Bout waar fuseekogel mee vastzit los krijgen..

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Centennial Robin, 13 nov 2014.

  1. Ik ben bezig met een verwoede poging om de bout los te krijgen die je fuseekogel opsluit.. echter.. dit wil niet echt lukken! De moer heb ik al wel los alleen krijg ik die bout er met geen mogelijkheid uit:( heb er al met de hamer op geslagen (met losgedraaide moer om het schroefdraad niet te beschadigen), wd40 op gespoten.

    Heeft iemand tips?!

    Alvast heel erg bedankt!

    Robin
     
  2. Ps. Tis een Focus1 mk2
     
  3. nog harder slaan en een nieuwe bout erin.
     
  4. Maakt het verschil of ik de ophanging naar boven of naar beneden duw/trek?! Dat ie dan wellicht meer speling krijgt?!
     
  5. Nee dat maakt niets uit.
    Zo'n bout roest vast op de krappe passing van het fusee.

    Als het echt problematisch is, dan met 2 man werken.
    Een persoon houdt spanning op de bout mbv een ratel en torx dop (niet teveel anders rop je de torx kapot)
    De ander mept met een 'vuistje' tegen het uiteinde.

    Uiteraard heb je de boel wel in de kruipolie of wd40 gezet.
    Nieuwe bouten moeten er sowieso in, dus haal die eerst bij de dealer
     
  6. Om deze ellende te voorkomen heb ik gewoon de hele draagarm vervangen destijds.
    Qua kosten is dit ook nog wel te doen.
     
  7. Thnx! Zal een klusje voor 2 man worden dan! En ook om de hele draagarm te verwisselen moet die bout er toch nog uit..
     
  8. Sietze why?

    Waarom een draagarm vervangen om een bout van de fusee?
    Niet echt logisch en ook niet nodig.
     
  9. Bovendien kan dan nog steeds de bout vastzitten [emoji1]
     
  10. #10 mack, 13 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2014
    Fusee verwarmen met brander. Door uitzetting komt ie vaak dan los
     
  11. Als je de draagarm verwarmd en die gaat uitzetten dan krijg je hem al helemaal niet meer los. En fusee verwarmen kan niet ivm ashoes/wiellager dus dat vind ik geen goede tip.
     
  12. +1 voor Anton
     
  13. As zaterdag een nieuwe poging ondernemen om de bout los te krijgen!
    Verwarmen is dus geen goed idee?!
     
  14. Nee, gewoon proberen te draaien en hard rammen. Goede zware hamer helpt wel. Geloof niet dat ik ooit langer als 10 minuten bezig ben geweest met zo'n bout.
     
  15. De pen van de fusee is conisch dus die zit meestal behoorlijk vast. Om zo'n pen er uit te krijgen kun je op het uiteinde slaan maar 9 van de 10 keer heeft dat niet het gewenste effect en beschadig je de boel... Wat vaak wel werkt is op de zijkant van de draagarm waar de pen in zit slaan, zo zorg je er voor dat de conische pen los komt en er uit "geduwd" wordt. Klinkt misschien niet logisch maar het werkt wel. Stuiken noemen ze dit volgens mij. Gewoon aan beide kanten om en om een goede tik geven met een fatsoenlijke hamer (vuistje bijvoorbeeld).

    Een andere optie is een "kogeltrekker" te gebruiken...
    [​IMG]

    En nog een tip, wel altijd de moer er op laten zitten als je besluit er op te gaan rammen... Zo voorkom je dat je de as of het draad vernielt en voor je het weet zit je met een ander probleem dat ie er helemaal niet meer uit kan. En als hij ineens losschiet blijft de boel bij elkaar en schiet ie niet alle kanten op... Mocht het mis gaan dan kun je hem iig nog even vastzetten en de auto nog verplaatsen (al is het met een kapotte fusee) als dat nodig is...
     
  16. Volgens mij gaat het om de bout van de fuseekogel. Niet om de fuseekogel zelf(dat moet nog blijken) die is trouwens niet conisch.
     
  17. [MENTION=14709]Crafter[/MENTION]: jij laat een Mercedes zien, zit zo te zien wel anders in elkaar dan een Focus. Zoals Anton al aangaf; het lijkt te gaan om de bout van de fusee. Bij de Focus is dit een grote torx bout welke de fuseekogel borgt.
    Om de fuseekogel/draagarm los te krijgen, is het noodzaak om deze bout los te hebben. Ervaring leert idd dat gepast geweld met veel wd40/kruipolie vaak wel helpt. Maar die rommel kan behoorlijk vast zitten.
     
  18. Klopt, was maar een voorbeeld en ging om het idee... Je hebt er verschillende varianten van, dit was het beste plaatje wat ik tegen kwam.
     
  19. Accu moeraanzetter erop. 150-200Nm moet wel lukken toch?
     
  20. gaat niet ivm zwakke torx kop.
    daarnaast zit er geen schroefdraad in om hem er uit te draaien.
     

Deel Deze Pagina