1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Boordcomputer afstelling

Discussie in 'Electronica' gestart door chris92, 6 jun 2010.

  1. Ik heb een probleem met de afstelling van mijn boordcomputer van m´n Fofo 1 fase 2 tdci

    Het is me nou 2 keer overkomen dat ik met een lege tank stond:P
    De eerste keer gaf de bc. aan dat ik nog 35 km. kon rijden, dus ik was onderweg naar de tank en 200 meter voor de tank sloeg de auto me af, terwijl er nog 35 resterende kilometers op de bc. stonden. De tweede keer stond er zelfs nog 70 kilometer!! op de bc. Toen viel m´n motor dus ook uit:P
    Nu kun je wel zeggen dat ik eerder moet tanken, en ja dat geef ik toe.. Maar die boordcomputer moet toch gewoon goeie waardes weergeven lijkt mij?

    Kun je die bc. ook afstellen zodat ie het aantal resterende te rijden kilometers wel juist weergeeft?
     
  2. ik kreeg het met mijn focus 1 (benzine) destijds voor elkaar om weg te rijden terwijl de bc nog 80 aangaf en daarna begon die gewoon op te tellen ipv aflopen
     
  3. Haha, ja dat is ook zoiets.
    Op een gegeven moment liep hij bij mij ook op, bij 80 km. ofzo.:P
     
  4. #4 Kombikart, 7 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2010
    Als je ff hier zoekt staat er wel ergens een handleiding om hem te ijken.
    Die van mij klopt precies met het gemeten verbruik (km delen door liters), en het aangegeven verbruik.

    Gr Fred
     
  5. ja dit had ik al geprobeerd maar ik kon het niet echt vinden...
     
  6. #6 Kombikart, 7 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2010
    Ga in de auto zitten en druk de knop in op de stuurhandel waar je de aanduiding in het scherm mee verandert.
    Zet met de knop ingedrukt het contact aan.
    Nu verschijnt er in het schermpje waarschijnlijk 0 (cijfer) met daar achter MPG.
    Die MPG moet je niet op letten.
    Die 0 kun je veranderen met de knoppen bij het schermpje.
    Je kunt kiezen voor min en naar de plus kant.
    Als ik je goed begrepen heb gaf de computer nog 35km aan maar was hij leeg.
    Dan is hij dus een beetje optimistisch.
    Zet hem om te beginnen ff op -2. Hij zal dan 2% minder aangeven.

    Als je hem precies kloppend wil hebben, moet je gewoon ff bijhouden wat het verschil is tussen de aanduiding van de comp. en het daadwerkelijke verbruik. (liters door km)
    Dat geeft een percentage wat je kunt berekenen. Dat stel je als correctie in op je comp. met de methode die ik beschreven heb.
    Die van mij klopt echt 100% precies met deze methode.

    Gr fred
     
  7. Eiken zijn bomen, Fred.... Wat jij bedoelt is ijken. Oveirgens kun je alleen ijken met iets wat officieel is vastgesteld. In het geval van het bijstellen van een afwijking, spreek je liever van calibreren of trimmen.
     
  8. Dat de teller begint op te lopen in plaats van af te tellen is niet raar, maar heel goed verklaarbaar. Hij geeft de met de huidige hoeveelheid brandstof, nog af te leggen kilometers weer, op basis van het gemiddelde verbruik sinds de laatste nulstelling. Als jij plotseling zuiniger gaat rijden dan de periode daarvoor (diverse oorzaken denkbaar), dan loopt het te verwachten aantal nog te rijden kilometers gewoon op.
    Zo zie je ook altijd, dat als je deze 'actieradiusmeter' nooit of niet vaak op nul zet, dat de verschillen in het gemiddelde verbruik nog maar minimaal zullen zijn, simpelweg omdat het getal waardoor gedeeld moet worden steeds groter wordt en veranderingen in het brandstofverbruik een steeds geringere invloed op de uitkomst krijgen...
     
  9. Okee bedankt Kombikart!! hier kan ik wat mee.
    Ik ga het nu meteen even proberen en ik zal mn verbruik vanaf de volgende tankbeurt ook eens even op gaan schrijven.
     
  10. #10 Danny, 7 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2010
    tjahh dat snap ik ook.....................................................................
    maar wat nou als de rijstijl niet veranderd :)
    (dus zonder op de snelweg te rijden, en gewoon in de stad)
     
  11. chips daar heb je een punt.
    Zal meteen ff veranderen.:schater:

    Gr fred
     
  12. Maar.... ligt het er ook niet aan waar je tankt? ook hier heb je te maken met een afwijking in de meetapparatuur. Is de afgerekende 50 liter ook echt 50 liter? Je zou hier dus verschillende pompen moeten proberen om te kijken of dit resultaat wel echt betrouwbaar is.
     

Deel Deze Pagina