1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bonk geluid RV geheel ingestuurd op ST

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Chris van S., 20 feb 2009.

  1. In dit topic lezen we alleen maar over bonkende en klonkende geluiden onder onze Focussen vandaan. Vandaag ga ik mijn toevoeging maar is geven.

    Een half jaar geleden is de as van het rechtervoorwiel (passagierskant) volgens een servicemedeling gemodificeerd. Dit omdat in een bocht naar links een bonkend geluid hoorbaar was. Dit was een bekend euvel en er was ook een schrijven over.
    De modificatie is: de-monteren van de as en de spieen in de hoes schoonmaken en opnieuw vullen met een soort vulling. Die vulling moet na montage van de as een halve dag drogen. De auto mag niet rijden.
    (hopelijk omschrijf ik het goed).
    In principe was de klacht wel verholpen maar na een korte periode kwam het in lichte mate terug (+/- 2 weken). Eigenlijk heb ik daar bewust geen aandacht aan besteed aangezien het geluid in mondjesmaat terugkwam.
    Bijv. met achteruit insteken met het stuur helemaal naar links.

    Nu paar maanden later komt het geluid in frequente en hevige mate terug. Als mijn stuur helemaal naar links is ingedraaid om te manouveren dan hoor ik echt een hard bonk geluid van RV en voelt de auto aan alsof je over een tram/trein rails rijd.
    Tevens is door heel de auto een trilling voelbaar met optrekken.
    Ik kan niet eens meer door de achteruitkijkspiegel heen kijken.

    Het is wel zo dat mijn auto is verlaagd, dus kans dat het daar mee te maken heeft is aanwezig. Maar ik vermoed dat een defect in de aandrijfas cq homokineet zit en dat door de verlaging het defect beter voelbaar maakt. Maar wat is jullie gedachte hierover?
     
  2. Ik denk dat je inderdaad last hebt van defecte/versleten aandrijfassen. De eerste ST's (en die van jouw is van 2005 dacht ik) hebben niet de goede assen (lees : inferieure). Deze zijn geloof ik al 3 of 4 keer aangepast/verbeterd. Zeker i.c.m. verlaging zal dit op den duur voor problemen zorgen. Ikzelf heb gelukkig (nog) geen enkel probleem aangezien ik als het goed is 3e generatie assen heb (en de auto is ook niet verlaagd).
    Een (tijdelijke) oplossing is inderdaad die vulling aanbrengen (ik geloof dat het loc-tite is), maar uiteindelijk zullen de assen toch vervangen moeten worden (500-600 euro per stuk). Ik hoop voor je dat je nog garantie hebt.
    Deze informatie heb ik van het duitse forum, waar deze problematiek uitvoerig staat beschreven (www.focusforum.de), je bent niet de enige.
    De symptomen die je beschrijft komen me in ieder geval bekend voor.
    Voor meer info daar als zoekbegrip 'antriebswelle' ingeven (je moet je wel eerst registreren).
    Succes ermee en hou ons op de hoogte.
     
  3. Fastforward, bedankt voor die info! Daar ga ik zeker wat mee doen.
    Ik heb namelijk nog garantie t/m oktober dus heb wel belang bij de vervanging van die assen.
     
  4. Dat is goede info :thumbs:
    Bij mij is die rechtsvoor al vervangen onder garantie. Neem aan dat dit dan ook de nieuwste "versie" is??
     
  5. Dat mag ik hopen voor jou, maar bij Ford kun je alles verwachten...
    De eerste versie van de aandrijfassen heeft als code XF (en nog iets ?).
    Intussen zijn we al bij XJ. Staat misschien ook op de factuur.
     
  6. Gisteren heb ik mijn ST naar de dealer gebracht ivm het bonk geluid en trilling RV. De service mededeling die een half jaar geleden is uitgevoerd is nu weer gedaan. Gisteren is gebleken dat de werkzaamheden vorige keer niet goed waren uitgevoerd aangezien er een bout niet goed vast zat.
    Tevens is heel de as eronder vandaan geweest opnieuw gereinigd en gevuld. Het "spul" bleek zelfs niet eens meer in de hoes bij de spien te zitten. Vannacht heeft de auto binnen gestaan omdat de vloeistof een nacht moest drogen. :?

    Misschien komt mijn verhaal wat wazig over. Maar zo komt het ook op mij over. In elk geval zijn de trillingen voor 95% weg en rijd de auto weer heerlijk soepel. Dus ik laat het maar zo. Maar zodra ik een geluid hoor en een trilling voel gaat er gelijk een telefoontje naar de Ford dealer. :evil:

    Bekend is dat de aandrijfassen zijn al aantal keren aangepast door Ford. Uiteraard heb ik gevraagd waarom er zoveel tijd word besteed aan het "repareren" van de huidige assen terwijl bekend is dat deze inferieur zijn. De dealer wil met alle plezier verbeterde aandrijfassen monteren alleen Ford.nl geeft geen goedkeuring op het monteren van verbeterde assen. Mocht het zo zijn dat de reparatie die gisteren is uitgevoerd niet werkt gaat de dealer wel in conclaaf met Ford.nl.
    Maar ja, zolang de auto goed rijd heb ik geen poot om op te staan.

    Om heel eerlijk te zijn heb ik een dubbel gevoel over bovenomschreven reparatie. Aan de ene kant rijd de auto weer fantastisch. Echter blijft die ook zo over een lange periode. Aan de andere kant zie ik mij dus over een lange periode verbeterde assen laten monteren op mijn kosten........
     
  7. @ XR5Turbo,

    Heb je de dealer nog gevraagd of de eventuele garantie ook geldt i.c.m. de verlaging of wordt dat verzwegen t.o.v. Ford Nederland ?
    En wat betreft de service-mededeling, is die tweede m.b.t. de stuurbekrachtiging tegelijkertijd uitgevoerd of moet je daarvoor weer terugkomen ?

    Groetjes FF
     
  8. Ik heb de dealer niet gehoord over de verlaging. Maar ze moeten daar niet over gaan zeuren aangezien Eibach verlaging doodleuk in de accessoire prijslijst staat van de Focus. :D :bye:
    Ze vroegen alleen wel af waarom zij het niet hebben mogen monteren.
    Tsja, dat hoef ik hier niet uit te leggen waarom niet... :lol:

    De stuurbekrachtiging service mededeling heb ik ze ook niet over gehoord en ook niet naar gevraagd. Ik wilde dat ze hun aandacht aan de aandrijfassen gaven. Dat vond ik op dit moment even wat belangrijker.
    En als het moet gebeuren, de dealer zit op de route naar mijn werk dus omrijden hoef ik toch niet. :wink:
     

Deel Deze Pagina