bonk bij maximale stuuruitslag

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by rfknol, Nov 11, 2014.

  1. Ik heb al een poosje last van een bonk geluid bij de voorwielen.
    Eerst leek het alleen bij diepere kuilen hoorbaar. Intussen kan ik het geluid produceren bij maximale stuuruitslag en een beetje optrekken/remmen.
    Zo heel af en toe doet hij het ook nog bij diepere goten (heb ik er 3 van in de straat waar ik doorheen moet)
    Wat kan zit zijn?
     
  2. Heb je gekeken of je stabilisatie stang nog heel is.
     
  3. #3 rfknol, Nov 11, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 12, 2014
    Ik zal eens kijken of ik er morgen tijd voor heb om er naar te kijken. Op zich verwacht ik er geen problemen mee. Ze zijn vorig jaar vervangen.

    Nog even een extra vraagje dan. Hoeveel mogen de stabilisatorstangen kunnen bewegen?
     
  4. ik zou het zoeken in de rubbers van je ophanging of stabi stang als je alle twee de wielen in de lucht hebt hangen mag er geen spelling op de rubbers van de stabi stang zitten het kan ook je bovenste veerschotel zijn.

    mvg sander
     
  5. Dan ga ik daar eens even naar kijken. Vandaag geen mogelijkheid gehad, ik denk dat het van het weekend gaat worden.
     
  6. Kijk ook je veren eens na. Ik heb ook eens zoiets met een escort gehad. Bleek een geknapte veer te zijn.
     
  7. De laatste keer, een paar weken geleden, dat ik heb gekeken zag ik geen breuk in de veren. Maar ook daar zal ik nogmaals naar kijken.

    Mijn vader heeft bij zijn 2e Mondeo ook regelmatig een voorveer kapot gehad en dat klonk wel anders dan dit. Het klinkt wat dof. Mogelijk dus toch een rubber?
     
  8. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] Robert, klinkt het net alsof je rubber te ver door draait en hoort kraken?
     
  9. Ik heb net even de auto opgekrikt. Stabistangetjes zat geen beweging in. Wel zit er speling op de aandrijfassen. Allebei kunnen ze heen en weer geschoven worden, zeg maar de bak in en uit. Het is niet veel, maar het geluid klinkt precies hetzelfde. Dus ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden.
    Ik neem aan dat de homokineten dan op zijn? Ik gok ook dat dat de oorzaak van het trillen is.

    Maandag maar even bij de dealer langs :nocheer:
     
  10. #10 antig01, Nov 14, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 15, 2014
    Als de auto uit de vering hangt is de speling op de stabilisator verbindingen altijd weg omdat er dan spanning op staat. Deze moet je echt op een brug of met oprijplaten controleren
     
  11. Lolbroek mode:
     
  12. :lol: nee niet bij die lage snelheden.
    Ik heb nog even zitten lezen op internet en ik heb het idee dat het niet de homokineten zijn, maar de aandrijfassen zelf. Horizontale en verticale speling heb ik niet gevoeld. Wel kan ik hem ongeveer 1-2 mm richting de versnellingsbak schuiven. De linker as maakt dan ook het geluid wat ik in de auto ook hoor.
     
  13. Vandaag bij de dealer geweest. De speling op de aandrijfassen zou normaal zijn en ook het bonkende geluid was er niet meer te horen.
    Wel was het met slingeren van de auto op te wekken, maar de stabilisatorstangen en andere rubbers zien er goed uit en doen wat ze moeten doen. Volgende week ga ik weer, dan hebben ze er gewoon tijd voor ingepland.
     
  14. Afgelopen zaterdag heb ik de auto nog even opgekrikt. De speling die ik op de aandrijfassen voel en het bijbehorende geluid heb ik vergeleken met de auto van Tim. Zelfde speling en dezelfde bonk. Alleen heeft hij nergens last van.
    Samen met Willem nog even het een en ander bekeken en zagen we speling op 1 van de rubbers van de draagarm rechts. Gewoon met de hand op te wekken, dus dat zal de oorzaak van het trillen wel zijn. De rubbers zijn afgelopen maandag alleen met het breekijzer gecontroleerd en raakten het metaal toen niet. Zoals wij ze gecontroleerd hebben is toen niet gebeurd.
    Morgen dus even de bevindingen doorgeven aan de dealer en kijken welke oplossing ze kunnen bieden.
     
  15. Het probleem is gevonden. De draagarmrubbers hebben inderdaad hun beste tijd gehad, maar het gebonk komt uit het stuurhuis:nocheer:
     
  16. Da's minder Robert :(
     
  17. Bekend fenomeen bij een stuurhuis met flink wat ervaring.
    Er zit een veer in die de zaken bij elkaar moet drukken, die raakt zijn kracht kwijt.
    De speling wordt dus steeds groter en het bijgeluid hiermee ook.

    Sommige stuurhuizen kan je die veer naspannen van buitenaf. Hoe het bij een focus 2 zit weet ik niet. Bij een focus 1 kan het helaas niet.
     
  18. Dat is zeker minder, robert. Dat gaat in de papieren lopen,[emoji107]
     
  19. Nog even een vraagje. Vanmiddag parkeerde ik bij de supermarkt en hoorde ik een raar geluid.
    Het klinkt een beetje alsof je met een blok rubber over metaal een wrijft. Het was te voelen in het stuur en ik had zelf het vermoeden dat het van de stuurbekrachtigingspomp komt. Kan die er last van hebben dat het stuurhuis op zijn eind begint te lopen?
    Ik stond stil, dus het waren de banden zelf niet;)
     
  20. Om het makkelijk te houden bonkt de auto bijna niet meer nu er winterbanden onder liggen (met dezelfde bandenspanning) Wel heb ik ontdekt dat het veerpootlager rechtsvoor kraakt.
     

Share This Page