1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bobine steeds defect (stotteren)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door erwindew, 11 feb 2015.

  1. hier een focus station 1.4 2002. Een jaar geleden ging de bobine defect. Toen zijn de kabels en bougies ook meteen vervangen. Nu gaat sinds 2 maanden de bobine steeds na een maand stuk. bougies zijn ook al opnieuw vervangen. jullie enig idee waarom bobine steeds stuk kan gaan? na vervangen bobine doet hij het weer een tijdje voor hij begint met stotteren. komt bij het uitlezen steeds op cylinder 1 en 2.
     
  2. Misschien de dynamo eens na laten kijken, is een bekend euvel bij de mk1 die voor meerdere problemen zorgt door piek spanningen
     
  3. dynamo en accu geven geen problemen.
    Iemand nog ideeen? bobine gaat niet direct defect. de klachten beginnen licht en worden per paar dagen heviger tot dat bobine wel defect is.
     
  4. Eindtrap van de pcm kan defect zijn.
     
  5. Misschien toch rotte kabels en bougies. Als er tot nu toe immitatie bobines zijn gebruikt dan zou ik toch eens iets meer uitgeven voor een originele bobine en kabels.
     
  6. ?????
     
  7. #7 Leppie, 19 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2015
    Ik heb in mijn vorige :focus: op een gegeven moment tot drie keer in een maand lampen moeten vervangen.
    Nadat er een gereviseerde dynamo in was gekomen heb ik nog maar twee keer per jaar de lampen hoeven vervangen, en ik gebruikte iedere keer dezelfde lampen dus daar zou het niet aan gelegen moeten hebben.
    Ze hebben mij indertijd uitgelegd dat dit vaker voorkomt bij een bepaalde serie van Ford.
     
  8. de bougies zijn al weer vervangen. de kabels nog niet. Hij begint weer meer te stotteren(inhouden) ga deze week maar eens naar een ford dealer.
     
  9. Mijn bobine houdt het ook niet langer dan een half jaar vol. Ik hoop dat er nog een reactie komt van iemand die een oplossing heeft.
     
  10. Post eerst eens welk merk & type bobine steeds stuk gaat.
     
  11. Ik heb deze bobine gemonteerd. Ik heb bewust voor deze bobine gekozen, omdat de originele Ford-bobine die de dealer had gemonteerd ook door Bosch was gefabriceerd. Het Boschlabel staat zelfs naast het FoMoCo-label. Het artikelnummer van Bosch komt ook overeen. De Ford-dealer vraagt echter €180 voor een bobine en deze kost slechts €68. Mijn idee was dat het dus feitelijk om het zelfde onderdeel gaat.

    Met een nieuwe bobine loopt de motor weer als een zonnetje. Na een paar maanden begint de motor weer wat te stotteren bij het optrekken. Bougies en kabels (deze) zijn overigens ook gelijktijdig vervangen.
     
  12. Dat is een apart verhaal. Met een originele bobine zou het toch goed moeten gaan. Een Febi 'immitatie' bobine was bij mij vrij snel weer stuk (stotteren bij bebaalde toerentallen); een bobine van Bosch heeft het inmiddels al 2x langer uitgehouden.

    Wat gebeurd er als je de bobine laat zitten maar alleen de steker en bougiekabels loshaalt en weer vastzet?
     
  13. De bobine is een schakeltje in het geheel. Als de bougies en de kabels in orde zijn, maar de bobine gaat steeds snel kapot, dan denk ik dat er een paar schakeltjes terug in de ontsteking iets niet goed gaat. Welk onderdeel stuurt de bobine aan? De dynamo of de motormanagement?
     
  14. Sluit een simpel probleem zoals een slechte steker niet uit!
    Meet ook eens het verschil tussen een nieuwe en 'defecte' bobine. De bobine wordt aangestuurd door het motormanagement. Het lijkt me echter sterk dat een defect motormanagement langzaam de bobine om zeep helpt. Ik denk dan eerder aan de bougies (is de afstand van de contactpuntjes goed?) of een vochtprobleem waardoor de bobine te zwaar belast wordt.
     
  15. Volgens mij zijn de gebruikte bobines welke ook later gebruikt in de fiesta erg gevoelig voor vocht.
    Wat naar mijn idee ook oorzaak kan zijn MOTORCRAFT bougies. Ik dacht ook een keer ( toen ik nog een fiesta had), wel laten we die eens proberen maar die gingen er net zo snel weer uit als dat ze er in waren gegaan en dit was de tweede ervaring met MOTORCRAFT. Daarna ben ik overgegaan op BOSCH bougies MAAR met flink gas geven hield de auto in. Met NGK had ik nergens last van. Toen ik eenmaal mijn focus had hield deze ook wat in met fel gas geven en warempel er zaten BOSCH bougies en . Vervangen door NGK en probleem verholpen.
    De nieuwere bobines zijn volgens mij veel minder goed dan de oudere welke in oa de fiesta werd gebruikt. Daar heb ik er nog genoeg van liggen :) Wat betreft de dynamo . Deze kan zeker wel een te hoge spanning af gaan geven bij een defect. Ik heb een keer in een MK1 fiesta een defecte dynamo gehad welke bijna 20 V afgaf met als gevolg dat de accu droog gekookt was . Uiteraard gaan dan ook je lampen veel eerder kapot. De motormanagement zal neem ik aan een ingebouwde protectie hebben tegen overspanning. Wanneer de bobine een 12 V krijgt vanaf een lijn waar ook de dynamo op staat dus laadspanning en die spanning is te hoog dan is de kans dus wel degelijk aanwezig dat de dynamo oorzaak is. Ik zou eens een meter pakken en de spanning eens een tijdje in de gaten houden.
     
  16. Hier weer even een update. De bobine en de Kabels zijn nu vervangen door orginele FORD onderdelen een geen Bosch. Het loopt nu vele malen beter. Toch stottert hij nog soms. Nu willen we we Bougies vervangen door orginele Ford bougies. Weten jullie een online adres en niet waar ik dus allemaal maar imitatie merken kan krijgen?
     
  17. Wat zijn imitatie merken volgens jou?
    Ford gebruikt NGK. Ga daar maar eens op zoeken en kijk of je bijvoorbeeld platinum bougies kunt vinden. Die bevallen mij uitstekend.

    Maar als je bougies, kabels en bobine nw zijn en de wagen stottert nog steeds zou ik het ergens gaan zoeken. Klepspeling bijvoorbeeld.
     
  18. Brandstofpomp + toevoer eens nakijken was bij mij het probleem met stotteren.
     
  19. #19 erwindew, 4 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2015
    Heeft de pomp en toevoer ook invloed dat er alleen bij een bepaalde toerental gaat stotteren? hij doet het namelijk ook niet constant. Soms hele rit geen last en andere rit meerdere keren. ik ga eerst nog een andere bougies proberen? Weten jullie welk type ik moet hebben?
     
  20. Uit mijn hoofd zo de NGK PTR5A-13
     

Deel Deze Pagina