1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blauwe rook bij starten Focus station 1.6 ecoboost 2011

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Runu88, 9 okt 2023.

  1. Hoi allemaal,

    Ik zal me even voorstellen;

    Ik ben René uit Valkenswaard en ben sinds kort eigenaar van een Ford Focus station 1.6 ecoboost uit 2011. De auto heeft nu 114000km gelopen en is geïmporteerd vanuit Duitsland. Ik heb voorheen altijd Opel gereden en nu voor het eerst een Ford aangeschaft. De auto bevalt prima en heeft lekker veel opties, dus in dat opzicht ben ik zeer tevreden. Maar na een week er mee te hebben gereden valt het volgende mij op.

    Als de auto een tijdje heeft stilgestaan (3 uur of langer) dan pluimt hij blauwe rook bij het starten. Dit stopt wel na ongeveer 30 seconden. Als ik hem meteen uitzet en opnieuw start dan doet hij dit niet. Het lijkt dus alsof er ergens olie in de cilinder / turbo of uitlaat sijpelt als hij wat langer stilstaat. Ik heb overlegd met de verkoper en hij geeft aan dat ik me geen zorgen hoef te maken omdat dit wel vaker voorkomt bij de focus. Maar het lijkt mij dat dit niet zo hoort bij een auto met die KM stand.

    Nu is mijn vraag aan jullie, is er iemand die dit probleem herkent? En waar moet ik beginnen met zoeken naar een oorzaak?
     
  2. Hoi en welkom, ik heb zelf een 1.6 ecoboost en herken het totaal niet. Ook is het volgens mij geen typische focus kwaal.
     
  3. #3 Kees37, 9 okt 2023
    Laatst bewerkt: 10 okt 2023
    Welkom.
    Weet je zeker dat deze kilometerstand echt is?
    Is alle onderhoudshistorie bekend?
    Want dat is wel een hele makkelijke opmerking van de verkoper. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat hij blauwe rook geeft.
     
  4. Welkom René,

    Heb je nog garantie op de auto? Zo te lezen wel, teruggaan. Een goed werkende auto, Focus, heeft deze problemen niet.
     
  5. ik heb de auto globaal laten nakijken bij mijn eigen garage (ken de eigenaar goed) en hij heeft gecheckt of de kmstand klopt. Dit heeft hij gedaan door alle computers uit te lezen om te kijken of de kmstanden overeen komen.

    ik vind het ook een waardeloze opmerking van de verkoper. Ik ben al terug geweest met de auto omdat er nog meer niet in orde was. Dat heeft hij netjes opgelost, maar het rookprobleem niet. Hij blijft er bij dat wel meer focusjes het hebben.
     
  6. Wat hier al gevraagd is, heb je nog garantie (let op, sinds vorig jaar april heb je wettelijk 1 jaar garantie, zelfs als je geen garantie hebt bijgekocht. Grootste issue daarmee is wel dat er eigenlijk geen duidelijke voorwaarden aan zitten)
    Je bent volgens mij de eerste op het forum met deze klacht en anders een van de weinige dus het is geen standaard Focus kwaaltje.
    Is de riem/ketting etc wel vervangen, want in 2021 had dat moeten gebeuren want toen was hij 10 jaar oud.
    Onderhoud controleren is dus het beste want als dat niet gedaan is moet dat alsnog snel gebeuren.Op wiens kosten weet ik in dit geval niet.
     
  7. mijn eigen garage heeft de online onderhoudshistorie bekeken en uitgedraaid voor me. Distributie riem is in 2018 vervangen. Verder geen bijzonderheden. Tevens een grote beurt gehad.

    ik heb nog garantie, maar krijg niet de indruk dat hij iets wil doen aan het rookprobleem.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. En je eigen garage ernaar laten kijken en de rekening bij de verkoper neerleggen? (uiteraard eerst bevestiging dat hij er zelf niets meer aan wil doen). Bereid je dan wel voor op een juridisch gevecht. Je hebt gelijk dat hij er iets aan moet doen, maar als hij niet wil..andere optie is koop ongedaan maken en zoeken naar een andere Focus.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Als je nog garantie hebt lijkt het mij niet zo heel moeilijk maar moet je je wel hard opstellen, of het wordt naar tevredenheid opgelost of een andere auto of geld terug minus eventuele aftrek van het in bezit hebben en kilometers die gemaakt zijn.
    Is nooit leuk maar je hebt niet voor niets garantie en er niets aan doen en het afwimpelen als een focus kwaal is niet de juiste manier. Heb je BOVAG Garantie, dan kun je die eventueel inschakelen of er mee dreigen. Zou even de garantie voorwaarden doorspitten en als je een rechtsbijstand verzekering heb is dit denk ik een mooi moment om die eens te gebruiken.
     
  10. Ik las dat zijn eigen garage alleen de onderhoudshistorie heeft uitgedraaid en niet dat zij naar het probleem hebben gekeken of heb ik dat verkeerd begrepen?
     
  11. Globaal nagekeken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. mij eigen garage heeft de auto inderdaad globaal nageleken. Computers uitgelezen en gekeken naar de algehele staat van de auto.

    bij het uitlezen van de computer kwam een defect magneetventiel van de carterventilatie naar voren. Deze is hersteld door de garage waar ik hem heb gekocht. Volgens hun zal het ventiel helemaal dichtgeslipt en zij hebben hem weer zuiver gemaakt en de fout gewist (zal over een tijdje laten uitlezen of de storing teruggekomen is). Dit zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn van het roken.

    Het bedrijf waar ik hem heb gekocht zegt dat ze ook de speling op het turbolager gecheckt hebben (mogelijke oorzaak van de rook) maar die was in orde. Ze hebben ook de krukaskering vervangen (lekte olie) en omdat de versnellingsbak er toch af lag, meteen het druklager van de koppeling vervangen. Dat is dan wel weer goede service.

    Ze hebben ook olie en filter vervangen, maar daarbij vraag ik me af of ze er niet dikkere olie in hebben gedaan om het probleem te verdoezelen.

    is iemand bekend met een modificatie van het koelsysteem op dit soort motoren? Heb het gecheckt bij ford en rdw, maar er is bij deze instanties niets over bekend. Las ergens dat door een lekkage van koelvloeistof de kop kan scheuren. Is een terugroepactie voor geweest.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Het kan ook een of meerdere lekkende klepsteel afdichtrubber zijn dit heb ik ook ooit eens gehad met mijn Taunus 1.6 uit 1979. Na het vervangen was het probleem opgelost, maar na een jaar of twee was het weer terug
     
  14. De auto is uit 2011 zeg je, waarom is dan in 2018 de distributieriem reeds vervangen?
    Het termijn is toch 10 jaar of 160000km?
     
  15. Mijn 1.6 rookt ook niet. 110k heeft de motor gelopen.
    Het is inderdaad 10 jaar en 200k voorde distributieriem.

    Olie is wel belangrijk dat er goed in gedaan wordt. Dus longlife etc met Ford specificaties.

    Geen Focus kwaal als ik het zo hoor in ieder geval.
     
  16. Mijn 1.6 EB heeft er ook geen last van, nu +/- 250K km gereden.
    Twee jaar geleden wel een proefrit in een andere Focus gemaakt (160K km geloof ik), die walmde wel flink na de koude start. Dusja, het komt vaker voor, maar volgens mij geen typische kwaal van de 1.6 EcoBoost.
     
  17. Ik sluit mij aan bij 2fastforU. Lekkage langs de of meerdere klepstelen en de rubber afdichtingsringetjes kan ook een oorzaak zijn. Kleppendeksel openen en dan zie het direct.
     
  18. Mijn onderbuikgevoel zegt dat de km stand niet klopt. Waarom de distributieriem vervangen zo snel?
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  19. Dat is mijn onderbuikgevoel ook.
     
  20. Ja olielekkage langs de klepstelen duidt op slijtage.
     

Deel Deze Pagina