1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bij welke km stand veerpoot veren en veren achterwiel vervangen ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fordspeed, 27 aug 2019.

  1. Mijn FoFo1.1 uit 2000 staat inmiddels op 199.700 km.En persoonlijk vind ik hem nog steeds erg fijn rijden.
    Ook de inwendige bagage ruimte is een erg groot pluspunt.

    Ik moet het afkloppen maar ik heb sinds de koop zo'n 6 jaar geleden nog geen echte storing gehad.
    Het rijdt en werkt eigenlijk altijd (alleen is de airco wel aan wat aandacht toe nu)

    Om toch niet op een onverwacht moment met een gebroken veerpoot veer stil te staan mijn vraag.
    Wanneer is het verstandig /handig deze veren (incl veerpoot) te vervangen ?Voor en achter ?
    Zelf geen opmerkingen hierover gekregen bij de laatste 6 apk's.
    Dus .....
     
  2. De meningen lagen laatst met de schokbrekers ook al ver uit een, dus kan hier ook zijn
    Elke 100.000km preventief voor de veiligheid te vervangen vind ik te ver gaan.
    Zelf nooit veren/schokbrekers preventief vervangen bij geen enkele auto.

    Mijn advies en wat ik zelf ook doe.
    Als de verflaag eraf bladert van de veer dan zal het sneller roesten en ooit kunnen breken. Dan zul je hem waarschijnlijk ook eerder vervangen. gewone veer zal niet zomaar spontaan breken. Dan zou hij voor lange tijd zwaar belast zijn door lading of zeer slecht wegdek.
    schokbreker als hij geen uitwendige lekkage vertoont op zich geen ramp. Maakt hij inwendig geluid bij in en uitveren ja dan zou je nieuwe erop kunnen zetten.

    Goeie ophanging kun je in zijn veren duwen en als je hem los laat hij direct op wagenhoogte stopt. Dus niet extra naveren voor hij tot rust komt. dit geld eigenlijk meer voor de schokbreker dan veer.
     
  3. Ik heb diverse auto's over de 3 ton gereden en nog nooit een gebroken veer gehad. Een gebroken veer is gewoon pech en ik denk dat de kans erop zo klein is dat een nieuwe veer net zo goed stuk kan gaan. Wat mij betreft lekker laten zitten.

    Schokbrekers moeten wel regelmatig worden vervangen want die slijten wel degelijk (ik houd zelf 150k km aan).
     
  4. Heren bedankt.Dus even aankijken en staat beoordelen.
    De veer - test is nog goed (doen ze bij de apk waarschijnlijk ook)
    Maar het blijft moeilijk - voorste veerpoten zijn ook schokbrekers
    De veren voorlopig weer in de menie zetten .....
     

Deel Deze Pagina