1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Beurt plannen en licht tikkend geluid bij koude motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BarendBotje, 8 mrt 2024.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb al in verschillende topics om een mening gevraagd om een licht tikkend geluid in mijn Focus (Mk4 1.5 ecoboost 84k km gelopen). Tijdens het rijden met een koude motor (eerst 10 min oid) hoor ik een lichte tik die sneller gaat bij meer toeren en minder bij gas los. Veel dingen zijn al door mijn hoofd gegaan;
    • Gerekte distributieketting (Lijkt het niet op want dat zou je alleen stationair moeten horen)
    • Hydraulische kleppen (Zou kunnen, mogelijk engine flush oid?, kan dit een paar maand/5000km wachten?) Olie levensduur zit op 27% dus het zou ook wat slechtere olie kunnen zijn
    • Oliepomp (Zou dit zo kunnen zijn? Had het gelezen in dit topic: https://www.focusclub.nl/index.php?...o-maandagochtendmodel.120610/#post-1821918150 )
    De olie is op peil en er is altijd de goede olie toegediend. Verder lees ik dat het een karakter eigenschap is van de nieuwe injectoren / 3 cylinder dat deze wat onrustiger lopen. Zeker met het feit dat ik niet durf te zeggen dat dit ook was bij aankoop een jaar geleden denk ik dat het wel eens een eigenschap kan zijn.

    Ben benieuwd wat jullie zeggen. Over 5000km/paar maand moet hij voor een beurt. Met het olie levensduur (volgens de auto) van 27%. Wat zouden jullie adviseren? Ik zou ook met ze kunnen bellen of langs gaan om advies te vragen.

    Verder twijfel ik nogal over waar ik onderhoud laat doen. Van mossel heb ik zo mijn twijfels over, reviews zijn doorgaans erg slecht. Wellicht iets verder rijden naar een dealer die geen van mossel is. Regio Den Bosch, ik zou naar Oss kunnen rijden naar autobedrijf Gerritse Hendriks.

    Bedankt allen! :)
     
  2. Bij twijfel niet doen inderdaad. Een vakgarage is tegenwoordig echt een goed alternatief alleen heel duidelijke afspraak maken welke olie er in gaat en desnoods zelf de olie meeleveren. Ik zou de olie nu laten vervangen en de afgewerkte olie laten controleren op ijzerdeeltjes voor de zekerheid. Kettingen hebben tegenwoordig ook niet meer het eeuwige leven en beter voorkomen dan genezen.
     
    BarendBotje en BlueWhale vinden dit leuk.
  3. Dat de tikken sneller gaan bij meer toeren zou ik denken dat het de hogedrukbenzinepomp is.
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  4. Dus je adviseert nu de olie te laten vervangen? Dan kan ik net zo goed een beurt meteen mee laten doen, anders moet over 5000km weer de olie eruit etc etc.. Dat houdt me een beetje tegen.

    Verder heb ik dit volgens mij al sinds dat ik de auto heb dus ik durf niet te zeggen of dit niet gewoon een product eigenschap is..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. En dan niet een hydraulische klep oid?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Ik heb tevens ook nog ford assistance, zou deze mensen ook even kunnen bellen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ik zou eerst de beurt maar (laten) doen en dan verder kijken.
     
    Edgar Focus en BarendBotje vinden dit leuk.
  8. Bedankt Martijn. Bedoel je dan zo snel mogelijk of op het interval?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ford assistance kun je bellen maar daar heb je niet zoveel aan tenzij je echt pech hebt. Ik had brandend motormanagement lampje en gebeld en zeggen kun je 5000km mee doorrijden maar maak wel een afspraak bij de dealer. Katalysator was kapot. En is vervangen. Vwb die beurt slanker het niet vertrouwd zou ik die nu laten doen dan weet je waar je aan toe bent en of je je zorgen maakt om niets. Anders blijf je de komende 5000km twijfelen. En ondanks dat alle beurten opntijs zijn gedaan en de juiste olie is gebruikt is dat helaas geen garantie dat er niets stuk gaat.
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  10. Bedankt Edgar, scheelt weer een belletje!

    Tja ik weet het niet zo goed, misschien dat ik hem wel binnenkort laat doen, maar het voelt niet alsof de auto nu uit elkaar gaat vallen. Dus wellicht dat ik hem over een maand of 3 inplan als hij hoog in de 80k km staat. Zit nog een beetje in twijfel!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Als je nu bang bent dat er iets mis is wat wellicht kan komen door de verouderde olie, dan zou ik de beurt iets vervroegen. Kan in elk geval geen kwaad.
    Ben je zelf bereid om zo door te rijden, dan kan je ook wachten tot je auto aangeeft dat 't nodig is. Daar maak je uiteindelijk zelf de beslissing voor.
    Maar met een oliekwaliteit van 27% is nu vervangen geen overbodige luxe.
     
    Edgar Focus en BarendBotje vinden dit leuk.
  12. Ben het met je eens! En ik zal de beurt ook naar voren trekken.

    Echter in de app zie ik dat pas bij 10% dat het kritischer wordt.. Zie hier schermafbeelding Ford app: https://imgur.com/a/a22ckyM

    Zodoende dacht ik dat ik er nog wel even mee door kon
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Dan zal de auto waarschijnlijk ook gaan piepen en meldingen geven enzo. Nu een beurt inplannen voor bijv. begin/halvewege april lijkt mij een goede tussenweg.
    Vaak hebben de meeste garages toch niet eerder tijd.
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Amen. Precies dit. Die beurt moet toch gedaan worden en als je nu twijfelt zou ik hem gewoon plannen. Liever nu weten dat het niets was dan straks stilstaan met een hoop ellende. Of ook gewoon niets aan de hand. Wij kunnen alleen maar oordelen op basis wat jij hier verteld en op basis daarvan sluit ik me aan bij Martijn, plan de beurt.
     
    M.Blaak en BarendBotje vinden dit leuk.
  15. Als eerste vergelijk het met andere motor.
    Rede is dat motor in opwarm fase is. Dan loopt motor in open loop. Dat houdt in hij gebruikt vaste waardes voor de sensoren. dit om motor sneller warm te krijgen.
    Dat samen met 3ciliders en hogedrukpomp die bij gas geven 180bar kan halen en inspuit.

    Als motor warm is, gaat het in closed loop. Dan worden meer gekeken naar de sensoren en Inspuiting/ontstekking wordt meer afgesteld op basis van de sensoren.
    Dan hoor je dat het stiller wordt, toeren zakken naar onder 1000rpm, en verbruik stationaair zakt.

    Want heb wel vaker 3cilinder gehoort die rauw klinkt tot motor warm is.
    Zelf de mijne 1.0 is koud wat lauwirger dan bij warme motor.
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Bedankt @M.Blaak en @Edgar Focus ik ga vandaag of maandag even bellen met de garage om iets in te plannen.

    De app geeft mij een kosten plaatje van 502 euro voor de beurt (inclusief 2 jaar ford assistance), dat is nog niet zo een gek bedrag als ik een beetje rond kijk bij andere bedrijven (vak garages).
    Kan ik daarnaast nog andere kosten verwachten? Deze vraag kan ik beter aan de garage zelf stellen, maar wellicht kunnen jullie mij alvast wat vertellen, dit wordt mijn eerste auto beurt ooit. Ben daarom een beetje ontwetend, zelf zal ik ruitensproeivloeistof bijvullen bijvoorbeeld
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Kosten beurt in de app is wat het is. Alléén eventueel onverwachte kosten kunnen er bij komen maar daar wordt je voor gebeld en toestemming gevraagd
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  18. Helaas heb ik geen identieke 1.5 ecoboost hier staan dus is lastig te vergelijken.

    Als ik jou zo hoor is er minder 'nood' aan de man en meer een product eigenschap van nieuwe autos. Nu heb ik niet de impressie dat er echt hele erge nood aan de man is, toch is de olie levensduur al een beetje laag :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Thats it? Zijn er meer opties die ik moet aanvinken wat handig is?
    Opzich als ik bij de vakgarage kijk dan kost het 430 euro voor een grote beurt en bij ford de 6jaar/90000 km beurt kost 502 met 2(?) jaar ford assistance (anwb). Dus het is niet buitensporig duur gelukkig :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Als je al lid bent van bijvoorbeeld anwb of hulppakket via je verzekering heb je ford assistance niet nodig. Enige voordeel van dealer is dat alles terug te vinden is in de app en afgestempeld boekje wat kan helpen bij inruil of verkoop. En normaal gesproken weet je zeker dat de juiste olie gebruikt. Zelf vind ik het een voordeel dat men exact weet waar en hoe alles zit en dus relatief snel klaar kan zijn. Bij universele garage moeten vaak onderdelen nog ergens gehaald worden want die hebben niet alles op voorraad en mocht er wel iets serieus zijn kan het dus langer duren. Maar kwalitatief maakt het naar mijn mening niet uit.
     
    BarendBotje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina