1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Benzine vs Diesel

Discussie in 'Performance' gestart door Frans, 2 dec 2015.

  1. Hallo mensen, ik ben op zoek naar wat advies en hoop dat ik dit topic op de juiste plaats open.

    Ik rij sinds 2012 een gebruikte 5 drs. :focus3: 1.6 Ecoboost met 150 pk. Komende van een 2001 100 pk 1.6 :focus: wagon moge het duidelijk zijn dat dit een heerlijke auto is om mee te rijden, lekker soepel en met lekker veel vermogen.

    Het feit wil dat ik al weer eens schade heb, niet mijn schuld, enkel parkeerschade maar toch weer schade maar hij mag nu voor de 4de keer naar de schadehersteller, Gelukkig heb ik een tegenpartij dus kan ik de schade laten verhalen maar toch.

    De lol is er op deze manier wel ff van af en ik ben eens voorzichtig gaan shoppen voor iets anders. Nu ben ik een 2013 :focus3: wagon 1.6 TDCI met 105 pk tegengekomen. Lekker dikke uitvoering, niet met alles wat ik nu heb maar daarentegen een aantal zaken die ik nu niet heb en een wagon ! m'n 5 deurs is een mooie auto maar toch kom ik af en toe (bagage)ruimte te kort.

    Nu is mijn grote vraag ga ik mezelf in mijn vingers snijden als ik van 150 benzine PKs naar 105 diesel PKs terug ga ??

    Zijn er 1.6 /DCI 105 pk rijders die mij advies willen geven, hun ervaringen willen delen en zijn er wellicht mensen die hun :focus3: met deze motor hebben laten chippen ?

    Alvast bedankt voor al jullie input ;)
     
  2. Ik snap niet je denkwijze, maar als je dan toch naar een andere auto wil overgaan:
    - neem de 115pk, minder milieu zaken dus betrouwbaarder.
    - Verder zijn deze diesels niet sportief. Waar mijn (oude 1.6) diesel nog echt een duw in de rug geeft, is dit bij de 1.6 tdci van de focus 3 weg. Alles gaat geleidelijk, verder wel een comfortabele en zuinige motor.
     
  3. Mijn zwager heeft zo'n 115pk en die gaat goed van z'n plaats maar het zit hem er in dat de auto die ik gezien heb qua opties super is maar idd maar een 105pk is. Financieel gezien zou ik per maand zelfs voordeliger uit zijn als ik een diesel zou gaan rijden maar idd die 105pk ! is dat wel zo wijs ? Als ik jouw goed begrijp niet dus !!
     
  4. #4 Vincent_, 2 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2015
    Ik kan jou uit ervaring vertellen dat mijn :focus3: je goed in de stoel drukt. Wellicht nog meer dan de :focus2:

    :ontopic:

    Heb zelf zeer veel plezier van de 115pk. Aangezien de 105pk meer milieutroep heeft heb ik die ook laten staan en voor de uitvoering met 115pk gekozen
     
  5. #5 Frans, 2 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2015
    Zoals ik al schreef heeft mijn zwager ook een 115pk en die doet idd niet onder voor mijn 150pk dus begin ik steeds meer te twijfelen aan een 105pk. Moest maar eens een afspraakje maken om een stukje te gaan sturen met de auto.
     
  6. Ja klopt.
     
  7. Klopt ik heb het niet goed opgeschreven, ik doelde inderdaad op de 105pk. Geen ervaring met de 115pk.
     
  8. Daarmee bedoel je aanpassing om hem te laten voldoen aan de milieu eisen ?? Is een 105 pk dan een "geknepen" 115pk ?
     
  9. Naar mijn weten is de basis van het motorblok hetzelfde. Er is alleen alles aangedaan om de CO2 uitstoot zo laag mogelijk te maken. Zowel software matig als volgens mij andere verhoudingen in de versnellings bak.
     
  10. Nu is mijn 150 pk Ecoboost ook een softwarematig getemperde 182 pk dus is wellicht het chiptunen van deze TDCI een optie maar wat kost met dat weer niet ?
     
  11. Dat ziet er allemaal niet verkeerd uit !
     
  12. Je kan natuurlijk ook een proefrit maken in de 105 pk en in de 115 pk. Dan kan je zelf beoordelen wat jou het meest bevalt
     
  13. Ik heb dan wel een 2005 cmax 1.6 tdci maar ik kan je vertellen dat ze verschrikkelijk traag zijn
     
  14. #15 kolere, 2 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2015
    Is verschrikkelijk traag niet wat overdreven? Geen ervaring met een c-max, misschien dat de luchtweerstand van de relatief hoge c-max de motor parten speelt. Sneller is altijd leuk, maar bij mij komt de auto gewoon goed mee met het overige verkeer en reageert het blokje alert op de snelweg. In Duitsland haalt die nog steeds 200km/h op de teller, persoonlijk weinig te klagen.

    Daarnaast kent de huidige 1.6 tdci weinig overeenkomsten met de oude, qua onderdelen maar ook qua loop. De huidige 1.6 tdci heeft veel meer koppel in de lagere toerenregio. Laatst de 105pk variant weer meegekregen, ik vind het echt een rustgevende auto. Weinig toeren, ontzetten goed geïsoleerde auto en ook zuinig. Misschien ben ik een softie aan het worden, maar op lange afstanden is dit comfort wel lekker/belangrijk.
     
  15. Zoals kolere al aangeeft, de huidige 1.6 tdci is niet te vergelijken met de oude.
    Qua rijden niet, maar ook qua betrouwbaarheid niet. De nwe is gewoon een hele goeie motor. Wat betreft het traag zijn van de oude 1.6 tdci, je moet 'm redelijk op toeren houden en de 1e 2 versnellingen doet ie niet heel veel, maar vanaf 3 doet ie het prima al moet je iets anticiperende rijden wanneer je gaat inhalen op een provinciale weg.
     
  16. Ik heb een automaat maar ik ben dikkere zwaardere diesels gewent...
    En dan valt de 1.6 zwaar tegen....
     
  17. Een automaat vreet helemaal vermogen weg... Dus ja kan het me dan wel voorstellen...
     
  18. Ik heb verschillende automerken automaat gehad maar de c max is ver weg de sloomste ....

    Ik stoor me er verder niet aan want van het verbruik wordt je dan wel weer blij na ruim 15.000 zit het verbruik gemiddeld op 4.3
    Mijn vorige diesel slokte al snel 10/11 liter op 100 km
     
  19. Nu is mijn grote vraag ga ik mezelf in mijn vingers snijden als ik van 150 benzine PKs naar 105 diesel PKs terug ga ??

    Dit is een keuze die je uit economisch oogpunt zal maken lijkt mij, qua rij beleving ga je vet inleveren denk ik.
    Je kunt toch gaan shoppen voor een 1.6 150 pk in wagon uitvoering, die zijn er genoeg.
     

Deel Deze Pagina