Bar's Focus ST [24-01-2020] ST moet helaas het veld ruimen

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door BarryST, 4 jan 2010.

  1. Nou ja zolang hij in de garantie valt is er natuurlijk niets aan de hand. Maar zorg wel dat alles vervangen is voor januari :lol:
     
  2. Voordat de auto van de week naar de garage gaat, kon ik het toch niet laten om hem weer eens onderhanden te nemen. Hij was er ook wel weer aan toe.
    Zowel van binnen als van buiten. Het was hier vandaag goed weer dus waarom niet;)

    Tijdens het poetsen kwam Rinus nog ff langs en hij heeft ook spontaan aangeboden om de handen uit de mouwen te steken en een padje ter hand te nemen.
    Rinus, alsnog bedankt :thumbs:

    Nadat Rinus vertrokken was heb ik de wielen nog gedemonteerd om de binnenkant ook schoon te maken. Ik weet het.....poco :loco:.
    Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat er geen centreerringen inzitten. Weet ook niet of het nodig is dus vandaar dat ik de vraag dan ook hier gesteld heb.

    Hierbij de foto's van het eindresultaat
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En natuurlijk de uitlaatjes niet vergeten;)
    [​IMG]
     
  3. Wow, :kwijl::kwijl::kwijl: Ziet er echt gaaf uit man. je hebt een te gekke ST. Is ook gewoon de kleur he!!!!!
     
  4. ziet er super uit :thumbs:
     
  5. Netjes hoor.
    Zo te zien kun je prima zelf je velgen schoonmaken. :mrgreen:
    Doe je d'r nog iets van een (velgen-)wax op?
     
  6. Erg mooi resultaat!:cheer:

    Blijft een nette wagen..!:thumbs:
     

  7. Het gaat me idd aardig af :mrgreen:
    Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik de velgen met de goedkoopste shampoo van het huismerk van Halfords schoonmaak. In deze shampoo zit ook wax verwerkt, althans dat staat erop. Het helpt wellicht ook dat ik ze stelselmatig elke week schoonmaak;)
     
  8. Vanochtend de auto bij de garage gebracht. Onderweg nog een forumlid tegen gekomen;).

    Na aankomst bij de dealer ff snel een rondje met chef werkplaats gereden om het tikken te "demonstreren". Ook hoorde ik (weliswaar heel in de verte) een wiellager. Hij dacht dit ook waar te kunnen nemen.
    De auto weer geparkeerd en nog kopje koffie genomen. Ook meteen maar ff gevraagd of de turbodrukmeter los verkrijgbaar is en wat de kosten zouden zijn.
    Kreeg hierna de sleutels van een leenauto uitgereikt. Een ford Ka :cheer:

    Thuis aangekomen, vroeg Mark of ik zin had in een bakkie. Zo gezegd, zo gedaan.
    Van de nood meteen een deugd gemaakt en via een "liplezende" verkeersregelaarster naar "het" kasteel getogen om wat foto's te schieten voor in het archief. Hierbij het bewijs:mrgreen:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tijdens het tikken van dit verhaal werd ik gebeld door chef werkplaats.
    Hij heeft opnieuw de voorbanden gebalanceerd om te kijken of het trillen dan minder word.
    Het tikken was afkomstig van de spline's van de aandrijfassen waar speling op zou zitten. (* goh, wat een verrassing:mrgreen:).
    Nu komt het: ze hebben dit opgelost door de assen (althans de spiebanen) te voorzien van loctite. Kortom de welbekende modificatie.
    :wtf: ALWEER?

    Ik uitgelegd dat de modificatie ongeveer 3 maanden geleden al gedaan is en dat dat dus niet het beoogde resultaat heeft gehad.
    Het antwoord hierop: "soms moet je bepaalde werkzaamheden diverse keren uitvoeren om het beoogde resultaat te bereiken".:weird:
    Meerdere keren dezelfde reperatie/modificatie uitvoeren tot het eindelijk een keer goed is? Prijsschieten noem ik dat en prijsschieten doe je op de kermis.
    Ik heb hem dus gemeld dat ik dit onmogelijk kan accepteren en dat ze toch echt een permanente oplossing aan moeten bieden. Hij zou overleggen met de directeur en hij zou me er morgen over terug bellen.
    Ben doordat ik compleet verbaasd was door de aangeboden oplossing helemaal vergeten te vragen hoe of wat mbt het wiellager.:nocheer:
    Ben benieuwd naar de uitkomst morgen en wordt dus (weer:() vervolgd.......
     
  9. -zucht- daar word je inderdaar moe van Barry. Bij mij heeft de dealer ook de modificatie 2x uitgevoerd voordat er nieuwe aandrijfassen kwamen. Persoonlijk vond ik het toen ook al uitstel van executie. Maar ja, regels zijn regels.....:nocheer:
     
  10. Proberen schriftelijke afspraak met de dealer te maken voor nieuwe assen indien het weer optreedt, ook al is het na de garantie (hopelijk gebeurt het dan vóór januari ;) ).
    Mijn ST heeft gelukkig (nog) geen last hiervan, ben trouwens nu uit de garantie.
     
  11. pfff, ze doen er echt alles aan om die (dure) assen niet te hoeven vervangen....
     
  12. Nog even een paar vraagjes : wanneer is jouw ST eigenlijk gebouwd (of op kenteken gezet) en weet je toevallig welke assen ie heeft ?

    De mijne is 25-7-2006 gebouwd en heeft de XJ-assen (zelf even gekeken op de sticker).
     
  13. hmmz dat wordt dus ***ten aan je assen zodat de loctite weer losgaat en ze hem dus alsnog moeten vervangen :P
     
  14. #494 BarryST, 17 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2010
    Mijne is gebouwd 15-12-2005. Waarschijnlijk dat ik daardoor wel en jij niet het probleem heb.
    Voor de auto wegging heb ik foto's van de aandrijfassen gemaakt (voouitziende blik??) en daar is het toevallig op te zien;) Net maar net is net genoeg;)
    [​IMG]
    Mijn auto is dus voorzien van XG-assen. Dus daar ligt het verschil;)

    @ chris.

    2x dezelfde mod uitvoeren is (volgens mij) onwenselijk. Dat betekent dat het de 1e keer niet goed gedaan is OF dat het niet voldoende soelaas bied.
    Ik heb de TSB er even bijgepakt maar ook daarin staat niet vermeld dat het meerdere keren gedaan dient te worden. Dus regels zijn regels????
    Laat Ford Nederland/de dealer het maar op papier zetten dat zij een mod hebben bedacht die minstens 2x moet doen. Mocht het probleem zich dan nog voordoen, dat dan pas de assen vervangen mogen worden. Waarom doen ze het dan niet meteen 2x. Hoppa, loctite erop, laten drogen, hele zooitje weer uit elkaar en nog een keer loctite:confused:.
    Kan me zo voorstellen dat geen enkel (zichzelf respecterend) bedrijf dit op papier durft/wil zetten;)

    @FF

    Prima idee om het op papier te zetten maar ik heb meer de neiging om te zeggen:
    "Ze lossen het nu maar eens goed op ipv al die haarlemmerdijkies". En dan natuurlijk de laatste betekenis;)
     
  15. Als ze nu geen nieuwe assen monteren.

    Geven ze je alweer de kleinste :ford:? ;)
     
  16. Het probleem met de hub bolts die losgaan (waar ze nu de loctite voor gebruiken om te borgen) is, blijkens focusstoc, heel makkelijk op te lossen met andere hub bolts. Ze komen echter van Volvo (XC90).... Deze hebben door een andere constructie niet meer de neiging om los te komen, een bekende kwaal ook bij Volvo's (waar de aandrijflijn vandaan komt). Wat kosten betreft minder dan €50. Mocht het allemaal op niets uit lopen met je dealer, overweeg dit dan eens?
     
  17. het tikken van de spline,s van de aandrijfas komt ook voor bij de Focus RS mk1
    hier is ook een tsb voor
    hier zeggen ze dat je kopervet op de spline,s moet doen
    had erzelf ook last van bij me RS
    heb er nu al 15.000km gereden nadat ik er kopervet op heb gesmeerd
    nog geen geluid te horen
    dus dat werkt wel

    Groeten Dennis :rs:
     
  18. #498 BarryST, 18 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2010
    Het probleem is speling tussen de aandrijfas en de spiebanen van de naaf. De bout zit (godszijdank) nog steeds goed vast maar iig bedankt voor de tip;)


    Vandaag de gehele dag gewacht op een telefoontje. Helaas om 17.45 uur de telefoon zelf ter hand moeten nemen. Kreeg weer de chef werkplaats aan de lijn (hij was immers degene die me terug zou bellen) en die wist te melden dat de auto klaar was op een proefrit (die hij zou uitvoeren) na. Hij had helaas de banden te laat terug gekregen. Banden terug gekregen? Ja , ze hadden ze opnieuw laten optimaliseren. Hij had dus nog geen tijd meer gehad proefrit te maken en me te bellen:loco:

    Toen ik hem vroeg wat we nu met die aandrijfassen gaan doen kwam het volgende: We hebben de modificatie nogmaals uitgevoerd. :wtf: 3x?
    Nee, gister voor de 2e keer want het had de 1e x toch niet goed gepakt en dat kon ie ook duidelijk zien. Ik weet wel waarom.
    Gisteren zei hij nog dat de mod de 1e x wel goed gepakt had maar dat het "normaal"is het 2x te doen :confused:

    Maar wat is er nou uit dat overleg gekomen want we zitten nog steeds op hetzelfde punt als gisteren. Hoop gestommel vanuit zijn kant en een concreet antwoord bleef uit. "We kunnen het toch nog een keer proberen?", kwam er nog uit. Uitgelegd dat je van proberen kinderen krijgt en dat het nu tijd is op dingen op te lossen ipv maar blijven proberen. Nogmaals mijn ongenoegen geuit over de manier waarop dit opgepakt word. Hij kon zich er wel in vinden, dacht ie.

    Hij zou morgen WEER gaan overleggen en een proefritje maken om te kijken hoe of wat. Hij zou mij in de loop van de dag weer terugbellen.

    Na de telefoon weer opgehangen te hebben en ff het hele huis bij elkaar gevloekt te hebben, zei mijn vrouw: "waarom bel je de directeur niet direct?"

    Zo gezegd, zo gedaan. Tegen deze heer gezegd dat ik er hoogstwaarschijnlijk niet uit kwam met chef werkplaats en wat er nu uit het overleg gekomen was.
    Het is volgens hem zo: Bij de volvo V70 hebben ze hetzelfde probleem en dmv 2x de mod uit te voeren is het probleem opgelost. Waarom "pakt het dan niet de eerste keer en moet het een 2e keer gedaan worden?. Daar had ie ook geen concreet antwoord op. Ook op de vraag wie mij kan garanderen dat het nu wel goed gedaan is omdat het vorige x dus schijnbaar niet correct is uitgevoerd, moest hij het antwoord schuldig blijven. Ik meldde daarom dus ook dat ik het resultaat dat de mod moet beogen, ernstig in twijfel trek. Hij kon hier goed inkomen. Op mijn vraag of we de volgende keer voor een derde keer de mod uit gaan voeren kreeg ik als antwoord: "dan zullen we de as(sen) wel moeten vervangen maar je heb nog garantie tot jan?". Ik zei daarop dat ik angstig ben dat dit net buiten de garantie gaat gebeuren. "Daar komen we wel uit",kreeg ik terug. Aangezien ik deze heer nog wel enigszins geloof (niet het verhaal mbt de modificatie maar wel het stukje "daar komen we wel uit) heb ik het er (voor nu) nog bij gelaten.

    Dus morgen gaat de chef nog een rondje rijden en word ik weer gebeld.
    ALS ik morgen de auto ophaal, mag de directeur het hele verhaal op papier zetten zodat ik enige vorm van zekerheid heb. En dan maar hopen dat die mod OF niet stuk gaat OF binnen 3 maanden om gezeur na de garantie te voorkomen.


    Word dus weer vervolgd........:nocheer:
     
  19. Niet normaal hoe ze met jouw omgaan bij de garage. Ik vind echt dat je veel geduld hebt. Misschien is er een optie met Ford Nederland hierover te gaan discussieren??
     
  20. Wat een gezeur weer Barry..... :nocheer:

    Kun je de beste man niet vast laten leggen, ondertekend en wel, dat als na de garantieperiode dit probleem weer gaat spelen dit kosteloos zal worden verholpen? Heb je er zelf ook minder hoofdpijn van.
     

Deel Deze Pagina