1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bandenspannings controle

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Daantje, 25 jul 2020.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb een standaard Ford Focus 1.0 ecoboost 125pk uit 2015.

    Ik heb op het forum gezocht maar krijg nergens de juiste vraag en antwoorden terug gevonden. Dus daarom stel ik de vraag hier.

    In het menu kan ik de bandenspanning resetten etc. Alleen ik krijg nooit een melding dat de bandenspanning te laag is. Ook niet na een half jaar zonder op te pompen.

    Is het dan niet in het systeem geactiveerd of zouden er sensoren in het ventiel moeten zitten die er niet meer in zitten?

    Kan iemand mij helpen hoe ik er achter kom of de optie wel werkt op mijn auto of waar het aan kan liggen en wat ik er aan zou kunnen doen?

    Groetjes Daniel
     
  2. #2 Iodokus, 25 jul 2020
    Laatst bewerkt: 25 jul 2020
    Mij ervaring is dat het systeem niet reageert als èèn of meerdere banden een paar tiende zakken in bandenspanning.

    Als de bandenspanning flink zakt krijg je wel een melding. Ik heb dit tot nu toe twee keer gehad, eenmaal spijker in een band en eenmaal omdat het binnenste deel van het ventiel te los zat waardoor de lucht kon ontsnappen.

    Wat je als test zou kunnen doen is alle banden voorzien van de voorgeschreven bandenspanning, de bandenspanning reset uitvoeren en vervolgens èèn band flink leeg laten lopen. Ik ga er vanuit dat als de sensoren goed werken je dan een melding krijgt.
     
    Daantje vindt dit leuk.
  3. Vanaf begin2014 is op de Focus 3 standaard het TPMS bandenspanning controlesysteem toegepast. Elke Focus 3 die hierna is geproduceerd is dus voorzien van TPMS ventielen met sensoren.

    Wanneer het menu van de teller de mogelijkheid weergeeft om het systeem te resetten betekent dit dat het TPMS systeem actief is. Wanneer het TPMS systeem softwarematig is gedeactiveerd verdwijnt ook de mogelijkheid om het systeem te resetten uit het menu van de teller.

    Overigens is de werking van het TPMS systeem dat in de Focus 3 is toegepast gebaseerd op het monitoren van drukverschil tussen de 4 wielen. Het systeem monitort niet wat de daadwerkelijk druk is in elk wiel. Het systeem geeft dus een melding wanneer de druk in 1 van de wielen lager is als in de overige wielen.

    Dat je nadat je een half jaar de banden niet hebt opgepompt nog steeds geen melding krijgt kan dus kloppen. Wanneer de druk in alle 4 de wielen gelijkmatig afneemt zal je nooit een melding krijgen.
     
    Daantje vindt dit leuk.
  4. Dus regelmatig controleren en niet alleen op de electronica vertrouwen ;)
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  5. Ja ik controleer het normaal ook zelf maar denk zal eens kijke of het uberhoud wel werkt haha
     
    Patman vindt dit leuk.
  6. Zou een mooie update kunnen worden dat de actuele druk in de banden af te lezen is op het Dashboard en een melding als de druk teveel afwijkt t.o.v. Een vooringestelde waarde.. met meteen een uitbreiding naar aanhanger/caravan mogelijkheid.

    zal wel een droom blijven waarschijnlijk
     
  7. Ik heb ook nooit begrepen waarom je niet per wiel kan kijken naar de bandenspanning. De sensoren zitten er en die worden door de auto uitgelezen. Maak er dan een schermpje voor in de instellingen waar je dat kan zien.
     
  8. Ja dat zou een mooie optie zijn geweest als je per band de druk kon zien
     
  9. In de MK4 kan je het wel de spanning per band zien
     
  10. En er zijn aftermarket setjes. Ik weet dat het wel eens wordt bij caravans ingebouwd en dat het met een kastje in de auto is te zien, per band.
     
  11. Oke dat is mooi.

    Ik vind de mk4 alleen niet zo mooi van binnen.
    Het touchscreen display wat recht overeind staat en het dasboard zelf etc.

    Ook sync 3 vind ik niet zo mooi als de sync2. Bij sync 2 is het ook leuk dat je een foto op de achtergrond kan zetten, de vormgeving is mooier etc.

    Enige voordeel wat ik aan sync3 vind zover ik weet is dat er apps op kunnen maar of je hier ook echt veel mee kan weet ik niet
     

Deel Deze Pagina