Op mijn heb ik een bandenspanning indicator, zodra de bandenspanning zakt onder de geijkte waarde wordt dit gemeld. Allemaal hartstikke leuk natuurlijk maar is er iemand die mij kan vertellen hoe dit werkt? 1) Kan ik zonder pardon andere velgen plaatsen (winterbanden), blijft het systeem dan werken. 2) Waar haalt het systeem zijn informatie vandaan, is er b.v. een stukje elektronica in de ventielen geplaatst. 3) Als ik de banden van de geleverde velgen laat afhalen zijn er dan zaken waar ik op moet letten. (b.v. de ventielen)
Als het net zo goed werkt als bij renault en volkswagen zou ik me er niets van aantrekken. Bij renault zitten er speciale ventielen in die de spanning aan een sensor doorgeven. Ventielen hebben geen batterij dus er is iets van een magnetische koppeling denk ik zo. Bij renault geldt dus ook, monteer je andere velgen met banden, dan dus speciale ventielen a 35 het stuk (toen der tijd).... Ik gok dat het bij je focus ook in de ventielen zit, neem aan dat het bandenspanningscontrolesysteem (3 keer woordwaarde) met verschillende velgen te leveren is.
Als dit het zelfde systeem is als bij de Focus 2 zitten er geen sensoren in de wielen. Het banden spannings controle systeem maakt dan gebruik van de ABS sensoren. Als het systeem merkt dat er 1 wiel is dat een andere omtreksnelheid heeft als de andere wielen krijg je een melding op je boordcomputer. Als je dus met een thuiskomertje rijdt krijg je ook een melding omdat de omtrek van het thuiskomertje kleiner is als van de andere wielen. Bij de focus 2 is het systeem dus puur softwarematig. Het systeem maakt alleen gebruik van de bestaande sensoren.
en hoe werkt het dan als de banden slijten? Als een band harder slijt als de andere zou de software dit dus als bandenspanningsverschil zien. Mijn vraag is dus hoe nauwkeurig dit systeem dan is?
Volgens mij kijkt het systeem over een wat grotere afstand per wiel wat de omtrek snelheid is dit doet het systeem via de abs sensor als deze omtreksnelheid verandert geeft het systeem een melding het systeem vergelijkt niet de wielen onderling omdat je anders in een hele lange bocht ook een melding zou kunnen krijgen omdat dan de omtreksnelheid van het linker en rechter wiel verschillend is ik heb deze info van de bmw dealer en denk dat dit ook bij de ford zo in zijn werk gaat
Voordeel van dit systeem is dat er geen extra onderdelen voor nodig zijn. Je kan dus probleemloos meerdere sets wielen gebruiken zonder dat je ventielen/sensoren moet wisselen zoals bij verschillende andere merken. Nadeel is wel dat je het systeem er bij een nieuwe auto moet bijbestellen. Het is naderhand niet mogelijk om het toch te laten activeren.
Tyre Pressure Monitoring (TPM) heeft individuele wielsensoren die continu de bandenspanning controleren. Het systeem geeft in het instrumentenpaneel nauwkeurige gegevens over de bandenspanning per band weer en geeft een waarschuwing indien een band spanning verliest. Dit staat op ford.nl
Klopt maar dit is niet het syteem dat ik heb, het door jouw beschreven systeem is voor zover ik weet een optie.
dan zou het inderdaad alleen via de abs computer lopen bij peugeot weet ik dat de sensoren in de band zitten (ventiel zelfs) deze kun je mooi inleren en op je winterset 4 andere leg je dus winterset er onder dan moet je in de computer dit even weergeven andere mensen rijden gewoon met de melding dat spanning niet klopt en na 100meter is de melding de gehele tijd weg in deze sensoren zit een batterij die informatie send wanneer de band aan het draaien is, dus staat hij vaak stil gebeurt er weinig hierdoor kunnen ze 8-10jaar meegaan
De TPMS die op de foto staat is van een Mondeo. Die van de Focus is simpeler. Misschien dat de App in de Apple app store (de nieuwe Ford Focus) het duidelijk maakt.
Leuke app trouwens bedankt voor het onder de aandacht brengen Marco Even terugkomende op mijn vraag er zijn dus twee systemen, via de ABS en sensoren. Ik heb het bij de dealer laten uitzoeken om op zeker te spelen en het antwoord is dat de is voorzien van het "goedkopere" systeem en wel de ABS sensoren. Kortom het wisselen van velgen/banden kan zonder problemen plaats vinden er hoeft dus geen rekening gehouden te worden met de aanschaf van extra sensoren voor de winter velgen/banden