1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bandenmaat 225/40/18, verstandig onder een MK3?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jeroenbreuer, 4 okt 2017.

  1. #1 jeroenbreuer, 4 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2017
    Goede avond,

    Ik zie regelmatig gebruikte setjes 18 inch velgen voorbij komen op MP met de maten 225/40/18. In de handleiding en brochure zie ik dat er af fabriek 235/40/18 word gebruikt. Is het dan verstandig om voor een smallere 225 band te kiezen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  2. #2 Patman, 4 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2017
    Dat maakt volgens mij niet uit :cool:
     


  3. Sowieso breder dan mijn huidige 205/55/16 banden.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  4. En het vult je wielkast, staat mooier vind ik.
     
  5. #5 jeroenbreuer, 4 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2017


    Ben nog niet overtuigt. Zit ook naar 17 inch te kijken. Rij nogal wat km’s en dan Wil ik niet teveel inleveren in comfort. (Is iets persoonlijks)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  6. Ondanks dat 235-40-18 de voorgeschreven bandenmaat is voor 18 Inch velgen op de Focus 3 past bandenmaat 225-40-18 ook probleemloos.


    Ik heb er zelf bewust voor gekozen om banden in de maat 225-40-18 te monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik rij al sinds ik de Focus 3 heb op 17 Inch velgen met banden in de maat 205-50-17. Dit omdat ik deze velgen en banden al had van mijn Focus 2. Door een bandenmaat te configureren die (vrijwel) dezelfde diameter/afrolomtrek heeft is dit geen enkel probleem en is er geen tellerafwijking (buiten de standaard afwijking). De combinatie van 17 Inch velgen in combinatie met banden in de maat 205-50-17 is me tot dusver prima bevallen. Zeker nadat de auto verlaagd is d.m.v. de Eibach Pro-Kit vind ik dit er optisch erg mooi uitzien. Zowel de rijhoogte als de positie van de wielen in de wielkasten zijn helemaal naar mijn smaak. Bandenmaat 225-40-18 wijkt wat diameter/afrolomtrek t.o.v. 205-50-17 nauwelijks af (slechts 0,06%).

    Daarnaast hebben mijn velgen een lagere ET waarde als de originele Ford velgen. Hierdoor komen de velgen verder naar buiten te staan. Door een 225 mm brede band komt het wiel slechts 2 mm verder naar buiten als een originele 18 inch Focus 3 velg i.c.m. een bandbreedte van 235 mm.

    Tenslotte is een bijkomend voordeel dat banden in de maat 225-40-18 iets gangbaarder en dus ook goedkoper zijn als banden in de maat 235-40-18. Nu was het prijsverschil voor mij niet de reden voor mijn keuze maar wel een prettige bijkomstigheid.
     
  7. #7 jeroenbreuer, 4 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2017
    [MENTION=142]JW[/MENTION] Vind het mooie velgen.

    Verlagen moet je bij mij niet aankomen. M’n Focus is naast een kleine hobby ook gewoon een gereedschap om naar mijnlq werk en klanten te komen dus daar ga ik niet aan beginnen. Daarom ben ik nog niet zeker of ik überhaupt 18 inch velgen neem. Vind de rijeigenschappen met de 16 inch sloffen meer dan voldoende.
    Voor mij zou 17 inch een logischere stap zijn.

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. 17 inch zou voor mij ook het mooiste zijn. Met 18 of 19 inch hou je zo weinig rubber over wat ik persoonlijk weer niet zo mooi vind.
     
  9. Ik heb toen ik mijn Focus 3 kocht meteen mijn eigen 17 inch (originele Ford) velgen met bandenmaat 205-50-17 gemonteerd.

    [​IMG]


    Later heb ik de auto verlaagd d.m.v. een set Eibach Pro-Kit verlagingsveren.

    [​IMG]


    En een half jaar geleden heb ik dus de overstap gemaakt naar 18 Inch.




    Mijn ervaring is dat de Eibach Pro-Kit veren nog zeer comfortabel zijn. Dit terwijl het weggedrag aanzienlijk verbeterd. De Eibach veren zijn progressief. Dit houd in dat ze stugger worden naarmate ze verder inveren. Mijn ervaring is dat de auto in beladen toestand met de Eibach veren minder ver doorzakt en minder laag ligt als met de originele veren.

    Met de overstap naar de 18 inch velgen is de auto wel aanzienlijk stugger geworden. Persoonlijk vind ik dit geen probleem. Naar mijn mening heeft de overstap van 17 Inch naart 18 Inch velgen aanzienlijk meer invloed gehad op het comfort als de montage van de Eibach Pro-kit verlagingsveren.
     
  10. [MENTION=33940]jeroenbreuer[/MENTION]: twijfel dan niet en ga dan voor 17”, dan weet je zeker dat je niets inlevert op comfort.

    Al zal het met 18” en stndrd rijhoogte ook niet te stuiterig worden.
    De auto wordt wel gevoeliger voor spoorvorming.
     
  11. Ik kwam deze set tegen. [​IMG]

    Vandaar mijn vraag.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. 225-40-18 is zelf iets lager als een 235-40-18. dus vult wielkuip iets anders.
    je moet rekening houden dat je km-teller iets anders wordt. 235 zal meer meters afleggen dan 225 band.
    gevolg dat bij installeren van andere maat je bij 100km/h gps je 104-105km/h op teller rijdt.
    met 225 band zal dat meer 1op1 liggen. niks ernstigs maar wel aanwezig

    als bij mij de banden op zijn leg ik er ook 225 onder. rede 225 goedkoper is momenteel als 235 band.
     
  13. Die banden zou ik er direct afgooien... als ik het type goed lees, zijn het landsail banden. Beste rommel.

    Een band kan een auto maken of breken ongeacht de maat.
     


  14. Was ook mijn punt van twijfel, de Japie Tapie banden. De set is verder niet duur dus het kan een projectje zijn voor de winter.

    Nog even praktiseren [emoji848]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Je hebt goeie alternatief voor sommige a merk banden.
    Maar zijn niet veel.
    Eerst had ik maxxis eronder liggen en met regen kon ik 150pk niet op de weg kwijt. Slipcontrol lamphe begon dan te knipperen.
    Nu mey continental banden. Geen enkel probleem met 180pk. Althans moet echt me best doen om hem aan te krijgen.
     
  16. #16 jjonkie, 5 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2017
    Ik heb 225 gemonteerd, bewust.

    Geen spijt van, voordelen iets minder rolweerstand, betere prijs.

    Ik heb Falken Azenis gekocht voor 74 euro per stuk. Deze verslaat in de testen menig A merk op prestaties. Band is 2 en 3e geworden in de zomerbanden testen van oa Autobild

    https://banden.autoweek.nl/bandentests/autoweek-zomerbandentest-2017/

    Scheelt een hele hoop met bijvoorbeeld continental of michelin in 235-40-18.

    Ik heb mijn auto wel verlaagd dat staat in combinatie met deze banden heel mooi qua opvulling van de wielkuip.

    225 breed op een 8J velg

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zonder verlaging:

    [​IMG]

    Met verlaging :

    [​IMG]
     
  17. Dat ben ik met je eens. Ik heb al mijn 3 voorgaande focussen verlaagd met Eibach en comfort ( ook met caravan) bleef nagenoeg gelijk. De overstap naar plattere 18" banden maakte de auto lawaaierig en stugger. De boel 'stuiterde' meer met die banden. Heb nu nog de originele 215/50/16 banden icm eibach onder mijn focus 3 en ga vanmiddag kijken naar een set 17" 235/45/17. Maakt het geheel mooier en ik wil geen 18" meer

    Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
     
  18. #18 peter482, 20 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2017

    [MENTION=33940]jeroenbreuer[/MENTION]

    Gaaf setje velgen, staan zeer mooi zowel :focus2: als :focus3: !! :thumbs:


    Met mijn toenmalige :focus2: heerlijk meegereden in het woon-werk verkeer en 25.000 a 30.000 km per jaar
    Comfort was in NL goed tot zeer goed te doen...

    [​IMG]
    of
    [​IMG]
     
  19. Leuk velgen, had ze ook onder mijn Mondeo (zijn officieel ook Mondeo velgen, maar zie ze veel ook onder andere Ford Modellen) , enig probleem is dat de blanke lek erg slecht is, dus je moet er echt wat mee doen, anders rotten ze zo weg....
     

Deel Deze Pagina