1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bandenadvies 17 inch?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door HokusSpocus, 25 okt 2012.

  1. #1 HokusSpocus, 25 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2012
    :focus2:vrienden/innen,

    Ik ben aan twee nieuwe zomerbanden toe, 205/50r17. Het is met opgevallen dat die behoorlijk prijzig zijn. Het liefst gooi ik er een paar Michelins onder, daar heb ik goede ervaringen mee, maar die kosten ongeveer €200 per stuk gemonteerd:nocheer:. Met goedkopere banden heb ik tot nu toe geen geluk gehad. Vaak trillingen en trekkend stuur als het nieuwe eraf is (ondanks regelmatig balanceren en uitlijnen). Wat zijn jullie ervaringen? Heb nu Goodyear NCT 5 en Bridgestone Potenza RE040A. De GY gaan eronderuit (glad). GY was goed tot nu toe, maar licht gecubt. Bridgestone heeft mega grip, maar gevoeliger voor trillen (ze lijken niet helemaal rond te zijn).

    Alvast bedankt voor de tips!
     
  2. je kan gaan naar 215-45r17 maar bredere past niet ivm de breedte van de velg
     
  3. De Potenza RE040A is al weer een oud model. Rij zelf nu 2 jaar met de Potenza RE050A en geen last van trillingen o.i.d. Zeker weten dat er niets met je wielen aan de hand is?

    Popgom en autobandenmarkt gebruik ik om prijzen te vergelijken en vragen bij de lokale bandenspecialist. 200 euro per band is wel heel erg veel.

    Lees ook veel positieve reacties over de Continental ContiSportContact 5.
     
  4. Breder dan 205 gaan was eigenlijk niet de bedoeling. Rijdt dat nog wel een beetje? Ben geen super sportieve rijder en wil ook graag nog wat comfort. Of valt dat wel mee met 215/45?
    €200 per band is incl montage en balanceren. Kan inderdaad nog wel wat goedkoper denk ik.
    De Bridgestones laat ik deze winter eens weer balanceren als de winterbanden er onder zitten.
     
  5. Je comfort wordt vooral bepaald door de hoogte van de band en niet door de breedte. Een bredere band zal wat meer grip opleveren, dat betekend ook weer meer wrijving en dus een hoger brandstof verbruik.
     
  6. Iemand ervaring met Contipremiumcontact 2? Kan er twee kopen voor zeer scherm prijsje met 7 mm profiel....
     
  7. Zelf rij ik op Continental Sportcontact 2 in de maat 205-50-17 (deze banden zaten af fabriek onder mijn nieuwe originele Ford velgenset). Tot op heden ben ik erg goed te spreken over deze banden en zou als mijn banden versleten zijn deze banden weer monteren.

    Wel zou ik er dan banden in de maat 225-45-17 onder monteren. Deze zijn een stuk voordeliger als in de maat 205-50-17. Mijn (originele Ford) velgen zijn 7J breed en daar mogen banden op gemonteerd worden met een breedte van minimaal 195 tot maximaal 225.


    Er zijn hier op het forum meerdere personen die op de originele 17 inch Focus 2 velgen banden in de maat 225-45-17 hebben. Dit kan zonder enig probleem.
     
  8. Iemand ervaring met de 225/45r17? Ik ben een beetje huiverig voor gevoeligheid op spoorvorming. Ik zit niet zo te wachten op onrustig stuurgedrag. En hoe zit het met het rijgeluid? Ik weet nl dat mijn winterset van 205/55r16 veel stiller is dan mijn 17" zomerset. Kosten zijn veel antrekkelijker voor 225/45r17 dan de originele 205. Scheelt zomaar de helft!!
     
  9. Ik rij op Hankook Ventus Prime-2 in de maat 205/50R17 en ben er super tevreden mee.
    Dit is een comfortabele en stille band met goede grip en redelijk betaalbaar (ligt er ook aan waar je ze haalt).

    Meer info over de band is te vinden op de website van Hankook.
     
  10. Had op mijn vorige Focus de Goodyear NTC 5 en heb deze later nog een keer erom laten leggen. Ik kon er niks op aanmerken.

    Had op deze Focus de Continental Sportscontact3, ook een prima band
     
  11. het is in principe simpel
    michelin ben je over te spreken, ik zelf ook
    verder 200euro is niet duur, dezelfde maat maar laten monteren bij de dealer is al duurder
    het mooie is dat dealer geen montagekosten rekent, tenzij de klant zelf de band aanlevert

    verder is mijn ervaring het volgende
    a-merk is en blijft kwaliteit en daar betaal je ook voor
    b-merk als je auto gaat verkopen eronder leggen en je hebt extra winst

    stom gezegt ik ken bijna alle banden en ik blijf bij dat michelin met alle bandenmaten er boven uit komt.
    continental is vaak een hardere band qua compound, dit geldt ook voor pirelli. die hebben beide een stuggere wang,
    michelin heeft een flexibelere wang, qua montage is dat te merken en ook makkelijk op te draaien.

    heb andere b-merk banden ook gehad, en 1 ding weet ik nooit meer.
    bf-goodrich en gislaved heb ik daarnaast wel ervaring mee zijn ook soepele banden, maar bd-goodrich komt van michelin af
    en beide banden hebben een soepele wang.

    161euro voor michelin primacy hp
    171euro primancy 3 nieuwste band en ook zeer goeie banden sticker, dit wordt de band die bij mij later op gaat
    moet maar naar een b-merk band kijken die heeft niet van zulke stickers. gevolg hogere brandstofkosten en minder grip op natte wegen

    op de site kun je zelf ook in de buurt laten kijken naar een montage bedrijf
    maar het klopt dat er 15euro tot 25euro per band geteld word dan

    het belangrijkste is wat wil je maximaal uit zijn per band
    je moet wel weten dat banden en remmen de belangrijkste delen zijn van de auto, banden zorgen ervoor dat je grip in een bocht hebt en remmen zorgen voor dat je stil staat
    spelling op een stuurkogel zal onder het rijden wel merkbaar worden maar niet direct tot gevaar leveren

    ivm grip voor mij belangrijk is kies ik voor michelin, vooral omdat ik nooit problemen met de band heb, andere banden ken ik verhalen dat later michelin onder zijn gegaan en trilling in de auto een heel stuk minder is geworden

    maar grote voordeel van mij
    kan de banden zelf via collega regelen en monteren doe ik zelf
    voor 4x michelin pilot sport 3 was ik 610euro kwijt, had nog goedkoper gekunt maar had met spoed nodig ivm mijn banden op 1.6 of eronder zaten.
    rij er nu bijna ander half jaar mee en nog geen enkel probleem mee, genoeg grip zelf ook in de sneeuw, als je weet hoe je moet rijden. niet verwachten dat je veel grip hebt maar je hebt het wel. maar heb zelf ook een uitgesproken mening over winterbanden in nederland, voor de 3dagen dat sneeuw er ligt, hoef ik geen winterbanden, ligt er 5weken sneeuw dan is het wel leuk, nederland valt er sneeuw volgende dag is het kompleet weggeveegd en valt de komende weken geen nieuw sneeuw (tenminste de afgelopen jaren), michlin zomerband keer vergeleken met b-merk winterband, had met michelin gevoelsmatig net zoveel grip
     
  12. eens een belletje plegen met Reedijk Banden service in strijen...
     
  13. De prijsverschillen zijn toch niet ZO groot?

    Op autobandenmarkt.nl gekeken naar Continentals Sportcontact 5 in de volgende maten:

    Maat: 205/50/17
    Prijs: 133,-
    Afwijking *: -0,8%

    Maat: 215/45/17
    Prijs: 136,-
    Afwijking : -1%

    Maat: 225/45/17
    Prijs: 123,-
    Afwijking : -0,4%

    * Afwijking tov 205/55/16

    Dat is dus een tientje verschil tussen 205 en 225. De afwijking is bij beiden onder de 1%
     
  14. #14 HokusSpocus, 30 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2012
    Tja, blijft toch lastig, blijkt maar weer, zoveel mensen zoveel meningen. Prijsverschillen zijn inderdaad bij de conti klein, maar bij andere merken zijn ze wat groter.
    Voorlopig staat mijn shortlist op de originele maat 205/50 r17 met:
    1 Michelin premacy HP (ivm comfort en altijd goede ervaringen met dit merk gehad, ook op andere voertuigen)
    2 Bridgestone RE050
    3 Conti Sport contact 3 of 5. (misschein wel iets te sportief (hard in de wangen) voor mij)
    Mijn ervaring met goedkoop is te vaak achteraf duurkoop gebleken, op veel meer fronten dan alleen bij auto's. En daarvan heb ik er toch al 7 onder de achtersteven gehad....

    Oh ja, en Strijen ligt me wat teveel uit de buurt voor een setje banden, maar bedankt voor de tip!
     
  15. Neem eens contact op met Van Essen in Emst. Is vast niet zo ver bij je uit de buurt. Goed advies, scherpe prijzen en netjes werk!
    Ik heb er inmiddels een dikke 10.000 km de Dunlop Sportmax op liggen en die bevalt me uitstekend, zeker in vergelijking met de GY NTC 5.

    Duckmole
     
  16. @hierboven
    als je michelin boven aan hebt staan
    doe dan direct michelin primancy 3 onder leggen
    zijn 5-10euro per band duurder maar heb je wel de nieuwste primancy deze heeft ook een hele mooie bandenlabel gekregen, (dacht B qua brandstofverbruik en B voor grip op natte wegdek)

    wat ik wel zie dat jouw gedachten heel stuk bij de mijne ligt
    en inderdaad conti ervaar ik ook als te hard

    nieuwste conti is B brandstof A grip op nat en 71db
    maat hoger ga je brandstof van B naar E
    225 is dan weer een stuk beter met C in plaats van E of B
    dat voor 123euro per band

    echter of je nu 225/45/17 pakt bij michelin of continential ben je even veel kwijt deze is E brandstof B grip op nat en 70db
    voor die maat heb je primancy hp voor 118euro en 126 voor pilot sport3
    deze zou nog net op de velg van 6.5J breed mogeb (als je uitrekent wordt 6 tot 7 aangeraden, 205 is voor 5.5 tot 7

    de beste en nieuwst band is de michelin primancy 3 voor 170euro per band
    met C brandstof en A grip op de weg en zeer stil op de weg met 69db

    zoals eerder gezegd wat is de maximalen wat je kwijt wil zijn per band
    we hebben nu constant of de perfecte band
    maar je zou graag advies willen hebben om een andere band te nemen zodat je niet zoveel per band kwijt bent

    tevens moet je weten dat 225/45/17 een meer gangbare maat is dan 205/50/17
    vandaar dat hij ook veel goedkoper is
    met dezelfde velg komt de ban 10mm verder naar binnen (dichter bij de wielkuip en veerpoot)
    maar ook 10mm naar buiten en dat is op zich niet zo probleem
    advies van mij, blijf bij 205/50/17
     
  17. Het is natuurlijk wel belangrijk om te weten of je een comfortabele band of juiste een sportieve band wilt hebben.

    De nieuwe Michelin Primacy 3 is een comfortabele band voor heel veel kilometers (vergelijkbaar met de Bridgestone Turanza lijn)

    De Bridgestone Potenza RE050A is een sportieve band net zoals de Michelin Pilot Sport 3 en de Continental ContiSportContact 5.
     
  18. Ik wist niet dat je per merk bepaalde vaste eigenschappen had zoals de 'hardheid' van een wang. Good to know.
    Ik neem aan dat hoe harder een wang hoe minder de band meegeeft in bochten (beter voor sturen) maar dat het comfort dan stukken minder is.

    En ik neem aan dat met 17" met een plattere band een beetje comfort dan nog wel prettig is? :)
     
  19. De 17 inch banden onder de Focus II zijn comfortabel ongeacht het een premium of een sportieve band betreft.

    Als je een band hebt met de toevoeging XL (Extra Load) zoals in de maat 205/50 R17 93Y XL, dan heb je ook een stevigere en stuggere wang.
     
  20. #20 HokusSpocus, 31 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2012
    Elk merk heeft eigen eigenschappen, en elk type van het merk weer specifieke voordelen of nadelen. Het is maar net wat je zoekt. Ik zoek een comfortabele band, waarvan ik zeker weet dat hij ook comfortabel blijft en niet na 5.000 KM onregelmatig gaat slijten of gaat trillen. Wellicht moet ik dus nog even andere types van Conti en Bridgestone bekijken gezien de opmerkingen hierboven.

    Ik heb jammer genoeg al een aantal keren meegemaakt dat zowel GoodYear als Firestone en ook goedkope koreaanse meuk na een tijdje zoveel onbalans kregen dat ze elk half jaar opnieuw gebalanceerd moesten worden. Waarvan de Firestones en GY zelfs bij halverwege gesleten 'onrond' werden. Dat was ook niet meer weg te balanceren dus moesten er voor comfort nieuwe op (ik wilde niet meer rijden met een rammelend horloge aan mijn pols, zo erg was het). Weg voordeel van goedkope banden....

    Mijn bandenboer die over het algemeen eerlijk is in advies en waar ik ook andere banden koop (over de duizend euro per stuk kosten:nocheer:) heeft me al vaker gezegd dat hij het liefst Michelin verkoopt en monteert. Monteert gemakkelijk en in een keer goed zonder veel te moeten balanceren en nooit achteraf klachten. Dat was ook zo bij mijn tweedehands Michelin winterset. Monteren, met een klein loodje per band balanceren en al weer twee jaar trillingsvrij, en ze blijven netjes op spanning. Dat is mij wel wat waard. Elke keer balanceren kost ook snel een tientje stuk.

    Mijn (bovag)garage gaf aan geen runflats te kunnen monteren. De wangen van deze banden zijn zo stug dat zijn machine die niet om de velg krijgt. Dat zegt ook wat over de wegligging met deze banden lijkt me. Daar let ik dus nu wel op bij de zoektocht.

    Dat Michelin PP3 €177 stuk zou zijn klopt dan met de prijsopgave van €200 per stuk gemonteerd, nieuw ventiel, balanceren en afvoer van oude band. Dan is mijn bandenboer daar niet extreem duur mee, maar het blijft een hoop geld voor een stuk rubber...

    Overigens heb ik nu wel GY met de 93W XL codering. Als ik die voorop leg merk ik wel verschil in stuurgedrag met de Bridgestones die dat niet hebben. Maar dat kan ook aan andere oorzaken liggen. Bridgestone heeft bij mijn banden de 89V codering.

    Tot zover al bedankt voor de bruikbare tips!
     

Deel Deze Pagina