Banden maat

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by eduard, Oct 2, 2012.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje over verschil van banden en het (eventueel) effect ervan.

    Ik heb 4 goede banden liggen, echter de maten verschillen.

    2 zijn: 185/65/R14. En de 2 andere zijn: 185/60/R14.
    Kan ik deze combineren met 2 voor en 2 achter?

    Of krijg je een onstabile auto omdat de draaicirkel verschilt?
    Mijn eigen idee is namelijk dat met 100km/pu de 60 vaker rond zouden moeten draaien dan de 65. Of is het verschil zo minimaal dat het niks uit maakt?
     
  2. Ik zou dit niet zlf willen, maar begrijp dat je ze al hebt liggen.
    Ik zou de 65 achter monteren en de 60 voor.

    Lijkt me niet dat je hiervan een onstabiele auto van krijgt.
     
  3. Dit zorgt idd niet voor een instabiele auto.
    Op mijn Focus 1 had ik voor 205/50R16 en achter 205/55R16.
     
  4. Bedankt voor de antwoorden, ik heb de banden op de velgen al liggen idd. Dat scheeld dus weer een bak geld, vandaar.

    Is er nog een speciale rede om de grootste voor te doen? Ik wilde het zelf eigenlijk andersom, om op die manier wat meer ruimte over te houden als ik zware lading heb. En dat heb ik nog al eens. Het betreft een ford focus 1.8 tdi station.
     
  5. #6 eduard, Oct 2, 2012
    Last edited by a moderator: Oct 2, 2012
    Wat kan ik daar mee dan? Ik kan daar het verschil van de maten bekijken. En wat voor effect het heeft op de km/pu. Maar je kan daar niet zien of ik de 2 verschillende maten gelijktijdig kan gebruiken. Ik zie wel verschil op de maten en met de km/pu, dat is ook waarom ik mij afvraag / vroeg of het kan? want creeer ik niet een effect dat mijn achter wielen mijn voor wielen voorbij willen?
    Lijkt me niet echt lekker rijden.
     
  6. Het maakt niet uit welke je voor doet. De 60 heeft een kleinere diameter en slijt dus harder. Sowieso met voorwielaandrijving. Geeft ook een grotere afwijking in km tov je teller.De diepte na belading heeft niet zozeer met je band te maken maar meer hoe stug je schokbrekers en veren zijn.
     
  7. Wat je met die calculator kan bereken, is het verschil in km/h tussen die 2
    maten, wat heb je nu origineel eronder zitten? vul dat in, en vergelijk ze met
    de andere 2 maten, dan weet je welke van de 2 andere het dichts bij de originele
    in de buurt komen, en die zet je voorop om de afwijking in je km-teller zo klein
    mogenlijk te houden;)
     
  8. Dat heb ik idd gedaan. het verschil is bijna 4kmpu. Dus voorin de auto ga je 4km harder dan achter:schater:

    Het slijtage is aardig meer dus. Ik ga er vanuit dat het verschil in kilometers onder de 2 verschillende maten wordt verdeeld.
    Ik ben er in feite geen voorstander van dit te doen. Maar aangezien ik de banden heb liggen, scheelt het weer een bak geld het eerste jaar.
     

Share This Page