Band linksvoor loopt vermoedelijk aan (tegen wielkas)

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jajm, 8 apr 2011.

  1. #1 jajm, 8 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2011
    Mijn anderhalve week oude Focus (uit 2000) maakte gisteren bij het achteruit inparkeren een raar krakend geluid dat van linksvoor kwam. Ik dacht dat het eenmalig was, maar dat bleek niet het geval. Als ik naar rechts stuur en dan achteruitrijd lijkt er iets aan te lopen.

    Ik ben eens even bij beide voorbanden gaan lijken en het volgende viel me op (zie link). Er ontbreekt dus een stuk uit de linker wielkast (heet dat zo?) Het is allemaal geen enorm stevig materiaal natuurlijk, dus zou het kunnen dat e.e.a. iets uit vorm is geraakt en daardoor net tegen de band aan schuurt? Met "gewoon" rechtuit rijden is er (uiteraard) geen probleem. Voor de duidelijkheid: het linkerwiel loopt dus aan als 'ie andersom staat ten opzichte van hoe de foto is gemaakt, maar als ik dat had gedaan dan zie je het gat niet zo goed :).

    Het lijkt me iets dat wel even snel opgelost moet worden, want het is niet echt bevorderlijk voor de band. Het is me niet opgevallen bij de aanschaf... als het wiel rechtstaat zie je amper dat er een stuk mist en je ziet het ook pas goed als je beide kanten vergelijkt.

    Zouden er verder problemen kunnen zijn omdat er 16" velgjes + banden onderliggen ipv de normale 15"? Mij lijkt dat het geen verschil mag maken. Ik kan helaas zo snel niet testen of er rechts ook iets aan loopt aangezien daar de kast wel intact is.. ik ben alleen thuis en heb daar even en extra persoon bij nodig. Wellicht vanmiddag even.

    Iemand een idee wat zo'n stuk plastic kost en of dat gemakkelijk te vervangen is of dat de halve voorkant uit elkaar moet? Ik hoop eigenlijk dat de garage dat gewoon kosteloos gaat doen (Bovag 6 maand), maar dat weet je maar nooit. Zouden er verder andere oorzaken van het kraken kunnen zijn als dit het niet is (alhoewel ik echt denk dat dit het is)? (stabilisator stang?)
     
  2. Ooooh, een nieuwe wielkast lijkt maar €10,54.. da's te doen lijkt me! Even opgezocht via deze site (plaatwerk --> carrosserie --> wielkast). Geen idee of het dan goede kwaliteit is, maar dan heb ik een richtprijs voor als ik de garage bel.
     
  3. het mooi is altijd als het aanloopt kun je dit zien aan het plastic zelf
    als ik de foto zie is inderdaad een stuk weg
    maar foto is niet duidelijk genoeg over hoe en wat

    de band kan opzich er wel tegen zolang hij niet in het plastic gaat happen
    plastic zal op vlakke deel dan slijtage sporen zien waar de band tegen aan heeft gezeten
     
  4. Het lijkt me stug dat de banden aanlopen, want de velgen onder jouw Focus zijn originele 16" velgen en vallen binnen de marges. Ik denk dat het eerder een stuur-, stabilisator- of aandrijfstang is.
     
  5. misschien een gebroken voor veer?????? maakt aan lopend geluid
     
  6. De Velg is origineel ja, maar de bandenmaat niet. 205/50 wordt voorgeschreven (o.a. in het instructieboekje), maar 205/55 is voor de portemonnee een betere keuze.

    Inmiddels is de wielkast vervangen en het geluid is weg. Vlak voordat ik hem heb laten vervangen heb ik nog even met maximaal insturen naast de auto gestaan en geluisterd. Het geluid was merkbaar afkomstig van de kast (en was ook voelbaar qua trilling). Ik zag in de nieuwe kast al een kleine veeg zitten. Dat betekent dat bv. bij uiterst insturen en een opritje pakken de band nog steeds aanloopt, maar het is bijna compleet verdwenen.

    1 ding weet ik wel: ik koop bij een volgend setje zomerbanden 205/50, ook al kost het iets meer. De winterbanden worden 15", wat het ook allemaal een stuk gemakkelijker maakt qua maatvoering en financiën. 2e setje velgen (15") ligt daarvoor inmiddels in de schuur te wachten.
     
  7. Er zijn hier op het forum meerdere die 205/55R16 onder een Focus1 hebben.
    En allemaal zeggen ze dat het geen probleem geeft. Ik denk gewoon dat de wielkast van jouw Focus los heeft gezeten.
     
  8. Zoals je in bovenstaande reacties kan lezen was 1 van de problemen ook gewoon de "gebroken" wielkast, die daarmee dus uit vorm was. Nu zit er een nieuwe kast in (die goed vast zit) en ik zag wel weer kleine vegen van de band. Dat kan bijvoorbeeld bij het parkeren op de oprit zijn gebeurd (iets dat dus niet "normaal" rijden is). Het contact tussen beide delen is dus minimaal, maar om de kans nog kleiner te maken kan ik dus overwegen om 205/50 te nemen, ook al is het iets duurder. Ik zeg dus ook niet dat 205/55 niet kan of een slechte keuze zou zijn, maar wat mij betreft is het gewoon zo dat 205/50 is voorgeschreven, daarmee "ideaal" is en daarmee ook net even wat minder contactgevoelig is dan 205/55, wat vervolgens waarschijnlijk mijn toekomstige aanschaf van nieuwe banden bepaalt. Als mensen met 205/55 positieve ervaringen hebben, dan is dat gunstig voor hun portemonnee en alleen maar fijn om te horen.

    Maargoed, het probleem is verder opgelost.. alles rijdt weer als een zonnetje ... tijd om nieuwe ruitenwissers te kopen!
     

Deel Deze Pagina