1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Autoweek Focus MK4

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BarendBotje, 10 apr 2024.

  1. Na het fiasco met de tandriem in de olie van de vorige serie ecoboost motoren heeft ford bij de MK4 alle motoren voorzien van een ketting op de motor. Ansich een goede oplossing! Echter was er dan weer kritiek dat de oliepomp zou zijn voorzien van een natte tandriem welke het zelfde euvel zou betreffen.

    Met interesse heb ik het filmpje gekeken van autoweek welke afgelopen week online gezet was; . Autoweek en ford worden een beetje in het verdom hoekje gezet in de comments. Verder ook genoeg lof voor de auto en ik denk dat deze dat ook meer dan zeker verdient!

    In een van de comments las ik dat de 1.5 ecoboost uitvoering met het motor type YZDA een tandwiel overbrenging heeft in de oliepomp ipv een tandriem. Kan iemand dat bevestigen? Vond dat wel een interessante ontdekking en verwonderde mij erover of dat echt waar is of een zelf verzonnen 'feature'.
     
    Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Volgens mij klopt dat niet. Het is nog een natte riem die de oliepomp aandrijft. Ketting is alleen voor distributie.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Bedoel dat het een tandwiel overbrenging is en geen tandriem in de oliepomp mogelijk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Oorspronkelijk had de 3-cylinder 1.5 ECOboost (Dragon) motor een tandwieloverbrenging tussen de krukas en de oliepomp.

    [​IMG]



    Vanaf productiedatum 14-01-2019 is dit gewijzigd. Na deze productidatum is er een ander type oliepomp toegepast welke d.m.v. een wetbelt door de krukas wordt aangedreven.

    [​IMG]
     
    CvO, BarendBotje, Torxbit en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Die dragonblokken met tandwiel schijnen behoorlijk getuned te kunnen worden maar dat isneven offtopic vraag. Klopt dat?
     
  6. #6 Torxbit, 10 apr 2024
    Laatst bewerkt: 10 apr 2024
    Goed speurwerk!

    Die met tandwiel, zijn die wel in Europa geleverd? En zouden die dan niet een andere motorcode hebben dan wat er hier geleverd is?

    Ik zie hier (https://www.team-bhp.com/forum/tech...new-1-5l-3-cylinder-dragon-petrol-engine.html) namelijk info over de 1.5 3-cil voor de Indiase markt, inderdaad met een tandwiel aandrijving voor de balans-as en oliepomp. En kijk je verder dan zie je een heuse wetbelt (geen ketting!) voor de distributie :o Dat blok levert daar ook minder pk's (123) en koppel (150nm) dan de 1.0 al doet in Europa.
     
  7. Zal wel een reden hebben dat ze hier vanaf gestapt zijn, interessant dat er een verschil tussen zat. Motor type in mijn auto is de Y1DA1PX, vond het interessant om te lezen. Opzich zou ik zo’n een tandwiel overbrenging wel meer vertrouwen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Wordt daarmee de productiedatum van de auto of de productiedatum van het motorblok bedoeld:think:?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Het gaat hierbij om de productiedatum van de auto.
     
    CvO en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. @BarendBotje zegt dat het de motorcode YZJA betreft. Via RDW kenteken info kun je achterhalen welk blok in jouw auto ligt. Staat vaak '1PX' achter. Of staat op de sticker van je blok, als die er nog op zit natuurlijk.
     
  11. Hoho wat ik zeg is een citaat uit een reactie onder youtube, daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. Ik durf niet te zeggen wat mijn auto heeft
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  12. de rede dat ze geen tandwielen hebben gebruikt is mogelijk ivm dit meer geluid veroorzaakt.
    mijn ogen zie ik ook totaal geen rede om van normale riem naar een wetbelt of ketting te gaan. Ketting kies je als je wil dat het motorleven mee gaat, ok bij psa gaat het maar 15.000km mee (dan is hij te lang en kan geluid veroorzaken).
     

Deel Deze Pagina