1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Auto redelijk stug, aan 2100 toeren als speer vooruit!

Discussie in 'Performance' gestart door Dragunov, 3 nov 2009.

  1. #1 Dragunov, 3 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2009
    Hi,

    Auto had 5 dagen stilgestaan en merkte op toen ik zaterdag er terug mee reed, dat ie tamelijk stug was, precies of er iemand aan trekt of dat je rijdt met remmen half toe, maar aan 2100 toeren schiet ie opeens vooruit en zolang je bij die toeren kan blijven trekt ie heel vlot op, maar eronder is het stug.

    Doet dit alleszins in 1ste, 2de en waarschijnlijk ook de andere versnellingen

    Heel raar

    Oorzaak?
     
  2. Ik denk aan de geometrieverstelling op je turbo.
    Dit kan zijn dat de regelklep vastzit (bruin klepje), of dat de turbo mechanisch vastzit.
    Maar ik denk dat de regelklep de boel bedonderd
     
  3. Mechanisch vastzit?
     
  4. Ja, op je turbo zit een verstelinrichting, dit is een stangetje, met daaraan een vacuumpotje, soms vervuilt het verstelmechanisme, waardoor het wat minder soepel loopt, het vacuumpotje zit er dan aan te trekken, maar er gebeurt niets, als je op een gegeven moment op toeren komt, en er meer vacuumdruk is, schiet het stangetje ineens wel door, en ga je er ineens wel als een speer vandoor.

    Maar nogmaals, omdat de geometrie niet kan vervuilen als ie stil staat, maar het klepje wel vast kan gaan zitten, denk ik eerder aan een defect klepje..
     
  5. Gemakkelijk op te lossen?
     
  6. Ik heb een vergelijkbaar probleem en ben aan het proberen om de precieze oorzaak te vinden.

    @antig, zit dit klepje bovenop het blok, het zwarte rubberachtig ding waar een aantal slangen op uit komen?
     
  7. nee, het is een bruin klepje met 2 slangetjes (in en uit), en een stekkertje, het is gewoon een magneetklepje.
    Volg het slangetje vanaf je vuldrukactuator (zie afb)

    [​IMG]
     
  8. Ik denk dat Hansie het over een mk1 heeft.
    Bij een mk2 zal het iets anders zijn ;)
     
  9. gelukkig ben jij wel scherp Dutchguy, het gaat inderdaad alleen om de Fofo2!
    @Hansie, ja dat zijn inderdaad die klepjes, maar die gaan bij de 1800 niet stuk.
    Wel gaat af en toe de turbo mechanisch wat zwaarder lopen bij jou motor.
    Luchtfilter is ok? Brandstof filter ok? Luchtmassa meter kun je even reinigen..
     
  10. Ja, heb een Focus 1 fase 2. Luchtfilter is K&N inleg, brandstoffilter nog niet zo lang geleden bij beurt gecontroleerd. LMM is goed (waarden gecheckt en auto trekt vanaf 2500 toeren goed door). Ga binnenkort, na onderhoudsbeurt, turbo inwendig reinigen met Abcon Blue. Kijken of dat helpt en de variabele geometrie goed gangbaar wordt.
    Overigens de dealer dit probleem gemeld maar die kon (zou haast zeggen "natuurlijk") niets vinden.
     
  11. En Drogunov? Al verbetering? Of nog niet geprobeerd?
     
  12. Nog niet aan turbo gekomen, eens afspraak maken bij garagist om te controleren
     
  13. Klepje zit achterop het blok, moet je van onder de auto vervangen (heb even gekeken vanmiddag, wist het niet meer..
     
  14. Vandaag naar garagist geweest, testrit gedaan met auto en alles is normaal!

    Kvroeg aan hem waarom ie maar aan 2000 toeren zijn power heeft. Is normaal zegt de garagist, bij 2000 toeren begint de turbo maar te werken

    Stangetje kan het absoluut niet zijn, want die zorgt volgens garagist ervoor dat de turbo maar 1.2bar geeft en niet oploopt naar 2bar, dus als stangetje niet goed moest werken zou auto zelfs beter moeten gaan omdat stangetje het aantal bar niet op 1.2bar houdt, maar naar 2bar brengt
     
  15. Je hebt de auto toch alweer twee jaar ofzo? Dan weet je toch wel of de auto slechter rijdt? Mijn tdci (dezelfde) pakt overigens rond de 1800 toeren op de teller vol op, trek maar is heel langzaam in zijn drie op dan voel je bij 1800 toeren een soort hikje als de turbo inhaakt.

    Overigens dat klepje is bij mij kapot geweest, dit leidt er toe dat die in de nood loop gaat door overdruk. Bij mijn weten werkt het ook iets geavanceerder dan klepje open, klepje dicht. Bij de toeren opbouw moet die telkens ook gedeeltelijk zijn druk kwijt. Bij lagere toeren kan die meer druk kwijt. Als dit niet soepel gaat kan je ook schokken of slecht oppaken krijgen (bij vervuiling oid)

    Bosch en Mahle schijnen nu ook een turbo met een electrisch aangestuurde klep te hebben ontwikkeld. Dit heeft als voordeel de druk nog explosiever kan worden opgebouwd, omdat de computer de klep kan bedienen en dit niet langer door de druk gestuurd wordt.

    Wees lief voor de turbo de eerste 15 minuten met dit weer. De motor wordt bij mij alweer erg langzaam warm. Als ik mensen om mij heen een snelweg zie oprijden dan denk ik wel is ben blij dat die niet in mijn turbo diesel rijdt:-P.
     
  16. Turbo moet eerder oppakken. Verhaal van garage over het stangetje klopt ook niet.
     

Deel Deze Pagina