1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto loopt arm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Danny0001, 25 mrt 2020.

  1. De nullastregelklep is al 2 keer vervangen geweest met een nieuwe, waarbij er aan gedacht werd dat de eerste nieuwe een fabrieksfout was.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  2. Gewoon bij Ford bougies halen zijn niet veel duurder dan bij de Brezan. Mijn ervaring is dat een Ford alleen lekker draait op Ford zijn eigen bougies.
     
  3. Nou ik heb sowieso nu de bougies weer besteld die erin zaten Ngk tr5a-10.
    En die ga ik er weer in zetten, en kijken hoe die dan gaat doen. Of zou het ook kunnen komen doordat ik altijd Bp 98 tank? hoger octaan?
    Want de vorige eigenaar heeft altijd 95 gebruikt weet ik.
     
  4. Ik heb dus vanmiddag de tr5a-10 binnen gekregen, en deze meteen gemonteerd, en de juiste aanhaalmoment (15nm) gebruikt om deze strak te draaien.
    En &$!#% de auto rijd weer uitstekend :) precies zoals de eerste dag dat ik de auto had overgenomen. Stationair is nu heel strak, geen gewiebel meer. Blijkbaar houden deze Fords niet van ander soorten bougies/sensoren.
     
  5. Al eens gekeken welk merk bougies Ford zelf gebruikt? En dan heb ik het niet over de FoMoCo pruttel.
     
  6. De originele is gewoon een Bosch wat Ford zelf gebruikt. Maar het gaat erom dat je de juiste type erin schroeft, met de juiste electrodeafstand en warmtegraad waarop de motor het beste op draait.
     
  7. Nee eigenlijk niet. Voor die paar euro extra bestel ik gewoon ieder jaar alles origineel Ford bij de dealer. Nooit gezeur en altijd goed.
    Alleen voor mijn mk4 escort cabrio bestel ik Bosch filters maar dat ik ook omdat de mfi die daarop zit van Bosch is.
     
  8. Nou geloof me de meeste simpele onderdelen zijn gewoon 3x duurder bij de Ford dealer, en ze zijn echt niet paar eurootjes meer.
    Bij de dealer zijn ze echt niet anders of beter, bijv als je de originele bougies opzoekt op internet en het blijkt dat de Fomoco bijv een Ngk is met de type nr tr5a-10. Dan betaal je gewoon dik 20 euro voor dezelfde bougie bij de dealer, ipv 5 euro per stuk bij Winparts.nl :)
     
  9. #29 doubled, 7 apr 2020
    Laatst bewerkt: 7 apr 2020
    Dan bestel jij je spullen toch lekker ergens anders. Ik sleutel al 20 jaar en mijn ervaring is dat het maar een paar euro scheelt. Dus dan monteer ik gewoon lekker origineel.

    Edit: dan ga je toch even kijken. Dan vallen een paar dingen op. 1 ik krijg korting bij de dealer waardoor de prijzen lager zijn. 2 er zitten nogal verschillen tussen de online leveranciers.

    Voor mijn focus 3.2 1.5 tdci kost een setje filters (olie, lucht, brandstof en interieur) bij de dealer zonder korting 105 euro. Winparts 68 euro en autodoc 55, ik heb hierbij de goedkoopste Bosch producten genomen. Door de korting bij de dealer betaal ik 85 euro. Bij autodoc en winparts moet er nog een 10 euro verzendkosten bij. Dan scheelt het onder de streep bij winparts 85 - 78 = 7 euro en bij autodoc 85 - 65 = 20 euro.

    Voor de bougies waar dit hele verhaal om ging heb ik even de rekening van de fiesta 2009 genomen. Bij de dealer zonder korting 7.33 per stuk. De goedkoopste Bosch bij winparts 5.88 en autodoc 4.13.

    Ik kan in niemand anders zijn portemonnee kijken maar voor mij is dit verschil te klein om niet origineel te monteren.
     
  10. De bougies weet ik niet maar Ik heb ook vaak genoeg bij de dealer gekocht, en dan zijn de prijzen absoluut niet aantrekkelijk zonder een klantenpasje!
    En de verzendkosten bij Winparts is altijd 6,75. Het is trouwens wel ff makkelijk voor iemand met kortingspasjes lekker dit en lekker dat te roepen. :) Ik heb jarenlang onderdelen gekocht bij de Mercedes, Vw dealer en daar waren de prijzen nie eens zo absurd in vergelijking met Ford dealer.
     
  11. Uit eigen ervaring met mijn ex-Passat:
    Turbo: scheelde "maar" 100% in prijs, haalde bij TurboHoets een nieuwe voor €635,-, dealer rekende het dubbele aan materiaal kosten,
    bobine's net zo'n verhaal, ik had er uiteindelijk Bosch bobines ingedaan omdat ik aan nam dat dat origineel VAG was, dus niet, zat een
    Italiaans merk in, dealer durfde er €55,- p/stuk voor te vragen, die van Bosch koste mij €105,- per 4 stuks.
    Juist bij Ford viel het mij op dat de simpele gebruiks onderdelen (ruitenwissers, bougies, filters, mattenset) gelijk of zelfs goedkoper is als
    de automaterialenzaak (zonder korting uiteraard), met mijn huidige connecties bij de automaterialenzaak is het wel wat goedkoper om bij hun
    te halen, maar het scheelt zoals doubled het al zei, geen grote bedragen ;)
     
  12. Ik heb geen ervaringen met bougies,filters, matjes bij de Ford dealer. Maar onderdelen zoals rubbertjes, slangetjes, sensoren, spiegels enzo zijn allemaal jackpot prijzen bij de Ford dealertje.
     
  13. Bestel jij origineel Ford (dus witte doosjes met blauwe logootjes) of de FoMoCo (of wat ze ook hebben)?
    Even een voorbeeldje wat het laatste onderhoud voor mijn 2008 Wagon MK2 2.0 Duratec mij aan onderdelen heeft gekost (onderhoud doe ik ook zelf): 4 nieuwe schokbrekers (Sachs), 4 nieuwe bougies (NGK Irridium), 5 liter Castrol olie, 2 achterasrubbers incl. 4 nwe bouten, Mann oliefilter: dit hele gebeuren heeft mij bij Autodoc om en nabij de €300,- incl. verzenden gekost. Ondanks dat ik ook korting zou kunnen krijgen bij de dealer, denk ik niet dat ik bij de dealer goedkoper uit was, dan wel dat ik hetzelfde spul had gehad voor die prijs.

    Vorig jaar heb ik mijn koppelingsset incl. dual massa vliegwiel vervangen, ook weer door een sachs set. De koppelingsset was bij de dealer goedkoper, het vliegwiel scheelde bijna €300,- met korting dat de dealer duurder was. Al met al was ik voor de verschillende onderdelen (riemen, waterpomp, krukaskeerring, complete koppeling, vliegwiel en de nodige sappen en filters) zo`n €1.500,- kwijt. Wanneer ik dit alles bij de dealer had besteld dan was ik zo €500,- meer kwijt geweest en dat was met korting)
     
  14. Ik bestel de witte doosjes ja en ook ik doe al het onderhoud zelf. Ik reken het niet na verder maar ik hoef ook maar zelden zaken die jij noemt te vervangen. Nu is mijn wagen park relatief nieuw en rijdt het niet al te veel km. De fiesta van de vrouw komt uit 2009 en is bij 160.000 km aangekocht Inc grote beurt distri met waterpomp. Die rijdt 5.000 km per jaar en krijgt gewoon ieder jaar een grote beurt met alle filters.

    Mijn focus is uit 2015 en heb ik net een aantal maanden. Gekocht met 180.000 op de teller dealer onderhouden. Wel zelf deze hele grote beurt gedaan, distributie met waterpomp, multi riem met spanner en power shift olie met filter vervangen. Dealer vroeg 1800 voor de beurt ik kwam in totaal op even over de 600 euro aan spullen.

    De 2008 tdci automaat Mondeo die ik hiervoor had heeft naast een dynamo en accu geen rare fratsen gehad behalve 2* preventief bak laten spoelen.

    Ik ben mij er best wel van bewust dat bepaalde zaken bij de dealer duur zijn. Veel duurder dan bij de Brezan of op internet. Maar bougies waar dit allemaal om ging zijn echt maar 1 tot 1.5 per stuk duurder. Dan kies ik toch graag voor origineel.
     
  15. Niet hoeven of niet willen vervangen. Mijn wagen heeft 210.000km gedraaid. Menigeen zou gedacht hebben dat de achterdempers nog wel goed zijn. De koppeling heb ik bij 196.xxx vervangen. Ook daar had menigeen mee doorgereden. Jij zegt dat jouw wagen 180.000km heeft gedraaid, als dit een wagon is dan kan ik je wel voorspellen dat van de achterste dempers het fijne er wel af is. Wat ik wil aangeven is dat niet iedereen dezelfde standaard hanteert, niet qua onderhoud, niet qua kwaliteit van onderdelen.
     
    McGyver vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina