1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk Auto lijkt vermogen te missen

Discussie in 'Performance' gestart door Dekkorr, 26 feb 2014.

  1. #1 Dekkorr, 26 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2014
    Ik heb een Focus 2 3drs uit 2005 met 100.000km welke wat vermogen lijkt te missen.
    Ik had al vaak het idee dat de auto wat inhield, ook schokt hij wat in het gas bij lagen toeren, maar ook bij ca 5000 toeren zit er weer een terugslagje.
    onderin het toerengebied (tot 3000 tpm) vind ik de auto erg suf en zeker niet vlot. Hier boven gaat het best aardig, maar snel vind ik hem zeker niet.
    Nu kom ik van Vag auto's met TDI motoren, welke vrij veel power in lage toeren hebben, dus ik dacht dat het gewoon wennen was.
    Nu reed ik laatst wat vlot op de snelweg en kwam er achter dat de auto niet harder dan 180kmpu gaat, afgelezen op de tellerklok in de auto welke zeker niet een gps snelheid aangeeft.
    Ik zie bij Autoweek.nl dat mijn auto officieel een top van 209 heeft, wat ik dus lang niet ga halen.
    Auto loopt gemiddeld bij snelweg 8.8liter per 100km, binnendoor een liter meer, is dit normaal?

    Heeft iemand ook zo een geval toevallig? of weet iemand wat een goede aanpak is om hier iets aan te doen?
    Auto heeft onlangs bij de dealer een grote (9jaars) onderhoudsbeurt gekregen waarbij een wat filters en de olie is vervangen.
    Alvast bedankt!
     
  2. Schokken bij laag toerental voor benzine motoren heeft 9/10 keer te maken met de ontsteking, ieder geval komt dit vaker voor bij de Focus.. vaak krijg je als advies om een ontsteking pakket te laten vervangen (Bobine, bougie kabels en bougies)

    Verder geen idee haha, dit is het enige wat ik zo uit me hoofd weet! Hopelijk kan je er wat mee.
     
  3. Auto's met een turbo kun je echt niet vergelijken met auto's zonder turbo. Dit is echt een wereld van verschil qua rijbeleving.

    Het eerste deel van je verhaal dacht ik van, klopt wel, maar als je zegt dat hij niet harder gaat dan 180 dan is er wel iets mis. Of je auto is erg lui geworden of er is iets technisch mis. Toevallig was ik gisteren even in Duitsland en mijn turboloze 1.8 ging vlot naar de 180, daarna wat langzamer naar de 200 dus ik zou verwachten dat jouw motor dit ook moet kunnen ondanks dat hij iets ouder is.
     
  4. Brandstofverbruik is niet laag, maar ook niet extreem hoog.
     
  5. De Focus II 1.8 16V (flexifuel) en 2.0 16V Duratec HE motoren hebben per bougie een eigen bobine en geen aparte bougiekabels.

    Wat is de staat van de bougies en het luchtfilter?
     
  6. #6 McGyver, 27 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2014
    Het brandstofverbruik is niet afwijkend. De topsnelheid wel.
    Zitten er nieuwe bougies in? Is het luchtfilter vervangen cq schoon?
    Heb je de auto al laten uitlezen?
     
  7. Heeft de 2.0 Duratec een mafsensor? Als wel dan zou ik die eens laten controleren of deze vuil is.
     
  8. Lees op diverse websites dat de Focus II 1.8 16V/2.0 16V in plaats van een MAF sensor een TMAP sensor achter het gasklephuis heeft.
     
  9. Ik zou eerst eens een vers zetje bougies nemen, en dan niet de goedkoopste,
    maar bv NGK TR6AP13
    Dan ook nog een goede brandstof reiniger toevoegen, gasklephuis goed reinigen,
    dan zou het zomaar kunnen dat je bijna alle 145 paardjes weer ter beschikking
    hebt
     
  10. Er zijn voor de 1.8/2.0/2.3 Duratec HE motoren maar twee soorten bougies mogelijk:
    - NGK ITR6F13 Iridium (Ford finis code 1 315 691)
    - NGK TR6AP13 Platina (Ford Finis code 1 369 704).

    De Iridium bougies werken fijn :cool:
     
  11. Gasklep reinigen doet niks voor het niet halen van de topsnelheid.
    Dit moet je zoeken in de luchtaanvoer, verbranding of zelfs de brandstof toevoer.
    Ook de uitlaat niet te vergeten.
     
  12. Is de :focus2: al eens uitgelezen?
     

Deel Deze Pagina