1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto houd in met gasgeven

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mll7, 21 jun 2011.

  1. Ik weet dat dit onderwerp vaker besproken is, maar de reden waarom ik een nieuw aanmaak is als volgt.

    De Focus houd in met gas geven, je merkt dit vooral als je wat sneller opschakeld dus bij lagere toeren merk je het meer.

    Nav de ervaring van een monteur die ik ken en het lezen van dit forum, had ik al gezien dat die problemen vaak te wijten zijn aan, bougies/kabels, en bombine.

    De garage heeft echter de stappenmotor vervangen, niks mis mee natuurlijk als ze verwachten dat dat het probleem is.

    Echter de auto heeft nu nog hetzelfde probleem, maar ze zeggen dat de stappen motor 2000km ingereden moet worden.

    Ik wil dit gerust afwachten en proberen, maar wil graag van jullie expert/liefhebbers/ervaringdeskundige weten, hoe kijken jullie hier tegen aan?
     
  2. ik denk bobine, heb ik zelf ook gehad, als het de stappenmotor is moet het stationair ook niet altijd lekker lopen..
     
  3. En ik denk dat deze:
    - in het verkeerde topic staat
    - met de zoekfunctie meer dan genoeg info hierover te vinden is:mrgreen:
     
  4. Dennis, ik zie nu dat hij inderdaad compleet staat mijn excuses daarvoor, als iemand het aan kan passen graag.

    Mbt het zoeken, volgens mij had ik mezelf duidelijk gemotiveerd waarom ik toch een nieuwe topic gestart was, in mijn eerst zin geef ik zelfs aan dat ik dit onderwerp al vaker langs heb zien komen, maar ik zie nooit deze problemen direct in combinatie met de stappenmotor terugkomen, en ik vind met de zoekfunctie ook niet of er meer mensen zijn die bewust zijn met het feit van het 2000 km inrijden van een nieuwe stappenmotor. Als ik niet goed zoek, dan hoor ik het graag hoor :)
     
  5. topic verplaatst naar juiste subforum
    :moved:
     
  6. Gehad bij een Fiesta MK7... voor mij gelukkig in de garantie... Nieuwe bougies en het probleem was weg.
    Kan je misschien aangeven welke auto je hebt (focus 1 of 2, fase 1 of 2, welke motor, laatste keer bougie wissel, hoeveel km de auto gedraaid heeft etc).
     
  7. Thx Bas, en excuses :)
     
  8. De stappenmotor is onder garantie vervangen, echter na 2000 hebben we geen garantie meer, ik heb het nu gelukkig zo met de garage kunnen regelen dat wanneer dit probleem na 2000 km nog steeds speelt we nog steeds gebruik kunnen maken van 'garantie' ondanks dat we buiten de garantie periode zitten.

    Het is trouwens een Focus 1, ik denk fase 2? (uit 2004), andere gegevens heb ik zo niet bij de hand.

    Ik zal jullie iig na 2000 km ook op de hoogte houden :)
     
  9. Stappenmotor merk je eigenlijks het ergste bij stationair of in z'n 1 optrekken,
    als je overduidelijk vermogen mist bij doortrekken, dan kan ik mij niet voorstellen
    dat het in je stappenmotor zit, dan zit het echt in de bobine's/ bougiekabels/
    bougies, of een zwaar vervuilde luchtfilter...maar dat zal wel niet.
    En een stappenmotor 2000km inleren?? na ~200km moet het wel zo'n beetje
    klaar zijn in grote lijnen, daarna blijft hij toch constant "bijleren";)
    Test het maar eens in z'n 5e versnelling vanaf 50 km/h doortrekken
    wat doet hij dan? zeer beroerd en lichte hikken/inhouden?

    edit:
    hierbij ga ik er even vanuit dat je over een benzine auto praat.....
     
  10. Als eerst iedereen bedankt voor de reacties!

    En zoals belooft een update, 800 km verder en precies hetzelfde probleem! Zoals verwacht eigenlijk, okay 800 is geen 2000 maar geloofde er zelf niet, dus conform wat hier ook eerder geschreven is, bougies eruit schoon gemaakt en de afstand ietsje verkleind.

    Auto rijd super nu! 30 in zijn 5 en optrekken geen enkel probleem, ik zal de garage deze bevindingen ook laten weten, maar jullie eerst natuurlijk ;)

    Edit: het is een 1.6 16v, er zitten geen originele ayfs 22 c in maar nkg type ben ik even kwijt
     
  11. 30 km in de vijfde versnelling lijkt mij niet goed.
     
  12. idd, met 30 in de 5 sloop je krukaslagers, drijfstangen, koppeling en vliegwiel mee......
     
  13. Ga vooral door met 30 rijden in zijn 5.... Dan horen we je over een paar maand dat in het gunstigste geval je krukaskeerringen eruit hebt liggen. Of erger motor schade.

    Doordat je zo laag in toeren zit, vraag je van de auto vol vermogen als je gas geeft, maar door de lage toeren is de smering niet goed, sterker nog juist kans dat de smering tussen de lagers wordt weggedrukt met als gevolg kans op motorschade.

    Bij de benzine versies is het beter om toeren te maken.

    Wat betreft het stotteren en inhouden, heb je de luchtmassameter al gecontroleerd? Als deze vuil is dan heb je dezelfde klachten.

    Ik vraag mij trouwens af of het geen kwaad kan dat je de afstand van de bougies hebt veranderd....
     
  14. :mrgreen:
    je denkt toch niet dat hij dagenlijks 30 in zijn 5e versnelling rijd..... dat zal
    wel als test zijn geweest ivm het stotteren;)
    Elektrodeafstand bij een boegie is zeer belangrijk, 1mm meer of minder kan een
    wereld van verschil geven, dit merk je heel erg bij 1 cilinders, er hoort iig in:
    NGK PTR 5 A-13, en een elketrode afstand van 1.3mm;)
     
  15. Dankjewel voor de reactie DexterXL over het in zijn 5 rijden :)

    Als ik echt niet van schakelen hield had ik wel een automaat gehad ;)

    Dat zijn ook de type bougies die erin zaten, komt alleen niet overeen met wat in het boekje staat.

    Voor nu rijd de auto prima, als ik nog wat merk ga ik gewoon voor een nieuw setje.
     
  16. Gewoon aangepast conform de specs van de fabrikant, wat DexterXL al aangaf 1.3mm
     

Deel Deze Pagina