Auto heel even dood bij het starten

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sander1976, 5 feb 2009.

  1. Ik heb een probleempje met mijn Focus 1.8 tdci uit 2002.
    Heel af en toe met starten maak ik het volgende mee:

    Ik laat hem goed voorgloeien, en draai dan de sleutel om.
    Er gebeurd helemaal niets, de motor lijkt wel dood.
    Als ik de sleutel vast hou (aangedrukt), dan duurt het een seconde of 2 en dan pakt de startmotor hem en gaat de auto lopen.

    Het lijkt misschien wel alsof de startmotor blijft hangen, of pas na 2 seconde stroom krijgt, of .... geen idee.

    De startmotor is een gereviseerde, die er nu iets meer dan 9 maanden inzit.
    De accu is een extra sterke van Bosch, die is in November gemonteerd en dus nog hartstikke nieuw.

    Iemand een idee waar ik het moet zoeken ?
    Kunnen het ook de gloeispiralen zijn ? (of gloeibougie's, hoe ze ook mogen heten)

    Dit komt dus niet altijd voor, meestal is het gewoon starten en lopen.
     
  2. probeer hem eens gewoon op het contact te zetten stand 1 en daar heel even op laten staan

    ik had dit ook bij mn fofo 1.6 benzine
    als ik het sleuteltje omdraaie duurde het ook eerst 2 seconden ongeveer tot dat de motor aansloeg

    toen heb ik ooit de sleutels eens alleen op contact gezet en toen was het opgelost....
     
  3. probeer anders even je reserve sleutel, misschien je chip gaar aan het raken in je sleutel ;)
     
  4. daar dacht ik ook gelijk aan.
     
  5. Het zou ook je contactslot kunnen zijn.
    Heb je toevallig een dikke sleutelbos? Want een zware sleutelbos vergroot de kans op contactslot-defecten.

    Startblokkering kan zeker ook de oorzaak zijn: dat moet je kunnen zien aan het rode ledje bij je klokje.
     
  6. Ik heb de reserve sleutel een weekje geprobeerd, maar helaas...
    Het probleem is er nog steeds zo af en toe.
    Vandaag na 6 keer contact aan- en uitzetten ging de auto eindelijk aan.
    Het ligt dus niet aan het chipje.

    Ik zal eens kijken als het nog eens voorkomt of het rode ledje dan nog knippert of brand.
     
  7. Ik heb net even gekeken, want vandaag wil hij helemaal niet meer starten.
    Je hoort wel een KLIK, dus er gebeurd iets, weet niet waar dat geklik vandaan komt.
    Accu is 12,8 volt, zojuist gemeten, en in november gemonteerd.
    Startmotor is een gereviseerde van ong 9 maanden oud.

    De rode LED-lampjes gaan na 3 seconde uit, nadat ik de sleutel heb omgedraaid om voor te gloeien.
    Daarna blijft de LED uit, dus dat is een juiste sluitelcode volgens het Ford instructieboekje.

    Zucht... anwb komt zo ook even kijken. Toch wel handig die woonplaatsservice.

    Edit:
    Anwb is zojuist geweest, maar het is toch de startmotor.
    Morgen maar even demonteren en naar Brezan terug voor de garantie.
    Daar zit (lijkt mij) gewoon een jaar garantie op.
     
  8. Hmmm. Vandaag weer het probleem.

    Je hoort de startmotor klikken (zit een nieuwe onder, is getest en in orde.)
    Accu is nieuw.

    Sleutel omdraaien, je hoort een klik onder de motorkap vandaan komen.
    Na circa 5 minuten pakte hij hem eindelijk.
    Iemand idee ??
     
  9. misschien toch voor de zekerheid een andere accu proberen??

    ookal is ie nieuw, volts kan ie wel leveren, maar als er geen amperes achter zitten... :roll: denk ook maar even luidop :P
     
  10. De relais al eens getest of gewisseld?
     
  11. Het was toch zo dat wanneer de startmotor klikt, deze van spanning wordt voorzien? (de klik is toch zijn reactie op de spanning?)

    Dan zou het inderdaad nog de accu (of erger,misschien de bedrading) kunnen zijn. Die kunnen dan het vermogen even niet leveren.
    De accu is denk ik eenvoudig te testen. Zorg dat er iemand met (let op: Goeie dikke) startkabels zijn accu (met draaiende motor) aan die van jou koppelt en proberen maar.

    maar begrijp ik dat na het vervangen van de startmotor je zo'n 4 weken wel goed heb kunnen starten?

    Nog even een hersenspinsel.. (ik heb nier geen ervaring mee) maar wat doet de startonderbreker als deze onderbreekt? hoor je dan ook alleen klik? of dat ook niet eens?
     
  12. massa verbindingen wel goed??

    krijg je soms ook rare storingen van
     
  13. Even een update...

    Auto is bij de garage uitgebreid onderzocht.
    Als eerste een veel voorkomend probleem (volgens de garage) is de bekabeling vanaf contactslot naar startmotor doorgemeten.
    Een kwetsbare stekkerverbinding (daar waar de kabel van het contactslot de motorkap ruimte binnenkomt) is verwijderd en de draden zijn doorgesoldeerd voor een altijd goede verbinding (met de stekker was de verbinding soms niet helemaal 100%). Stekker was ook gaar. Dit probleem heeft helaas niet geholpen, dus verder gezocht.

    Startmotor werkt prima, alleen een lager maakt wat herrie. Kan geen kwaad, maar kan er dus binnenkort wel mee ophouden. Kan een maand zijn, kan een jaar zijn...

    Het dubbele vliegwielmassa (zeg ik dat goed ??) heeft teveel speling van 10 a 15 cm, waardoor de tandjes van de startmotor niet goed (en soms dus helemaal niet) passen in de tandjes van het vliegwielmassa.
    Dat is de reden waardoor hij niet start zo af en toe.

    Volgende week wordt dit gerepareerd.
     
  14. Maar als de startmotor er helemaal niet in zou vallen zou je hem juist hard door moeten horen draaien,kan wel dat i er vast tegenaanslaat en dan alleen klik hoort.
     
  15. Ik heb nog nooit gehoord dat de stekkerverbinding tussen de motorruimte en het interieur vaak "slecht" zou zijn, althans niet bij een focus dan.
    En geloof mij.... ik heb veel van die stekkers in handen gehad, zelfs op de sloop zijn ze altijd ok; hoe vies of roestig de rest wel niet is.
    Maar goed, alles kan natuurlijk.
    Grote kans dat ze gewoon de contacten op de startmotor zelf bedoelen, deze gaan wel vaak gaar.
     

Deel Deze Pagina