1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

andere Focus ,waar op letten ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door john33, 30 jun 2011.

  1. Onze FoFo 1.4 5 deurs uit 2001 gaat er volgend jaar uit, er staat dan zo`n 191.000 op de teller.

    wij rijden zo`n 16.000 per jaar, als ik de afschrijving buiten beschouwing laat zouden we kunnen overstappen naar een diesel.

    we kijken naar opnieuw een Focus 5 deurs:
    bouwjaar 2005 2006
    benzine of diesel
    1.6 motor minimaal

    zijn er voor zowel de benzine als de diesel nog zaken waar we speciaal op moeten letten, dingen die relatief snel de geest geven, typische Focus kwaaltjes? (zoals de centrale vergrendeling van de Mk1 die weigert bij lage temperaturen of vocht..).
     
  2. Weet je zeker dat het omslagpunt voor een Focus diesel al bij 16k km ligt?
     
  3. 16000 km per jaar in een diesel vind ik erg weinig.
    Als ik alleen naar verbruik kijk kom ik uit op

    Benzine 1.6 100pk
    111 euro belasting
    1:15

    (16000/15)*1,60 = 1706 euro + 444 euro = 2150 euro


    Diesel 1.6TDCI 90pk
    276 belasting
    1:21

    (16000/21)*1,3 + 990 = 2100

    Ooh het valt me mee dat het toch nog maar zo weinig scheelt..
    Bij een diesel is afschrijving , aanschafprijs en onderhoud vaak iets duurder.
    Voordeel is dat bij elke kilometer die je mee rijdt het goedkoper begint te worden en natuurlijk de eigenschappen van een diesel zijn geweldig.

    Als je voor je budget een nette diesel kan kopen zal ik dat zeker overwegen.
     
  4. En ik ga uit van 1:13 van de huidige FoFo.

    Benzine Diesel
    Brandstof prijs 1,59 1,28 p/liter

    kilometers per jaar 15000 15000
    gem. verbruik 13 20 km/liter


    liters per jaar 1153,85 750,00
    x brandstof prijs € 1.834,62 € 960,00

    wegenbelasting per jaar
    tot 1050 kg 365 844
    vanaf 1051+ kg 440 976

    totalen:
    wegenbelasting: 1050kg 365 844
    brandstof € 1.834,62 € 960,00
    totaal : 2199,62 1804
    verschil benzine/diesel 395,62

    wegenbelasting 1051+ 440 976
    brandstof € 1.834,62 € 960,00
    totaal: 2274,62 1936
    verschil benzine/diesel 338,62
     
  5. #5 kolere, 30 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2011
    Ligt ook aan de ritten die je maakt. Als de meeste 20+km zijn en maar een paar minder km zijn, dan zou je een diesel kunnen overwegen. Maak je veel ritten die korter dan 20km zijn, dan rijdt een diesel niet zuinig en zal je veel meer onderhoudskosten krijgen (in de regel). Verder zal het onderhoud bij een diesel gemiddeld iets duurder zijn.

    Ik zou pas een diesel nemen als je rond 2 20.000km per jaar zit. Een diesel is dan qua brandstof zo´n stuk goedkoper dat je duidelijk beter uit bent. Verder zou ik, als je een diesel zoekt voor een roetfilterloze zoeken zeker als je niet veel lange ritten maakt!

    Bij normaal gebruik (veel snelweg), denk ik dat een 1.6i rond de 1 op 13 a 1 op 14 zit en een 1.6 tdci rond de 1 op 19 a 1op 20.

    Zwakke punten:
    Alle:
    Dynamo

    Benzine:
    - vocht bij de bougies, moet je een Volvo kap overplaatsen dan geen last meer van.
    - Bobine die niet goed meer is.

    Diesel:
    1.6 tdci
    - Vacuum regelklep
    - Lekkage rond verstuiver
    - Kapotte turbo door te weinig oliesmering.

    Alle tdci's
    - Egr (alle diesels)
    - Roetfilter (niet echt probleem maar kan veel geld kosten zoals de vloeistof of het vervangen ervan).

    PS
    Volgens mij klopt het gewicht niet dat je hanteert bij de houderschapsbelasting. 1.6 is 1126kg en de 1.6tdci is 1251 kg.
     
  6. Ik (wij) rijden over het algemeen langere stukken.
    zowiezo bijna geen woon/werk verkeer.
    in de weekenden regelmatig 20+ kilometers, eerder zelfs stukken van 120 - 150km enkele reis.

    Ok over houderschaps belasting heb ik verkeerd gekeken.
    Ik zal alle voor- en tegens eens naast elkaar leggen en volgend jaar een kijken waar we tegenaan lopen.
     

Deel Deze Pagina