andere afstelling nodig?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Ron63, Oct 30, 2011.

  1. Hey allen,
    Even een vraag, (cmax 2008, nu naar volle tevredenheid 2 weken in bezit)

    Gisteren ff op en neer gegaan van alkmaar naar leeuwarden. Wilde het zuinigste verbruik weten voor mn 1.6 Heb constant 100 gereden op de cc, geen verbruikers aan (climate control bv) en kwam op een verbruik uit van 14 km op 1 liter euro...
    Vond het wat tegenvallen eigenlijk. Nu is het zo dat mn cmax bij 17000km zn eerste beurtje heeft gehad en daarna niks meer, staat nu 28000 km. Kan het wezen dat er een andere afstelling ingevoerd moet worden bij de (st)dealer?
    Ik hwb gehoord dat de eerste km's een betere smering nodig hebben, dus hoger verbruik.
    Ook heb ik gemerkt dat de auto niet echt super stationair loopt, in de auto merk/hoor je niks, ook niet op toerenteller maar als je bij de uitlaat gaat luisteren hoor je dat ie af en toe inzakt en weer terugkomt op normaal stationair....
    Vraagje dus: moet er motortechnisch iets aan gepast worden, zodat verbruik en stationair beter worden??

    Thanks !!!
     
  2. Je verbruik is vrij normaal voor deze auto. Ik vind het zelfs nog vrij zuinig. Ik rij zelf gemiddeld 1 : 11 met mijn Focus 2 1.6 (gemiddelde over 3 jaar en 30.000 km). Hier zitten dan zowel korte stukjes bij als snelwegkilometers. Wel heb ik gemerkt dat ik met de cruise control er op minder zuinig rij als zonder de cruise control. Als er bij de dealer een software update beschikbaar is zou ik deze zowieso wel laten uitvoeren maar ik denk niet dat de auto daar zuiniger van zal worden.

    Dat de auto niet mooi stationair loopt kan meerdere oorzaken hebben. Vaak geeft het vervangen van de bougies al een behoorlijke verbetering. Ook wil het wel eens helpen om de stationair regelklep schoon te maken. Ook heb ik zelf gemerkt dat mijn auto na een lange snelwegrit veel mooier stationair loopt als daarvoor.
     
  3. Met mijn vorige Focus reed ik met gemak 7L/100km.
    En als mijn best deed en op de snelweg de cc op 110 zette, reed ik met gemak 6L/100km.
    Maar de grootst winst zit in het uitrollen voor het stoplicht.
     
  4. Ok, duidelijk. Verbruik lijkt dus normaal. Bougies wisselen had ik nog niet aan gedacht, na 15 jaar gedieseld te hebben :lol:
     
  5. Vind het tegenvallen. Met een C-max 1.6ti-vct kon ik echt zuiniger rijden dan 1 op 14. En dat met 120 op de cruise. Bij de 100 op de cruise gaf de BC meestal onder de 6L/100km aan. Nu week die wel iets af maar goed dat is een paar tiende. Laat het 6.2 zijn geweest oid.
    Is trouwens wel op zomerbanden (205 breed) zonder airco en met 19 graden buiten. Lampen, radio etc gewoon aan. Lekker op de cruise rollen :)
     
  6. Afgelopen zondag naar Harskamp op en neer geweest met de 2.0i,
    ik begon met een gemiddeld verbruik van 9.0/100km na 350km gereden te
    hebben.
    Dus begonnen en alleen maar binnendoorwegen met max. 90km/h op de cc,
    bij thuiskomst was het gemiddeld verbruik gezakt naar 8.5/100km (1:11.7)
    en staat nu op 430km gereden.
    Dus dan is 1:14 voor een 1.6i toch vrij matig, ik denk eerder dat de motor
    net iets te licht is voor het gewicht wat hij moet verplaatsen, ik vermoed dat
    een 1.8i het zuinigst rijd voor zowel de Focus als C-max;)
     
  7. 1.8 zuipt op de snelweg en dat meen ik serieus. 500 of 600 op een tank dan houdt het op.
     
  8. Tsjaa, dat doet de 2.0i ook:schater:
     
  9. Kijk voor vergelijkbare verbuiken eens op spritmonitor.de.

    En wat ook nog wel eens wil helpen om het verbruik te drukken:
    - Tank een aantal malen achter elkaar Shell V-power of BP ultimate;
    - Als de motor warm is een aantal keer hoog in de toeren blijven rijden om vuil afzetting we te 'branden'.

    Mijn vorige Focus, ook een 1.6, vond ik in het begin ook niet geweldig rijden. Om vakantie in Frankrijk 3 weken lang euro 98 getankt, omdat het maar 2 à 3 cent per liter duurder is en de motor er gewoon veel beter op loopt. Na de vakantie had ik een heel andere auto.
     
  10. Wauw! Met mijn Focus 1.6i uit 2004 reed ik 1 op 10! 1 op 14 zou ik voor tekenen met een benzine!
     
  11. Zal een flesje benzinereiniger bij de tank ook helpen?
     
  12. Ik heb nog nooit iets gemerkt van euro 98 of V-power. Gewoon altijd euro 95 getankt.

    Heb zelf een BMW M5 gehad uit 1991. 3.6 liter 6-pitter met 315pk. Moest ook euro 98 in, maar tankte altijd 95. Kocht hem met 170.000km op de teller, en verkocht hem met 230.000 km op de teller aan een maatje, die er vervolgens op euro 95 nog eens bijna een ton in 4 jaar mee gereden heeft.

    Auto is daarna verkocht aan een BMW specialist die de techniek wilde gebruiken voor in een 3-serie voor op de ring.

    Dus dat V-power verhaal geloof ik niet zo in. Voor het verbruik hoef je het helemaal niet te doen. Áls het al zuiniger wordt zal dit marginaal zijn, maar het kost je wel meer per liter: weg voordeel.
     
  13. Vermogen en verbruik merk je ook eigenlijk bijna niks van. Bij mij loopt de motor mooier en rookt lang niet zo veel als je m een keer de sporen geeft.
    Verder: ieder tankt wat hij graag wil (of eigenlijk wat de motor graag wil)
     

Share This Page