1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alles over soorten autoverlichting

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 11 sep 2022.

  1. Tenzij door de dealer aangepast kon het in geen enkel land uitgeschakeld worden.
    Vond het altijd wel prettig, nooit nadenken om je lampen aan te moeten zetten.
     
    meeder vindt dit leuk.
  2. @Koen_
    Klopt wat betreft dat bij volvo en saab je verlichting niet uit kan zetten als de motor loopt. Dit is denk ivm je verplicht bent constant licht aan te hebben.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp lager staat over Noorwegen in
    van '77 was het in Noorwegen verplicht om DRL te voeren. Dit ging om 21watt toentertijd (zie wiki). Vandaar dat je ook veel auto's ziet met een 5/21watt lamp voor in de koplamp. 21watt is dagrijlicht en 5watt deel is stadslicht. dimlicht van toen geen idee exact.
    De rede dat nu DRL verplicht is. is dat mening dimlicht te fel is geworden met wat het vroeger was. Hierdoor verblind je andere of jezelf te snel. DRL doet dat stuk minder en vandaar dat je dat moet hebben.
    https://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_en.htm pak je een van de drie landen en dan de onderste extra regels, staat er dat je DRL moet hebben. Bij finland staat zelf bij dat je verplicht bent ook overdag DRL te voeren

    nu moet ik bekennen dat ik niet direct artikel bij de hand heb waar mijn theorie in stond/staat. Of ik het nu via anwb, amt of school keer heb geleerd. Mij staat altijd bij dat ik ergens een studie van heb gelezen waaruit bleek dat DRL beter was dan dimlicht in de winter als er sneeuw lag. Dit ivm verblindend is/kan zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina