1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aircoproblemen/thermostaat kapot?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robin1992, 1 dec 2015.

  1. Hallo allemaal,

    Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Ford Focus MK2 Rally Edition uit 2007 :cool:

    Nu ben ik er sinds een halve week achter gekomen dat de airco/climate control geen koude lucht naar binnen blaast op automatische stand of handmatige stand (bij instellen van een lagere temperatuur). Het enige moment dat er koude lucht naar binnen komt is als de auto net koud gestart is, maar na een paar minuutjes rijden stopt dat dus. Waarschijnlijk is er dus geen sprake van een defecte kachelklep of dergelijke, want er kun dus wel degelijk koude lucht naar binnen.

    Nu valt me verder ook op dat mijn motortemperatuur nooit echt boven de 65 graden komt, ook niet bij het rijden van langere stukken op de snelweg.

    Nu denk ikzelf dat mijn thermostaat sowieso kapot is en dus vervangen moet worden.

    Maar zou een defecte thermostaat ervoor kunnen zorgen dat álle koude lucht naar de motor gaat, wat ervoor zorgt dat de motor teveel gekoeld wordt én voorkomt dat er koudere lucht naar binnen kan? M.a.w. zijn de problemen die ik met de airco heb een gevolg van een defecte thermostaat of zou het toch iets heel anders zijn? Ik heb ook al gedacht dat de airco eventueel bijgevuld moet worden, maar ik neem aan dat je daar een foutmelding voor krijgt en bij een gedeeltelijk leeg reservoir zou de lucht toch wel wat gekoeld moeten worden lijkt mij...Het voelt nu gewoon alsof de auto zo warm mogelijk gestookt wordt, onafhankelijk van automatische of handmatige stand of een lage of hoge ingestelde temperatuur.

    Ik ben zelf namelijk een beetje een leek op het gebied van auto's met airco, dus ik weet het allemaal niet precies ;)
     
  2. wordt de auto wel warm als deze stationair loopt ? en als je dan gaat rijden zakt de temperatuur weer naar beneden.

    thermostaat en airco hebben niet veel met elkaar van doen.

    en nee er zit geen melding op de airco als deze te weinig druk heeft schakeld de airco pomp uit maar geen fout melding
     
  3. even de kap open met draaiende motor en airco aan.

    voel maar eens aan de leidingen naar de condensor. De ene moet warm worden, en den andere koud...
     
  4. Even je airco laten meten of ie nog goed gevuld is.
     
  5. - Auto wordt stationair net zo warm/koud als tijdens het rijden (korte stukken en lange stukken). Ik zal de auto stationair eens laten draaien en op die leidingen letten. Ik heb besloten sowieso de thermostaat te vervangen, aangezien het een kleine en goedkope ingreep is. (Ik zoveel mogelijk onderhoud zelf met mijn vader)

    - Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om helemaal opnieuw te laten verversen/vullen , inclusief kleurstof om eventuele lekken op te sporen.
     
  6. De thermostaat is inmiddels vervangen en de motor wordt nu keurig warm.

    De airco is ook helemaal bijgevuld, maar ik blijf problemen houden met de airco. Er komt nog steeds geen enkele vorm van koude lucht naar binnen, op handmatige en automatische stand. Wat zouden hier nog meer mogelijke oorzaken van zijn? Ergens een kapotte sensor ofzo?
     
  7. Je zou de temperatuursensor even kunnen nakijken, die zit achter het roostertje naast de knop voor de achterruitverwarming.
    Zelf denk ik dat de klep die de warme en koude luchtstroom regelt niet goed werkt.
     
  8. Dat was ik ook al aan het denken ja...Kan iemand mij vertellen waar ik deze klep kan vinden?
     
  9. Op het kachelhuis. Onder je dashbord. Er zitten aan de kant van de passagier een aantal schijven die draaien, 1 daarvan is voor de warmteregeling. Je kunt hem wel zien als je de temperatuur hoger instelt. Dan draait ie.
     
  10. Is het dan voldoende om het handschoenenkastje eruit te halen of moet ik het hele dashboard eraf halen aan passagierskant?
     
  11. De zekeringenkast kun je naar beneden laten zakken en dan inderdaad het handschoenenkastje even weghalen. Dan kun je de boel zien zitten.
    Ik hoop voor je dat dat voldoende is, mocht er intern iets mis zijn ben ik bang dat je de hele boel moet demonteren.
     
  12. Kan iemand me hier ook precies vertellen hoe ik het EATC kan resetten? Ik wil namelijk dat eerst proberen om te kijken of dat helpt. Het is immers een eenvoudige en snelle handeling.

    Ik heb hier en daar wel gelezen hoe het ongeveer moet, maar ik krijg het op de een of andere manier niet voor elkaar :think:
     
  13. Iemand die mij dit zou kunnen vertellen? :oops:
     
  14. Motor verhit

    Hoi
    Ik heb problemen met mijn ford focus uit 2003
    De temperatuur loopt zo op dat het motor lampje gaat branden
    Termostaat en waterpomp vervangen .en ik merk dat de kachel niet er warm wordt
    De slangen naar Termostaat naar radiator en richting kachel los gehaald en door geblazen zijn niet verstopt.
    Het slangetje wat op de voorraad reservoir zit van het koelwater dat vanaf de motor komt moet volgens mij water komen ,maar daar komt hete lucht uit
    Kan iemand helpen
    Komt het omdat het lastig is het systeem te ontluchten
    Ik hoor het graag
     

Deel Deze Pagina