1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aircopomp stuk? Focus 2 1.6Tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bosniak, 24 apr 2011.

  1. Ik heb advies nodig.. Sinds paar dagen (met dit warme weer) merk ik dat er geen koude lucht uit airco komt. Ben naar een airco vul service gegaan en die heeft eerst controle gedaan op lekkages, kon niks vinden, vervolgens heeft die airco bijgevuld. Reed naar huis en binnen 5-10 minuten verdween weer koude lucht.. terug naar service, man ging volgende dag 3 uur auto aan apparaat houden om achter te halen wat er aan de hand is, heeft hem weer vol gedaan met dat spul en auto laten staan, over half uur was het weer zo.. Man kon nergens lek vinden en hij zegt dat mijn aircopomp stuk is.. Dure grapje.. mij geadviseerd om een tweedehandse te zoeken omdat nieuwe (en gereviseerde) heel duur uit komt..

    Mijn vraag is, is er iemand die precies dezelfde heeft meegemaakt? ik zie hier op site een topic met voorbeeld hoe je een ringentje vervangt bij koppeling.. zou het bij mij ook dat geval zijn? of is het eerder pomp echt stuk? moet ik misschien bij dealer voor duidelijke probleemanalyse of kan ik vertrouwen op oordeel van dat beste man? zou dit probleem komen door onjuiste krachtverdeling door een of andere aandrijving?

    Autogegevens: Focus 1.6 Tdci wagon, bouwjaar 2005 (focus 2).. Moet bij vermelden dat auto al 280 dkm op teller heeft en dat ik dus nog nooit problemen heb gehad met airco..

    alvast bedankt voor moeite om dit te lezen en eventuele handige tips..
     
  2. gezien je km stand, zou het idd wel eens het ringetje kunnen zijn, als je de auto een tijdje hebt laten staan (motor dus koud) en je gaat dan rijden doet je airco het dan wel ?
    ik vindt het namelijk vreemd dat als ie net afgeperst/gevult is hij het dan wel doet, of tewel stationair pakt tie 'm op, maar als je gaat rijden kapt tie. Lijkt mij idd gevalletje koppeling, tip van mij loop eens bij een volvo garage binnen, daar zijn ze erg goed met ringetjes en airco pompen.
     
  3. ja, bij 280000 km mag je er wel vanuitgaan dat de koppeling zo ver versleten is dat de speling op veels te groot wordt;)

    ik had bij de mijne (bij 3 ton km's) 1.5 mm speling terwijl dit maar 0.3 - 0.7 mag zijn;) ik heb het gehele ringetje maar gewoon verwijderd;)
     
  4. Ik heb geen uitgebreide onderzoek gedaan. Volgens mij was het gewoon ook al vanaf aanzetten geen koude lucht uit airco.. (voodat ik hem liet bijvullen).. na vullen ging die man van garage auto bij mij brengen en was het dus binnen die half uur koude lucht verdwenen.. Het is een kleine garage en ik weet niet zo goed hoe ervaren ze zijn met airco's.. Ik ga morgen met gegevens van dit forum naar hun om over dat ringentje te hebben.. Heb inmiddels wel via internet tweedehandse airco pompen gevonden voor niet zo grote bedragen en met garantie.. Alleen ik moet wel zeker weten wat de probleem is.. dus ik ga misschien bij ford dealer of volvo voor juiste diagnose..

    Kan ik dat ringentje halen bij Brezan of soortgelijke onderdelen winkel?

    O ja, nog een vraagje... zou het handig zijn om sowieso naar dat ringentje te laten kijken en hem te vervangen, i.v.m. hoge aantal km ?
     
  5. Ik ben vandaag even bij een leverancier (voor bedrijven) geweest om prijs te vragen voor een nieuwe aircopomp en het was ongeveer 500 euro plus, zij adviseren om gelijk "filterdroger" te vervangen, die was 70 euro..

    weet iemand of dat filter droger wel noodzakelijk is te vervangen?

    ik heb gevraagd naar merk aircopomp die zij verkopen, dat is Sandon. Is dat goed? Is dat standaard in focussen ingebouwd?
     
  6. #6 Bosniak, 4 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2011
    Ik ben inmiddels achtergekomen dat mijn compressor stuk is, dus pomp eruit en foto van sticker gemaakt zodat ik op zoek kan gaan naar een tweedehandse alleen heb ik dan een probleem, er is ruime aanbod maar blijkt dat verschillen zijn in laatste twee letters bij de onderste lange combinatie van letters en nummers, weet iemand of dat wat uitmaakt? kan ik een pomp inbouwen die op dezelfde model zat maar zelf die laatste twee letters anders heeft?

    http://imageshack.us/photo/my-images/140/sandenfordfocus1.jpg
     
  7. Hoi ...ik heb vandaag mijn compressor laten vervangen in Enschede (aircoherstel Twente). Kosten : €375 inclusief montage, vacumeeren en vullen. Top... er komen daar mensen uit alle uithoeken van nederland omdat hij zo goedkoop is. De garage stelt niets voor, want daarom is ie zo goedkoop. Aanradertje dus!!
     

Deel Deze Pagina