1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aircopomp kapot? [Filmpje]

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 7 apr 2018.

  1. Beste focusrijders,

    Bij mijn Ford Focus II first edition uit 2005 komt er een vreemd geluid bij de airco vandaan. Een zoemend / brommend geluid dat weer ophoudt zodra je de airco uitzet.

    Ben vanmiddag naar een garage in de buurt gereden en die wist mij op basis van het geluid in 30 seconden te vertellen dat de aircopomp kapot aan het gaan is. Heeft deze beste man gelijk? En zo ja, is een revisie mogelijk om de kosten te drukken?

    Hier een filmpje van het geluid:

    Ben benieuwd naar jullie reacties.

    Gr. Frank
     
  2. Allereerst, iets als een "aircopomp" bestaat niet. Het systeem werkt met een compressor, condensor, expansie ventiel en een verdamper. Meer dan die 4 onderdelen is het niet. Wat ik naar aanleiding van je filmpje vermoed is dat je compressor dan dus het geluid zou moeten maken aangezien dat het enige onderdeel is met bewegende onderdelen.

    Succes!
     
  3. De compressor wordt wel vaker aircopomp genoemd, een compressor is niets anders dan een pomp ;)
     
    Guust_Flater vindt dit leuk.
  4. in het geval van een airco compressor kan deze geen vloeistof verpompen. Het betreft namelijk een gas-compressor, en deze kunnen absoluut niet tegen waterslag ;)
     
  5. Er staat nergens dat een pomp geen gas kan verpompen ;)
    En het complete airco systeem kan je ook een warmtepomp noemen.
     
  6. Bedankt voor jullie reactie. De garagehouder noemde het ook een aircopomp en het feit dat ik een leek ben is mijn excuus.

    Maar is de compressor dan inderdaad kapot aan het gaan? En valt zoiets nog te repareren/reviseren?
     
  7. Hier kan ik een discussie over beginnen, maar dit komt het topic niet ten goede :schater:

    Als je geluk hebt zijn het de aandrijfpoulie lagers, deze zouden wellicht nog te repareren zijn. Als het echter de interne zou zitten, dan valt er weinig aan te repareren, en zal vervanging de enige optie zijn.
     
  8. Ben vandaag voor een second opinion gegaan bij een Vakgarage in de buurt. Zij hebben de druk gemeten en kwamen op 6 bar waar 10 bar normaal schijnt te zijn. Op basis daarvan vermoed hij dat het niveau koudemiddel wellicht te laag is en de airco reiniging nodig heeft. Woensdag krijgt de airco een servicebeurt. Hopelijk is het daarmee opgelost, zo niet dan moet waarschijnlijk alsnog de compressor vervangen worden. Ik laat even weten of de uitgebreide servicebeurt het gebrom verhelpt.
     
  9. 6 bar met R134A ( het koudemiddel bij uitstek voor auto's) is inderdaad te weinig. Ben benieuwd naar de bevindingen na de service beurt! :thumbup:
     
  10. De bevindingen na de servicebeurt zijn tweeledig. Er zat inderdaad veel te weinig koudemiddel in. Ze hebben er 284 gram uitgehaald en 600 gram er terug ingestopt. Dat is nogal een verschil. Het geluid wat de aircocompressor maakt is echter niet minder geworden en de druk blijft nog steeds steken op 6 bar. Het lijkt er dus wel op dat de aircocompressor echt zijn beste tijd heeft gehad. De Vakgarage heeft mij echter geadviseerd om die niet meer te laten vervangen. Grote kans dat dan de condensor ook zou moeten en dan wordt het een heel dure grap. Voorlopig doet hij het prima en de garage vertelde mij ook dat het niet perse hoeft te zijn dat hij nu verder kapot gaat. We gaan het meemaken op de wat langere termijn.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  11. Eerlijk die drukken zeggen zo niks.
    Veelste lange tekst en uitleg onderaan de pagina.
    Zolang het weer werkt is het goed.

    Nu lang saair uitgebreid uitleg
    Systeem is in rust ongeveer 5 bar bij 20graden zowel lage en hoge druk.
    Werkt airco op max.
    Dan moet je op laag tegen de 1.5bar meten. En op hogedruk 20bar. De condensor moet koudmiddel dan heel goed koelen van goeie 90graden.
    Verdamper zit tegen bevriezen dan.

    Normaal is laag 2.5bar e hoge druk 10-15bar.
    Dit verschilt vaak veel
     

Deel Deze Pagina