1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

airco werkt niet

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door limmie, 5 mei 2009.

  1. #1 limmie, 5 mei 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2009
    hallo
    ik heb een ford focus ghia bjr 2000 1.6
    ik heb voor 2 weken geleden de airco bij laten vullen werkte hierna prima
    als ik nu de airco inschakel hoor je hem wel klikken de motor draait even en stopt dan ook weer ,nu heb ik iets gelezen dat de luchtspleet van de airco koppeling te groot is ???
    is dit zelf te repareren of moet je er toch voor na de garage.

    gr limmie
     
  2. kom je overal binnenwalsen?? ik stel me meestal eerst even voor ;)
     
  3. Welkom op het forum, mbv zoekfunctie kwam ik op dit topic. Misschien kun je er wat mee?



    Mag wel een beetje vriendelijker hoomer!
     
  4. #4 limmie, 5 mei 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2009
    bedankt b@zzz voor je reactie! ,zoals ik het lees is het wel zelf te doen


    gr limmie
     
  5. hallo allemaal
    de aircopomp werkt ineens (magneet koppeling )weer normaal hij staat niet meer stil als ik em inschakel maar nu wordt het niet koud binnen in de auto ,ik had de olie bijgevuld want kon weinig olie meer peilen en hierna deed de aircopomp het ook weer???? dit heeft toch niets met elkaar te maken.
    ik denk dat ik morgen maar even naar de garage rijd want ik snap het niet meer .
    of heeft iemand nog een idee ?

    gr limmie
     
  6. Olie bijvullen heeft NIETS met je airco te maken.

    De luchtspleet wordt beinvloed door warmte. Dus is je auto warm, is het buiten warm, maar zeker ook: staat de airco een tijd aan of moet de pomp hard werken. Dan gaat het spul zwaarder draaien, wordt ie warmer en is je luchtspleet groter dan in koude toestand. Dus even een shim eruit of een dunnere erin.

    Koos
     
  7. hallo allemaal
    nu hebben we weer het volgende probleem ,pfff ik heb er een shim uitgehaald en nu reageert de airco helemaal niet meer heb ik het plaatje weer terug geplaatst maar niets hoor!
    het lamje in de auto gaat wel branden maar de aircopomp reageert niet ,je hoort het relais ook niet schakelen heb al geprobeerd een ander relais maar nog niets,
    of ligt het het eraan hoe je de magneetkoppeling er weer op plaatst volgens mij kan dat maar op 1 manier.
     
  8. Ik zou niet te lang lopen prutsen.
    De kans is namelijk zeer groot dat hij ergens lek is of gelekt heeft......
    Met andere woorden, als er te weinig gas is zit, dan slaat hij niet aan.
    Er zit namelijk een onderdruk en overdruk schakelaar tussen.
    Aan het lichtje op de knop kan je eigenlijk niets zien, die doet het eigenlijk
    altijd. (de enige uitzondering is, dat de pcm onder hoge belasting de airco uit kan schakelen).
    Je kan de over/onderdruk schakelaars wel overbruggen om het te testen.
    Iemand kan dan luisteren of er in iedergeval wel beweging in de koppeling zit.

    Jouw symptomen te horen lijkt het gewoon een (bijna) leeg systeem en zit hij op het randje wat beteft onderdruk.
    De koppeling hoeft doorgaans niet vaak bijgesteld te worden. Die van mij is nu bij 214.000km iets bijgesteld, maar was nog niet absoluut noodzakelijk.
    En ik rijdt altijd met de airco aan.

    Ik zou een airco specialist even laten zoeken met een uv lamp en zo'n gele bril naar lekkage.

    succes!
    Dutchguy
     
  9. dank je dutchguy
    ik heb net een afspraak gemaakt bij de garage ,maandag moet ik hem brengen dan gaan ze hem nakijken en ook meteen het hoge olieverbruik 4,5 l op 2200km !!!
    hou jullie op de hoogte of ze wat hebben gevonden ,maar ik ben er bang voor dat het een andere auto wordt omdat de kosten wel erg hoog worden zo.
    olieverbruik en airco!!
    en hij rijdt zo lekker snik snik
    gr limmie
     
  10. Nog even een extra tip.

    Bij de focus van mijn zus was de airco ook defect (een paar weken na het hervullen). In eerste instantie hadden ze geen lek gevonden en dus opnieuw gevuld (en een nachtje vacuum laten staan).
    Maar bij de 2e keer bleek er toch een lek te zitten bij de filter-droger. Dat is dat metalen cylindervormige ding achter/boven de rechterwielkuip. Er was een koppeling gaan lekken.
    Bij demontage zat de koppeling zelf zo vast, dat zowel de leiding als de filter-droger kapot zijn gegaan en dus vervangen moesten worden.
     
  11. oke dutchguy
    ik zal het doorgeven maandag aan de monteur
    bedankt voor je tip
    ik laat nog van me horen wat ze hebben gevonden.

    gr limmie
     
  12. update

    even een update!!!!

    kom net van de garage ,er was niemand meer maar er lag wel een briefje achter het raam met het volgende: condensor ::95,50 euro
    filterdroger 40 euro
    compressor : 298 euro
    ik had de monteur vanmiddag nog gesproken maar hij was toen nog met de airco bezig .
    ga morgen even bij hem langs wat er allemaal stuk is ,maar als ik het briefje zie denk ik niet veel goeds,.
    over het olieverbruik had die maar een ding ,dat was een andere motor erin, pfffff.
    heeft iemand een idee waar kun je het beste een ruilmotor kunt kopen
    en wat zoiets mag kosten.
    of ik zit te denken aan een andere auto,dit gaat me echt veel euri kosten.
    ik baal effe als een stekker.
    heb de auto net plm 8mnd

    gr (balende) limmie
     
  13. damn, succes joh! is veel geld..
     
  14. bedankt dwayneNMGN VOOR JE MEDELEVEN

    ben vanmiddag even bij de garage langs geweest hij zei dat de condensor lek was dus deze moet worden vervangen hij zegt ook dat je dan altijd het filterdroger moet vervangen hij dacht dat de compressor nog goed was ( meevaller!!) ,weet iemand waar je dit materiaal het beste kunt kopen (goedkoopste,haha) en kun je dit zelf monteren er zit niets meer in het systeem dus hoef hem niet eerst leeg te laten halen....... het olieverhaal,,, ik heb nu een spulletje bij de olie in gegooid dat lekkage tegen moet gaan ,ga het nu effe in de gaten houden .hij lekt nergens olie en ook geen rookpluimen uit de uitlaat, de auto loopt nog prins heerlijk ik vind het zo vreemd dat je zoveel olie kunt verliezen zonder dat je het merkt,maarja we wachten wel af.

    groetjes LIMMIE
     
  15. Als je condensor lek is, zal waarschijnlijk nog niet al het gas uit het systeem zijn.
    Dan is het niet perse noodzakelijk dat de filter/droger ook vervangen wordt.
    Zeker niet als de airco recent nog gewerkt heeft, zal niet al het gas verdwenen zijn.
    Op zich is zo'n filter/droger niet echt duur, en wel goed om te vervangen......
    echter, bij de meeste focussen zit de leidingen zo vast door oxidatie, dat de leiding kapot gaat bij het demonteren. ZO'n leiding kost echter bij de dealer zo'n 170 euro. Imitatie weet ik niet.
    Dus spreek een vaste prijs af met de garage ;) als ze dan die leiding slopen, dan kunnen ze die zelf betalen :twisted:
     
  16. hallo, hier zijn we weer
    ik heb de airco inmiddels laten repareren ,hij werkt weer uitstekend
    heb de condensor en droogfilter laten vervangen en afvullen etc bij aircofix uit ermelo
    voor egt weinig geld ,nu blijkt dat ook radiateur ook aan vervanging toe is
    het lijkt erop dat de auto een tik heeft gehad aan de onderkant?? want de condensor zat een deuk in aan de onderzijde en ook de radiateur ,ik ga hem voor de zekerheid vervangen ,want moet straks met vakantie parkeren in duitsland ,dus .
    ik wil dit waarschijnlijk zelf gaan doen ,volgens mij moet het te doen zijn
    als iemand hier nog tips voor heeft hoor het graag.

    gr limmie
     
  17. damn kerel over pech gesproken :( succes ermee
     
  18. Mag ik vragen wat dit je heb gekost?
     
  19. Ik heb 150 euro betaald voor het plaatsen en hervullen van de condensor.
    De condensor had ik zelf al geregeld (maar daar weet je meer van) ;)
     
  20. waar heb je dit laten doen Lars?
    Hier rond om R'dam word +/- 300 gevraagd en dat is ex nieuwe condensor.
    die regel ik namelijk ook zelf ;)
     

Deel Deze Pagina