1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

airco reinigen met schuim

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jarnos, 20 mei 2010.

  1. Vanmiddag de airco weer aangehad,en m'n strot voelt of er een bus cocktail prikkers in vastzit..... Airco moet dus gereinigd worden....
    Nou wil zelf eens een poging wagen met een bus schuim (dus niet de vernevelaar die je tussen de stoelen zet) Maar kan zo'n bus alleen van onderaf in de afwatering gespoten worden,of ook van bovenaf in het gat onder het interieur filter????
    (ik heb een focus uit '99,fase 1 volgens mij)

    Vast bedankt!
     
  2. Bij de dealer kost een busje 8 euro ofzo.
    Motor aan, je zet je airco aan op de hoogste en koudste stand.
    Fles schudden en indrukken. Dan de auto een kwartier laten staan. (met draaiende motor en airco vol aan dus)
    Daarna de auto luchten en je kan weer ademen.
     
  3. rykers denk topic starter iets anders bedoelt
    wat jij bedoelt is een flesje wat rook afgeeft

    topic starter heeft over schuim

    wij op het werk gebruiken ook zo'n flesje
    hoe je het in spuit maakt niet echt uit
    zolang je maar zeker kan weten dat de hele verdamper onder de schuim zit

    dus wat wij doen als we geen sensor uit krijgen bij de verdamper
    doe we via de luchtrooster in spuiten ( slang is een meter bij ons dus we kunnen zeker dik 80cm soms instoppen)
    even spuiten 15-20 seconden als je denkt dat je perfect bij de verdamper bent.
    10 seconden wachten en langzaam terug halen
    als je hem eruit hebt papier doekje bij de hand om schuim op te vangen
    hij blijft namelijk door schuim (lees uitzetten)
    paar uur laten staan en dan pas airco gebruiken
    of je wilt alle schuim in je gezicht hebben
    tevens intieurfilter vervangen omdat de geur ook hierin kan zitten.

    advies dus om na het avond eten te doen en de volgende dag om 08.00naar je werk gaan
    dan is de schuim weg en kun je het weer gebruiken

    schuim haalt bacterien van de verdamper weg zodat het weer mee kan
     
  4. oke ik lees het ja.
    Schuim is een andere tak van sport.
    ;)
     
  5. Ok mannen,bedankt voor jullie reactie! Ik bedoel idd zo'n schuimbus met een slangetje die ik dus ergens in moet gaan spuiten....(dit LIJKT mij beter/grondiger te werken dan zo'n verdamp-busje,maar ik kan er helemaal naast zitten hoor) Op zo'n consumenten schuimbus zit alleen een slangetje van een cm of 30 geloof ik,is het dan beter om deze via het (midden?)rooster in te brengen,of vanaf het interieur filter? (of toch het best via het afwaterings pijpje? in dat geval zou ik het toch door de garage laten doen) vanaf waar zou ik dus het dichtst bij de verdamper komen bij mijn fofo??
    Intererieur filter vervang ik (uiteraard) ook gelijk.....

    (sorry voor het doorvragen,maar ik heb dit nog nooit gedaan dus ik wil graag zeker zijn dat ik het goed doe ;-) )
     
  6. ik weet dat je bij de focus de midden rooster zo er uit kunt wippen
    kun je zien tot waar het schuimt
    maar inderdaad in de midden rooster inspuiten en laten intrekken
    duurt even voordat de schuim onder de wagen via de afwatering weg is
    samen met alle bacterien
    via interieurfilter zou ik het niet doen
    dan spuit je het namelijk op de kachel motor en niet bij de verdamper

    advies blijft auto paar uur laten staan waarna je de airco weer kan gebruiken
     
  7. Wij doen het altijd met een busje van ford, is een soort schuim-achtig iets, is zo chemisch als de pest.

    Interieurfilter eruit, en spuiten maar!
    Zit bij elk busje een complete beschrijving, en het werkt perfect.
    Je meot alleen niet binnen een uur gaan rijden, want je krijgt knallende koppijn!
     
  8. Ik heb van de week een Motip-busje gebruikt, met spray in het passagierscompartiment. Veel minder moeite als met schuim, en ook aardig resultaat!
     
  9. Ik heb onderstaand product besteld voor het schoonmaken van de verdamper.
    Ik moet dit aanbrengen via de condensafvoer van de airco. weet iemand waar deze zit bij de focus?
    Of weet iemand een andere manier om dit op de verdamper te spuiten?

    http://www.carpartsdewetering.nl/air...s-p-10570.html
     
  10. Weet niemand dit?
    Met de dealer hier heb ik namelijk niet zo'n goede ervaringen dus wil het graag zelf oplossen.
     
  11. precies zoals ik beschreven heb
    om gebruik van schuim spuitbus

    wagen moet een 5uur rusten (of totaal geen airco gebruik)

    bij ons op bedrijf zijn er die het via de interieurfilter doen (dan wordt de kachelmotor onder schuim maar de rest )
    ik doe meestal via de ventilatire rooster de slang erin en dan spuiten als ik weet dat hij dicht bij de verdamper zit
    als je de slang terug haalt eerst stoppen met spuiten en even wachten
    de schuim zet zijn eigen nog uit een zekere 15-20seconden lang
    als je via de zijkant van je kachelhuis een sensor hebt zitten die je eruit kunt draaien dan is dit ook een optie

    advies neem keukenpapier mee om schuim die er toch uitkomt even een doek in te stoppen om schuim te absorberen

    tevens staat er bij deze instructies bij dus je zult het altijd moeten lukken
     
  12. Helaas ...

    Moet jullie mededelen, dat de oude reinigingsmethode niet meer mag !!!
    Bron: AMT Link: http://www.amt.nl/Nieuws/Aircoreini...t meer! Wat nu?&WT.mc_id=mail_AMT_18 mei 2011
    Aircoreinigen mag niet meer! Wat nu?

    woensdag 18 mei 2011
    Droge ogen, hoesten en het stinkt in de auto. De verdamper is vervuild. Dus: reinigen met een drukbekerpistool en een sonde die een flinke hoeveelheid reinigingsvloeistof direct op de verdamper spuit. Mis! Dat mag niet meer en kan zelfs tot een forse boete leiden. Hoe dan wel?
    [​IMG] Microbiologisch leven in de verdamper bedreigt het menselijk leven in het interieur.
    Even bij het begin beginnen. Als de airco aanstaat is de verdamper ijskoud. De lucht die er doorstroomt koelt sterk af. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme dus slaat er vocht als condens neer op de verdamper.
    Verdamper vol leven

    Dan komt de auto op de plaats van bestemming. Motor en airco gaan uit en de luchtstroom richting interieur stopt. De verdamper warmt op en de combinatie van vocht, vuil en een aangename temperatuur vormt een prima voedingsbodem voor microbiologisch leven. Wie dat wil voorkomen, zet natuurlijk zijn airco 5 minuten voor het einde van de rit al uit. Dan kan de voorbijstromende interieurlucht nog heel wat van het vocht verdampen. Maar laten we even aannemen dat dat tijdenlang niet gebeurd is. De verdamper is vuil, stinkt en zit bomvol minuscule ziekteverwekkertjes. Wat nu?
    [​IMG] Zo reinig je een verdamper, effectief en zonder schade aan mens of milieu. Maar wel over de grens graag! In Nederland mag het niet meer.
    Prima reinigingsmethode

    Daar is een prima methode voor. Een drukbekerpistool met een sonde, een flinke hoeveelheid reinigingsvloeistof en een handleiding die vertelt hoe je bij dit type auto de flexibele sonde dicht op de altijd moeilijk bereikbare verdamper brengt. Werkt uitstekend en na behandeling kan de verdamper er weer een paar jaar tegen.
    Verboden!

    Maar, het mag niet meer! Sinds april is het verboden. De leveranciers van zulke producten halen ze terug uit de schappen en wie ze toch nog gebruikt riskeert een boete van € 2.500,-! Wat is er aan de hand? De reinigingsvloeistof in de drukbeker bevat een biocide, een stof die microbiologisch leven doodt. Als zo’n biocide zijn werk maar half doet, muteren de bacteriën en kunnen ze resistent worden voor de stof. Dat willen we niet en daarom komt de EU in 2014 met een nieuwe richtlijn voor het gebruik van deze biociden.
    Lijst van 600

    Nederland loopt op die richtlijn vooruit. Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen (Ctgb) heeft een paar jaar geleden geïnventariseerd welke biociden er in gebruik zijn en heeft een lijst met 600 producten opgesteld. Alleen die 600 geregistreerde producten zijn nu toegelaten als biocide.
    Toegelaten producten reinigen niet echt

    Op de lijst staan twee reinigingsvloeistoffen voor verdampers. Het gaat om Airconditioner Treatment van Forté en AirCo 181 van Tunap. Allebei spuitbusjes van 150 ml. “Prima producten voor een lekker geurtje en een preventieve reiniging”, zegt Maurice Jansen namens Tunap, “Maar een verdamper is wel 8 centimeter dik en heeft een enorm oppervlak. Is dat echt vervuild dan heb je drie dingen nodig om het schoon te krijgen:
    1. een grote hoeveelheid reinigingsvloeistof, denk aan een liter;
    2. systeemdruk;
    3. een flexibele sonde inclusief een handleiding die vertelt hoe je die bij de verdamper krijgt.
    En helaas, zo’n busje biedt geen van drieën”.
    [​IMG] Dit mag nog wel. De Aircomatic III van Wynn’s staat in het interieur en vernevelt een reinigingsmiddel (Airco Clean W19701) in hele fijne druppeltjes. “Dat middel reinigt grondig maar doodt geen micro-organismen”, zegt Wynn’s. Of dat kan weten we niet, maar een middel dat geen micro-organismen doodt is geen biocide.
    Verschil tussen fris en schoon

    Peter Boer, van leverancier van aircoreinigingsproducten Wepp, is het met zijn Tunap-collega eens: “Die 150 ml spuitbusjes zijn bedoeld om de auto na de verdamperreiniging nog even fris te maken. Wij leveren zelf ook zo’n product, 2025 Airfresh. De actieve stof daarin is geen reiniger, maar absorbeert geur. Het aandeel van die stof is zo klein dat het product niet op de lijst hoeft”.
    Registratie onbetaalbaar

    Boer denkt dat het verbod op de echte reinigers averechts werkt: “Bestrijden met de kleine spuitbusjes is niet effectief. Dan dreigt juist het gevaar van mutatie en resistentie”. Gaat hij nu een aanvraag doen om een echt reinigingsproduct alsnog geregistreerd te krijgen? “Zo’n onderzoek kost anderhalf jaar en meer dan € 20.000,-. Dat is op de Nederlandse markt niet terug te verdienen. Toch gaan we het wel doen, dat zijn we verplicht naar onze klanten."
    Hoe nu verder?

    Maurice Jansen probeert te roeien met de riemen die hij heeft: “Gebruik de spuitbus preventief en desinfecteer de behuizing van het pollenfilter voor je een nieuwe monteert”.
    Peter Boer kijkt vooruit: “Vanaf 2014 is de EU-verordening van kracht. De fabriek zorgt dan voor een Europese registratie. Tot die tijd kunnen we geen airco’s reinigen en worden mensen ziek van de bacteriën in de verdamper”.

    Erwin den Hoed (Redactie AMT)
     
  13. maar waar zit nou die verdamper !!! heb het dashboardkastje weggehaald en heb nu goed zicht op het kachelhuis ,maar een temp.sensor oflaat staan de verdamper ik ken hem niet ontdekken.

    Iemand een idee??
     
  14. verdamper zit vlak bij de kachelradiateur in de kachelhuis van buiten zie je het niet zitten
    misschien alleen leidingen

    als je reinigingsmiddel hebt dan spuit je het in de kachelhuis via de monding waar de lucht uit komt

    als je de slang diep genoeg krijgt kom je er ook


    @ focus888
    betrekking op de regel
    we hebben zelf flesjes waar geen biocide in zit
    dus die kunnen we dus wel gebruiken

    echter het nadeel is dat ze 10x zo erg stinken als de oude reinigers
     
  15. Ik zag in een foldertje van de dealer dat ze de airco kunnen reinigen voor 75,- euro. Spuiten ze er dan alleen zo'n spuitbusje door? Of doen ze dan nog iets meer?

    Ik wil de airco van m'n 1 jaar oude Focus graag goed reinigen omdat ik niet wil dat de baby (inmidels 1 jaar) er ziek van wordt.
     
  16. waeco heeft een apparaat dat 30minuten lang damp in de auto blaast
    met de airco op reciculeren blijft het binnen en wordt het gereinigd

    dit kan dus alleen dealer

    oplossing zodat we de spuitbussen weer terug zien is voorals nog niet
     
  17. Ik heb nog een busje schuim van Motip staan van vorig jaar. Die had ik al op voorraad, weet dus niet of die met biocide is. Is de opening van de koeling van het dasboardkastje ook geschikt om de slang in te brengen? Die zit direct aan de zijkant van het kachelhuis. Lijkt mij de gemakkelijkste weg. Bij de Focus 1 kon ik nog wel onder de auto komen voor de waterafvoer, maar bij deze lukt me dat niet meer...(Misschien ben ik wat gegroeid of is deze toch echt lager bij de grond?;)) Heb geen brug bij de hand om ém even op te zetten...
     
  18. heb uiteindelijk mijn radio uitgenomen en een gaatje 4 mm geboord in de lucht-box direct achter de radio, slangetje erin ongeveer 40 cm en spuiten maar, het rook even lekker fris maar nu komt de stank toch een beetje terug .
    Het is dus uiteindelijk niet gelukt jammer genoeg.
    Vraag aan Truckerowner heb je niet iets van een duidelijke foto of tekening van hoe jij dit doet ? zoals je het beschrijft lijkt het best simpel maar ik wil gewoon zeker weten dat ik direct op de verdamper zit.

    Bvd Arjan
     
  19. zo als je het hebt gedaan zou je het dichts op de verdamper zitten
    bij mijn pa en mezelf gedaan
    half flesje leeg in beide auto's in die van mijn pa was het na 6 maanden nog te ruiken bij mij helaas na 1 week niet meer

    dus ene keer lukt het beter dan de andere keer

    wat je zou kunnen proberen is kijken of je aan een flesje kan komen waar je de dop van afbreekt en dan automatisch verneveld in interieur
    lopende motor op hoogste stand en recirculeren zorgt ervoor dat de verdamper schoon wordt

    dan nog een spuiten in de kachelhuis is alles wat je kan doen


    ivm nieuwe wetgeving kan ik moeilijk zeggen of het nog aan te komen is
    er is namelijk wel een apparaat dat je in de auto zet vult met vloeistof en dan verneveld, dit mag als enige nog is een keer gezegd, maar ook niet allemaal mogen er van
    echter je moet dan wel het apparaat kopen, wat dus niet goedkoop is
     
  20. #20 HokusSpocus, 6 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2011
    Ik heb vanavond ook de airco ingespoten met schuim, echter wel een gemakkelijkere manier gevonden om schuim in te spuiten. Dan hoef je niet plat op je rug onder de auto te kruipen of een brug te hebben:cool:. Ik heb het kachelhuis goed bekeken en zag waar de condenswaterafvoer door de bodem naar buiten gaat.
    Om hier bij te komen schroef je het rechter schoppaneel los, is een Torxschroef (T20) dan zie je onderaan de afvoer van het kachelhuis met een rubber slangetje verbonden met de afvoer naar buiten. Deze heb ik losgetrokken.
    [​IMG]
    Vervolgens de slang via de afvoer van het kachelhuis ingebracht. Omdat dit een haakse bocht is kon de nippel die aan het einde van de Motip-slang zat niet naar binnen, en deze heb ik er dus maar afgehaald. Verdeelt het schuim wat minder, maar de slang komt in ieder geval goed in het kachelhuis. Vervolgens heb ik er ongeveer een halve bus ingespoten. Aan het geluid te horen was er toen een behoorlijke laag schuin gevormd in het huis. Na het inspuiten heb ik de afvoer weer aangesloten en het schoppaneel gemonteerd. Morgen kan ik zeggen of het goed is gelukt.

    Eigenlijk moet het interieurfilter nog vervangen worden, maar aangezien je daar minimaal Aziatische handen en een elastiekenrug voor nodig hebt (heb ik beiden niet) nadat je het gaspedaal eruitgeschroeft hebt, wacht ik even af of dit voldoende is. Blijft het nog wat muf, dan gaat daar ook een nieuwe in.

    Ik zag overigens ook dat de interieurtemperatuur sensor van de clima los hing achter het dashboard, en niet meer achter het daarvoor bedoelde roostertje zat. Die heb ik weer op de juiste plaats gemonteerd, hopelijk reageert de clima nu ook weer beter op de gewenste temperatuur. (Zit nu weer achter het roostertje tussen de knoppen van de raamverwarming)

    Mogelijk hebben anderen hier ook wat aan!
     

Deel Deze Pagina