1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco radiateur vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door soheilmd, 23 apr 2011.

  1. #1 soheilmd, 23 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2017
    Heren,


    Vandaag moest ik helaas vast stellen dat warschijnlijk ergens iets geraakt heeft waardoor de radiator steun onder door midden gebogen was, met alle gevolgen van.
    de radiator was uit zijn steun erruit gevallen en hing nog half.
    De radiator van de airco is helemaal naar de K***** en lek (aan de plakkerige groene vloeistof te zien)

    Nu is de vraag kan ik deze zelf vervangen of moeten de airco leidingen gesoldeert worden of iets in die richting?

    Alvast bedankt
     
  2. hey,

    is makkelijk zlf te doen, aansluiting van de leidingen zit er gewoon opgeschroefd. airco laten opvullen zul je waarschijnlijk wel door gespecialiseerd bedrijf moeten laten uitvoeren:mrgreen:

    gReetS
     
  3. Hallo Solheilmd,

    Mijn Airco was vorig jaar ook stuk , heb er een nieuwe (imitatie) in laten zetten maar die is nu weer lek (??) . hoop nu op garantie nog geen jaar oud.

    Als ik jou was zou ik dus lekker naar de garage gaan er een originele in laten zetten , hij moet uiteindelijk wel afgevuld worden reken op 600+ euries. Het demonteren en monteren kun je best zelf maar een brug is wel handig.

    600 euries voor een beetje koude lucht .

    Als ik er weer een besluit in te laten zetten dan zou ik ook wat gaas achter het rooster plaatsen want met een beetje steenslag is ie mogelijk weer zo lek.

    Groeten Arjan
     
  4. Jezus 600 euri beetje erg veel man voor zoals je zegt voor wat koude lucht, maar de radiator zelf kost toch ongeveer 100euro en het afvullen toch ook, gat lijkt me wat goedkoper, met beetje mazzel is het rond de 200
     
  5. voor rond de 100 euro heb je idd een imitatie, maar ik zou daar niet meer voor gaan afvullen kost ook nog eens +/- 120 euro , Ik heb van de week naar ardea gebeld voor een originele condensor kost dus gewoon ff 355 in de BTW. ja toen dacht ik , voor die paar weekjes zomer.

    Groeten Arjan
     

  6. Bedankt, maar ik woon toch ietsje te ver weg (Leimuiden)

    Maar nogmaals Thanx
     
  7. Ik zie op sommige sites staant airco condensor en op sommige airco radiator, wat is het verschill heren?
     
  8. Niets...

    Zal wel iets met de 'verstandelijke beperking' van de verkoper te maken hebben :schater:
     

  9. :haha:
     
  10. Ik heb een imitatie gevonden van de merk VAN WEZEL, zijn er hier mensen die ervaring met deze merk hebben?
     
  11. Ik had maar weinig plezier van een condensor met het merk "mobile" zit nog steeds te wachten op de uitslag voor garantie .
     
  12. Let bij imitatie condensors goed op de dikte van het ding.
    Sommige imitatie's zijn dunner dan het origineel.

    Van Wezel maakt 'redelijke' imitaties, zeker niet de beste.
    Betere zijn die van bijvoorbeeld Hella en Valeo.
    Kijk vooral eens op ebay Duitsland, daar staan er behoorlijk wat te koop.
     
  13. veel info
    als je dit hebt gelezen kun je beter beslissen als je het zelf doet of niet


    ik wil paar ding wel duidelijk maken
    het is een condensor en niks anders
    het is zo duur ivm tegenwoordig altijd de filter/droger aan vast zit
    vooral bij peugeot

    condensor is het duurste van de hele reparatie
    het vervangen is door een airco specialist een fluitje van een cent (half uur, peugeot 307 weet ik dat het 15minuten werk is)
    het vullen moet hij doen
    maar het aller belangrijkste is het volgende
    je mag NIET aan een gevulde systeem officieel werken totdat iemand met airco ervaring (vroeger alleen mogelijk als je STEK diploma hebt maar deze persoon mag wel iemand anders de bevoegdheid geven, niet schriftelijk)

    dus je zou airco eerst leeg moeten laten zuigen
    en daarna naar huis vervangen
    dan terug waar hij hem weer vult
    het op en neer rijden kost dus ongeveer evenveel tijd als het hem laten doen

    doe je de slang zo los koppelen en staat er een beetje restdruk (wat mogelijk is) dan komt er een zeer koude koudmiddel over je hand heen
    ergste geval verbrandt je, je handen (mij bijna overkomen, er zat toen alleen gas in)

    persoonlijk vindt ik dat je het niet moet doen als je geen ervaring mee hebt en niet weet hoe het echt moet
    en voor de mileuactivisten is het ook niet leuk als het in de buitenlucht komt omdat het over 3200jaar volledig is afgebroken
    vandaar ook dat je hoort dat r134a (koudmiddel) vervangen zal worden in 2012 op de nieuwe auto's
    mogelijk word het co2 (afbreekperiode van 15jaar)

    als laatst goedkoop is duurkoop
    dus goedkope condensor kan en zal eerder problemen geven





    veel info
    als je dit hebt gelezen kun je beter beslissen als je het zelf doet of niet
     
  14. Bedankt voor je info, maar leeglaten zuigen is in dit geval niet van toepassing, zoals ik in mijn startpost verteld had is deze zo lek dat alles uitgelopen is(dat hele ding is zwaar beschadigd).
     
  15. In mijn Focus zit de condensor van de airco gekoppeld aan de radiator. Toen de radiator vervangen moest worden, moest dus ook de airco leeg en later weer gevuld worden en een radiator geplaatst worden met daaraan die dure condensor.

    Ik ben naar een bedrijf gegaan die een aparte radiator heeft geplaatst en een aparte condensor en uiteraard onder STEK normen de boel weer in orde gebracht. Mocht mijn radiator weer stuk gaan, dan hoef ik alleen deze te vervangen.
     
  16. @soheilmd
    dat dacht ik toen ook toen slang kompleet groen was van de koudmiddel
    stek monteur met schroevendraaier in ventiel zitten prikken
    zeggend dat hij leeg is

    maar toch heel de motor nog onder koudmiddel
    appraat maar toch aan
    ging maar 3gram eruit maar stond wel op meer dan 1 bar
    dus vloeistof kan er dan wel uit zijn
    maar er kan nog steeds gas in zitten

    een deo bus als je dat in een bijgeleverde dop spuit
    dan wordt de dop ook koud
    dit moet je keer 10doen wanneer systeem vol is
    en keer 5doen wanneer lek is maar nog wel beetje in zit

    ik had toen geluk maar ik wil niet dat het verkeerd gaat en je eigen verbrand (toch stom eigenlijk ze noemen het verbranden maar het is ijskoud)

    maar bij deze weet je hoe en wat
    en wens ik je een productieve dag bij het vervangen en veel koude dagen tegemoet (in een auto met werkende airco logisch)
    in ieder geval succes,
     
  17. Ga daar maar niet zomaar van uit...... :vingertje:
    Zelfs een 'lek' systeem zit meestal nog heel veel gas/vloeistof in.
    Dus zomaar lostrekken is uitermate onverstandig om bovengenoemde redenen.

    Let er ook op dat als je de leiding voor lange tijd open laat staan (dus alle tijd voordat je gaat vacumeren), je de filter/droger ook moet vervangen.
    Bij een snelle reparatie is dit volgens Ford niet nodig. De meeste airco experts zeggen dat je bij iedere reparatie dat ding beter kan vervangen.
    Persoonlijk denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt.
    Bijkomend probleem bij het vervangen van de filter/droger is dat 1 van de leidingen meestal zo vastgerot zit, dat je die hele leiding tot aan je dashboard moet vervangen.
    De filter/droger heb je in imitatie voor 40 euro (meestal prima kwaliteit), maar die leiding kost je dan gewoon 170 euro en die is in imitatie nog duurder dan bij de dealer.

    Ik kan het weten, want ik heb het hele feestje al achter de rug.
    Eerst een nieuwe condensor met filter/droger: chips leiding vast.
    Dus toch maar laten zitten en laten vullen.
    Jaar later compressor lek op de as.
    Toen de knoop doorgehakt om het hele systeem te reviseren.
    Dus alle o-ringen, orificetube en vulnippel besteld.
    Compressor van de sloop gehaald met slechts 2000km op de teller en gelukkig ook dat stuk leiding van 170 euro.
    Netjes een blikje airco-olie gehaald bij de dealer en in de compressor gegoten.

    Al met al een kostbare ingreep, maar nog enigzins betaalbaar omdat ik alles zelf heb gedaan.
    Het systeem doet het nu echt goed; gewoon als nieuw :lol:
     
  18. Dit eerste gedeelte klopt niet helemaal;) Tegenwoordig is de STEK inderdaad vervallen maar hiervoor in de plaats is een (europese) F-gassen certificering gekomen. Geen enkel persoon behalve een erkende instantie kan je hiervoor een diploma geven. De bevoegheid die jij bedoeld is als je iemand wilt opleiden, dit mag enkel als er permanent toezicht is van iemand met een certificering.

    Anyway.... ben je ongelofelijk dom en wil je de airco toch zelf leeg laten blazen, koppel dan de dikke zuigleiding los en NIET de condensor. Dan heb je enkel gasvormig ipv vloeistof vormig. Het is trouwens niet verbranden maar je krijgt brandwonden, hoe dit kan? Het voelt koud aan maar het onttrekt het vocht uit je lichaam waardoor dus de brandwonden ontstaan!

    Het 2de gedeelte lijkt me sterk. Een installatie met Co2 als koudedrager werkt aan de hoge druk zijde snel naar 100 tot 120 bar! Dit houdt in dat je alle appendages aan de hoge druk zijde met RVS moet uitvoeren. Tevens zitten er nog veel meer haken en ogen aan een Co2 installatie waardoor het technisch en zeker economisch niet haalbaar zal worden voor een autoairco;)
    Denk dat je eerder R600 (butaan) R600a (isobutaan) of R290 (propaan) bedoelt. Dit zit inmiddels al weer jaren in de nieuwere koel/vrieskasten.
     
  19. #20 soheilmd, 27 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2011
     

Deel Deze Pagina