Airco probleem

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Tijmen, 29 jul 2011.

  1. #1 Tijmen, 29 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jul 2011
    Wie heeft suggesties voor het volgende probleem?
    Het hele jaar airco OK. Uitgerekend op een lange rit (vakantie heenweg nota bene) tijdens vakantie deed hij het niet :roll:.

    Focus 1.6 16V Futura van 2007. De airco kan ingeschakeld worden met het desbetreffende knopje. Lampje/led van inschakelen licht ook op.

    Vervolgens gebeurd er helemaal niets. Alle zekeringen gecontroleerd (zowel onder motorkap als onder bijrijderplaats. Zodra motor stationair draait en je schakelt in (om te controleren) hoor je niets inkomen. Ook zakt het stat. toerental niet wat normaal wel gebeurd vanwege de extra belasting voor de motor.
    Het werkt blijkbaar met een koppeling maar je kan er erg beroerd bij. Herkenbaar probleem??? Wie heeft suggesties??
    B.v.d. Tijmen
     
  2. dat kan van alles wezen.
    Condensor lek misschien, dat er geen koelvloeistof meer in zit?!
    1 steentje op de verkeerde plek is al genoeg

    ps. :welcome: op ons forum
     
  3. Ook al heeft hij geen vloeistof meer dan komt hij neem ik aan fysiek nog gewoon in? Dus dat hoor je en zie je aan je toerental. Er gebeurd helemaal niks.
     
  4. Zit er niet een beveiliging op als er te weinig vloeistof inzit dat hij niet meer aangaat?
     
  5. er zit idd een lage druk beveiliging op dat de pomp uit laat als er geen koudemiddel in je systeem zit;)

    ik wil overigens wel ff zeggen dat er geen koelvloeistof in je a/c systeem zit maar koudemiddel;)

    wees maar blij dat deze beveiliging erop zit, want als je geen koudemiddel in je systeem hebt zitten kan je pomp kapot draaien, en als die draait zonder koudemiddel koelt ie toch niet;)
     
  6. #6 Tijmen, 29 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jul 2011
    Dit soort info lees je idd niet in het instructieboek.

    Ik kan me in bovenstaand verhaal wel vinden maar vindt het wel raar dat het ding wel ingeschakeld kan worden (tenminste dat lijkt zo omdat het gele lampje van inschakelen gewoon gaat branden). Bij een lek, en aanspreken lage druk beveiliging dan zou ter waarschuwing deze controle lamp m.i. niet aan mogen gaan.

    Stel dat het zo is:
    Kan ik zelf controleren of er vloeistof (genoeg) inzit en zo ja hoe?
    Trouwens als de vloeistof eruit is dan heb ik een lek en een probleem.

    Je kent het wel. Wegbrengen voor reparatie en na een week weer leeg.

    Waar kan ik meer info. krijgen hoe dit Focus airco systeem in elkaar steekt?

    Kan het ook zo zijn dat het geheel niet inkomt omdat er bijv. een rotte stekkerverbinding tussenzit waardoor de koppeling niet inkomt. Dat gaat met een elektrisch signaal neem ik aan.

    Met airco en koeling is het altijd zo of het is koeltechnisch (gaslek etc.) en moet ik hem wegbrengen.
    Of het is elektrisch, in dat geval kan ik hem met een paar hints zelf repareren.
    Ik hoop dat het met jullie hulp gaat lukken, en hou jullie natuurlijk op de hoogte wat
    het probleem uiteindelijk was..........
     
  7. het lampje gaat branden omdat jij de a/c zegmaar vrijgeeft om te mogen inschakelen, het echte inschakelen word geregeld door het motormanagement.

    dus aan het lampje kan je weinig mee als het gaat om storing zoeken;)

    het enige wat je kan doen is de stekker loshalen bij de lage druk schakelaar en deze doormeten met een multimeter;) meet je geen weerstand, is de druk goed. meet je oneindige weerstand, is je systeem leeg;)

    oplossing: naar een ford dealer en daar aan het diagnose apparaat, en heb je een lek (bijvoorbeeld in je condensor) is de enige oplossing deze laten vervangen. dit kan overigens klaar terwijl je wacht

    succes:)
     
  8. Weet niet of het veel verschil maakt in kosten, maar heb met de fa. Autotemp ook goeie ervaringen. Moet er wel 1 bij jou in de buurt zijn natuurlijk.
     
  9. Ja en een paar honderd euro lichter, want bij de Ford dealer weten ze de prijzen.

    Heb vorig jaar het zelfde probleem gehad van een kapotte condensor en heb het toen laten repareren bij een schadebedrijf wat wel 300 euro scheelde.
     
  10. En dan bij het opnieuw laten vullen fluor erbij laten doen. Kunnen ze een eventuele lek makkelijker opsporen met een speciale lamp.
     
  11. Ik zou de drukken in je systeem kunnen controleren voor je, en kan eventueel ook verdere diagnose stellen, airco vacumeren, afvullen en eventueel ook fluor bij voegen.
     
  12. weet je wanneer je pas geld bespaart?? als je ipv de auto de fiets pakt;)

    dat gezeur over dat alles te duur is tegenwoordig:nocheer: als je iets wilt moet je er voor betalen, simpel zat ;)
     
  13. Wat een gel@l. Als of jij altijd de hoofdprijs wil betalen.
    Het vreemde is dat de schadehersteller orginele Ford onderdelen gebruikt.
    Verklaar jij dan maar het prijsverschil, kleine wijsneus.
    Reageer op een topic als je alleen wat zinnigs te melden hebt

    Mijn auto zat vorig jaar nog in de fabrieksgarantie dus was verplicht originele onderdelen te gebruiken anders zou de garantie op de andere delen van het airco-systeem vervallen.
     
  14. lees jij dit topic nog maar is door dan, die staan vol met tips en adviezen van mij. het enige wat jij doet is zeuren over dit te duur dat te duur.

    enne, deze "kleine wijsneus" weet meer van de fordjes dan jij vriend;)

    als bij mij iets kapot is, en ik wil het gemaakt hebben, betaal ik ervoor wat ik ervoor moet betalen: autorijden is nou eenmaal een prijzige hobby, en ik heb het ervoor over;) daarvoor verwijs ik je graag naar mijn topic;)

    dan nu maar :ontopic:
     
  15. #15 Kees37, 30 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2011
    Ik zeur niet over dat het TE duur is, ik heb gezegd dat de dealer zijn prijzen wel weet, en nogmaals verklaar dan het feit dat hij met originele onderdelen bij een ander bedrijf een stuk goedkoper is gerepareerd.
    Dat autorijden duur is dat weten we allemaal dus daar heb ik het niet over.
    En als jij dan zgn. zoveel van Ford af weet, begin een garage, reken normale prijzen en je zult een hoop klanten hebben

    O ja, gelukkig dat jouw tips gratis zijn.

    Quote: als bij mij iets kapot is, en ik wil het gemaakt hebben, betaal ik ervoor wat ik ervoor moet betalen.

    Is dat altijd de hoofdprijs of kijk je ook een beetje rond?


    Verder on topic want met deze post heeft de TS niets aan.
    Tijmen, laat je airco controleren of er nog genoeg koudemiddel in zit. Hieruit kun je verdere conclusies trekken.
    Succes met de afhandeling
     
  16. Hoog wijsneus gehalte idd...
    En dan Kees ook nog bedanken met wat negatieve reputatiepunten. :vingertje:
    Op een forum mogen er afwijkende meningen zijn, als je het niet met elkaar eens bent hoef je nog niet gelijk het reputatiesysteem te gaan misbruiken.
     
  17. hoezo dat nu weer? :loco:

    ik ben het er niet mee eens, vandaar die punt.

    vraag je advies volgende keer maar aan kees, zal het wel over kosten gaan....
     
  18. Ben blij dat ik een medestander heb
    Maar Michael geeft nou eens antwoord op mijn vraag ipv te blijven hakken en je gelijk proberen te halen

    edit: omdat ik het niet eens ben met jouw heb ik jou ook GEEN negatieve reputatiepunten gegeven.
     
  19. Lees je antwoorden nou eens terug.
    Als je het dan nog niet door hebt, heb je misschien wel veel :ford: kennis, maar heb je nog een hoop te leren.

    :ontopic:
     
  20. @ kees: waarom zou ik een garage beginnen? het is me hobby. snap je zelf toch ook wel?

    als ik iets moet vervangen. en het moet zsm gebeuren en kost me de hoofdprijs, dan betaal ik dat.

    @ remco: jij mag ook wel ff teruglezen, dan zal je zien dat ik genoeg adviezen heb gegeven. en die punt van hunter die verwijder je natuurlijk niet? maar als ik jullie moderators een minpunt geef verwijderen jullie die toch. vandaar die hoge reputatie.......

    maargoed. ik ben er goed klaar mee, gaan jullie je vragen maar bij een ander stellen!
     

Deel Deze Pagina