Airco probleem

Discussie in 'Electronica' gestart door Kadett, 4 aug 2008.

  1. Onze focus heeft een "niet-gestuurde"-Airco; aan of uit dus, waarbij ik de temp. regel met de normale draaiknop warm-koud.
    Tijdens de vakantieritten in de afgelopen 3 weken (Duitsland/Polen, temperaturen 20 tot 30 graden) viel de airco meermaals uit.
    Mijn eerste indruk:
    als de airco bij een langere rit (meer dan een uur) en hogere buitentemperatuur zijn werk moest doen werd hij overbelast en hield hij er mee op. Na een pauzestop deed hij het dan wel weer even, maar na een tijdje was het weer hommeles. Hoe langer de pauze, hoe langer hij het weer even deed ( 5 tot 15 min.)
    Na een rust van 3 dagen deed hij het zelfs weer bijna een uur.
    Onderweg in Duitsland heb ik bij ATU de Airco een beurt laten geven (op druk brengen, controleren, desinfecteren enz.) Dit heeft niet geholpen.
    Bij nacontrole bij ATU konden ze niets vinden en bij meting van de koude lucht (toen deed hij het na een nacht stilstaan dus wel weer) was de uitstroomtemperatuur om de 6 graden.

    Mijn tweede indruk:
    Op de terugreis (500 km.) heb ik hem pas ingeschakeld toen het wat warmer werd (na een 2,5 uur) en tot m'n verbazing deed hij het toen ook niet. Niet de inschakelduur maar de ritduur was dus bepalend??
    Nee dus, want toen het een uurtje later wel echt warm werd nogmaals ingeschakeld, en zie daar, hij deed het voor de rest van de rit.

    Herkent iemand dit probleem??
     
  2. Yep, heeft met een van je sensoren te maken, als je het mij vraagt je hoge druk sensor, deze hoort bij een bepaalde druk uit te schakelen, als deze niet helemaal fris meer is, kan je dit soort kuren krijgen.
     
  3. Dank je!
    Dan ga ik er vandaag maar eens mee naar de dealer of een bedrijf dat zich met deze airco's bezig houdt; geen klus voor mezelf.
     
  4. De airco is gerepareerd.
    Het uitvallen van de airco op het moment dat de motor goed op temperatuur is, schijnt iets te zijn dat vaker bij Ford (en ook Volvo) modellen voorkomt.
    De oorzaak zou zitten in de elektro-magnetische koppeling die op de compressor zit.
    Als deze ouder/meer versleten is, zou hij bij hogere temperaturen kunnen gaan spoken.
    Bij de dealer zou naar verluit dit euvel worden verholpen door het vervangen van de compressor met daarop de genoemde elektro-magnetische koppeling. (zou nogal wat kosten, heeft iemand hiermee ervaring??)
    In mijn geval zou de koppeling middels afdraaien en vulschijven gerepareerd zijn en gegarandeerd weer voor jaren zijn werk doen.
    Kosten net geen 150,00 Euro; uitgevoerd door http://www.hekbv.nl/index.htm
     

Deel Deze Pagina