Hallo allen , Ik heb nu een probleem en vraag hierbij om wat hulp , mijn airco (compressor) gaat niet draaien vorig jaar bijgevuld met een nieuwe condensor , het systeem lijkt mij op druk want heb kort op het vul nippeltje gedrukt. Nu heb ik geprobeerd om op de connector van de compressor 12 volt te meten maar dit krijg ik niet voor elkaar, zekeringen en relais zijn ook goed. Heeft iemand een goed plan hoe ik meten kan of het elektrische nog goed zit? Ook heb ik de Topic over het afstellen van de elektrische koppeling gelezen en gecontrolleerd , het liefst zou ik 12 Volt op de compressor zetten en zien of hij inkomt, maar wil natuurlijk geen sluiting maken. MvrG Arjan
als je de nippel in drukt komt er altijd gasvorm uit beste is naar een garage rijden daar aan het airco apparaat hangen als je niet boven de 2-2.5 bar zit weet je dat je ergens andere een lek hebt, ergste geval verdamper maar kan ook weer de condensor zijn. condensor is een keienvanger van de auto als airco leeg is, vullen met stikstof op 2.5bar auto starten controleren of airco inslaat en koelvin draait, zo ja dan is electrisch in orde druk op 10bar zetten (staat het voledig systeem op, starten en je compressor gaat daardoor kapot) zo een 10minuten laten staan druk nog steeds ok dan uur tot 2 wachten bij goeie druk vullen met fluor en na 2 weken na controle op lekkages (met behulp van uv-lamp) druk niet ok systeem lekt ergens en met plantenspuit met ruitenreiniger onderspuiten kijken of je ergens een lek kunt vinden als de druk 5bar is dan is het eigenlijk zeker dat het electrisch probleem is mits de presostaat de juiste druk meet (de meet de druk van het systeem, bij 2-2.5bar gaat de stroom naar de compressor open en bij 20-25bar doet hij deze dicht, tevens kan je een type hebben waar bij 15-20bar de koelvin harder gaat draaien koelvin moet bij de airco altijd op lage snelheid draaien hierdoor kan hij dus ook niet werken als dit niet zo is (ivm storing aansturing lage snelheid koelvin) simpel gezegd zolang de druk in het systeem niet is gemeten kunnen we ook weinig zeggen, wat we gaan zeggen kan tot slechte gevolgen hebben
@TruckerOwerner wat bedoel je met de zin "auto starten controleren of airco inslaat en koelvin draait, zo ja dan is electrisch in orde druk op 10bar zetten (staat het voledig systeem op, starten en je compressor gaat daardoor kapot) ??? De Koelvin draait iedergeval ook niet , Ik begin het gevoel te krijgen dat het einde oefening is met de Airco heb het systeem nu al 2x laten vullen en gaat gewoon een boel geld kosten voor wat koele lucht, ik denk dat ik als het nog zomer word gewoon maar met het raampje open ga rijden lekker zoals begin jaren '90.
auto starten controleren of airco inslaat en koelvin draait, zo ja dan is electrisch in orde druk op 10bar zetten (staat het voledig systeem op, starten en je compressor gaat daardoor kapot) hiermee bedoel ik dat wanneer je stikstof erin hebt zitten de airco ook zal werken maar dit is zeer slecht als je dit in laat zitten je moet weten dat stikstof ook een koudmiddel is maar die moet je bij hogere druk gebruiken om net zo effectief te zijn met laatste zin heb ik niet goed getypt lees ik nu als de druk op laag en hoog zijde 10bar is mag je niet de auto starten ivm je dan de compressor kapot gaat in dit geval zou ik vragen aan forum lid jw of hij je de schema kan geven voor je druksensor in het systeem als dit nog een oude presostaat is dan is het niks meer dan 2 schakelaars wat erin zit en als je de juiste twee doorverbindt zal de compressor werken en de koelvin moeten draaien ik kan verder nog zat vertellen over hoe en wat er aan de hand kan zijn maar ivm je laatste zin dat je de airco achterwege laat en de raam open zet is ook een optie er zal diagnose gesteld moeten worden als dat gedaan is weet je meer
Oké,maar bedoel eigenlijk dat ik de laatste 3 jaar al met de Airco problemen heb, en er een beetje moe van wordt . Ik snap ook dat het best een ingewikkelde zaak is zo'n airco en dat je het jammer genoeg niet allemaal zelf kunt doen , vind het echter wel prettig om zelf een diagnose te stellen en dan eventueel te laten repareren , maar ik vermoed een beetje dat er ondanks dat er (als ik jou goed begrijp) druk op het systeem staat een lekje zit in b.v de slangen , maar dan zou het dashboard er uit moeten en daar zou ik niet op zitten te wachten. @michael0212 ik heb een Focus 1,6-16v Wagon uit 2003 Ja een schema zou ik wel fijn vinden als iemand deze voor mij heeft , de koelvin draait namelijk ook al niet. Mvgr Arjan.