1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco diagnose en reparatie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door PaulM, 26 apr 2019.

  1. Bij de vorige beurt (begin dit jaar) van onze Ford Focus mk2 fase 1 werd gezegd dat de airco niet (goed) meer werkt, vermoedelijk een lekke condensor. We hebben dat toen zo gelaten. In eerste instantie leek de airco nog wel iets te doen, inmiddels komt er geen koude lucht meer uit. Het lichtje van de airco-knop gaat nog wel aan.

    Hoe kan ik zelf controleren of het de condensor is, of wel onderdeel er eventueel anders kapot/lek zou zijn? Of welke stappen kan ik in ieder geval al zelf ondernemen voordat een garage er naar moet kijken? Ik lees op het internet vooral dat een garage er met een lektest aan te pas zal moeten komen. Op basis daarvan kan ik besluiten of het de moeite is om het zelf te repareren, of in de garage te laten doen.

    Aangezien we veel onderweg zijn (25-30.000km per jaar) is dit wel een vereiste. In de winter wordt de airco ook af en toe gebruikt om condens van de voorruit te blazen. Zomer 2015 heeft de airco een nieuwe leiding en slang, en een service gehad.
     
  2. Ik heb de airco van mijn vorige focus laten controleren, met de betreffende lektest. Werd ook niet meer koud. Moest alleen opnieuw gevuld worden.

    Ik ben toen bij de airco dokter in Hazerswoude geweest. Staat ook op internet.
     
  3. Om een dergelijk probleem te diagnosticeren zal je een meterset op je aircosysteem aan moeten sluiten, als je zelf zo'n set hebt kan je zien of er uberhaupt nog druk in het systeem zit.
     
  4. Ik ga voor zo'n lektest naar een bedrijf in Breda is eigenlijk een bandenservice, maar o.a. dit er bij is daar niet eens duur 50,- euro test inclusief vullen indien de installatie alleen behoefd te worden bijgevuld, beter dan bij een regulier autobedrijf zit je al gauw over de 100~,- euro! Hebben er een volautomatische tester voor en duurt ca. 45 minuten! Eén keer was er een verlies hebben ze hem gevuld met die fluorescerende toevoeging, bleek er een heel klein gaatje onderin de condensor te zitten, heb toen deze vervangen en toen hebben ze hem opnieuw getest en gevuld was in orde!

    Ik begrijp dat het airco systeem Focus vorige jaar nog nieuwe onderdelen heeft gekregen en is afgevuld en nu is hij leeg! Normaal is mijn ervaring dat pas na ca. 3 jaar moet bijvullen, mits geen lekkage natuurlijk! Is de installatie wel gecontroleerd nna vervangen van de leiding/slang, want bij montage van nieuwe onderdelen heb ik gemerkt dat vaak daar lekkage optreed, niet aan het onderdeel zelf, maar bij de aansluitingen, wordt vaak niet gecontroleerd na vervangen, mogelijk ligt daar een probleem! Ik kwam het een keer tegen bij een Focus I dat de condensor was vervangen, maar de installatie na vullen weer redelijk snel leeg was, bleek dat ze de 2 rubbers bij de aansluiting niet hadden vervangen alleen omgedraaid om geld uit te sparen denk ik of omdat ze die niet hadden of dan moesten wachten op de onderdelen, want zijn niet goedkoop, toen al 10 euro exclusief BTW, nu zeker wel weer duurder dan toen!
     
  5. Eigenlijk zoals hier het al vermeld is.

    wanneer systeem leeg of lek is moet de juiste persoon aan werken. Officieel mag alleen een stek-monteur (ivm we met koudmiddel werken) aan het systeem werken. Als die persoon systeem leeg heeft dan mag pas iedereen aan werken. In werkelijkheid gebruikt iedereen het apparaat.

    In jouw geval zou systeem leegzogen moeten worden. Daarna eerst met gasfles co2 10bar druk zetten op systeem en wachten of het terug loopt. met simpele zeepsop in spuitflesje controleren of je zo de lek al kan vinden. Zie je niks en loopt het niet terug. Dan systeem vacumeren en vullen met fluor. Na 2weken na controle om een lek te zien met uv-lamp.



    rest onnodig info (edit)
    Waarom zeg ik stek-monteur is omdat ik vaak zie dat ze de makkelijke weg kiezen en niet goed doen.
    Ben zelf geen stek-monteur maar werk wel met r134a (wat in jouw auto zit) en de nieuwere r1234yf wat in alle nieuwe voertuigen zit.
    Vacuum heb je al na min of 2, echter moet je dit 30min doen als systeem open is geweest. Door langdurig te vacuumeren haal je niet lucht maar vooral vocht eruit. Verhaal van aircospecialist waar klant komt met slecht werkende airco en de gene 24uur lang heeft gevacuumeerd heb ik gehoord/gelezen. hierna werkte het systeem weer als van-ouds.

    De prijzen zijn in de laatste 5jaar heel veel verandert. Toen ik nog mee werkte was
    r134a 12kg 80euro, service 99euro
    r1234yf 5kg 700euro. service 255euro
    wat ik laatst heb gehoord was dat prijzen veel dichter bij elkaar zitten nu en dat r134a nu 30euro per kg is.

    volautomatische test doet het zoals het hoort.
    r134a is simpeler en makkelijk om alles snel te doen. 15min en je bent klaar
    maar r1234yf is tegenwoordig nog strenger geworden met regelgeving dat apparaat je juist diverse dingen verplicht te doen. rede dat je 45min bezig bent.
    appraat doet ook lang voor het opstart ivm hij elke keer diverse testen eerst moet uitvoeren
     
  6. Systeem laten afpersen met stikstof en fluorescerend middel toevoegen, vervolgens kan er met UV-lamp gezocht worden naar een lekkage.

    Dit is hoe wij het deden bij langzaam leeglopende airco systemen
     
  7. Bedankt voor alle info! Het is dus duidelijk dat we hiervoor naar een specialist moeten rijden. Met wat geluk is het alleen bijvullen na 4 jaar.

    De airco heeft zomer 2015 de laatste service gehad, waarbij een leiding en slang zijn vervangen. Dit was bij de merkspecialist waar de auto al 12 jaar komt.
     
  8. Die zal idd wel olie/vet hebben gebruikt bij montage.
    Ff afwachten als je hem opnieuw laat vullen
     
  9. #9 PaulM, 1 mei 2019
    Laatst bewerkt: 1 mei 2019
    (edit: verhelderend telefoontje met de vaste garage gehad)
    Net contact gehad met de vaste garage (merkspecialist). Bij de onderhoudsbeurt in februari hebben ze een kleine beschadiging aan de condensor gezien. Ze hebben toen ook gemeten dat er geen druk meer op het systeem stond. Volgens hen is het naar alle waarschijnlijkheid de condensor, maar ze kunnen niet uitsluiten dat er nog een ander lek is.
    Prijsopgave is 290€ voor de condensor vervangen en het systeem afvullen inclusief tracer, en dan weten we over een tijdje pas of er nog meer lek is (met bijbehorende kosten).

    Ook even met de garage om de hoek gebeld, die doen ook airco service. Zij zeggen ook dat in 9/10 gevallen de condensor lek is. Er is in 2015 tracer toegevoegd aan het systeem, maar dat zal niet meer zichtbaar zijn als het systeem in februari al leeg was.
    Zij adviseren om eerst het systeem te vullen met tracer (100€) en dan na twee weken te controleren en een eventueel lek te kunnen lokaliseren. Bij reparatie komt er dan weer 100€ voor de airco service bovenop de reparatiekosten. Dat zou een gok van 100€ betekenen of het systeem in orde is.
    Ze kunnen ook direct een lektest met CO2 en zeepsop doen, à 60€/uur, en hij kan op voorhand niet zeggen of dat een half uur of anderhalf uur duurt.

    Bij de airco-specialisten zie ik vergelijkbare prijzen van 80-100€ voor een servicebeurt inclusief (CO2) druktest. Als ze niet kunnen vullen omdat de druktest faalt, rekenen ze enkel 20-30€ voor de test. Anders wordt het afgevuld met tracer om eventuele lekken op te sporen. Dat klinkt heel wat schappelijker.

    Wie weet een goede airco specialist in de omgeving Utrecht - Tiel om een druktest te doen?
     
  10. was jouw die info ook bekend dat de condensor toen al lek was.
    290 euro voor vullen en het vervangen van condensor is niet heel veel. condensor moet je ook al snel over de 100euro denken.
    ja het is een gok.
    en nee met c02 druktest wil ook niet zeggen dat je een lek kan zien, als je die ziet is de kans aan de hand van jouw verhaal groot dat condensor lek is
     
  11. Vandaag naar de garage geweest omdat mijn airco niet goed werkte terwijl hij vorig jaar nog gevuld was.
    Blijkt mijn condensor lek. [emoji30]
    Maandag wordt hij gemaakt maar ik ben dan €484 armer.

    Gelukkig rekend hij de nieuwe vulling niet . [emoji846]



    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  12. Goed dat het gevonden is en hopelijk opgelost, want zonder airco bij hitte is eigenlijk niet meer van deze tijd, maar wat een prijs zeg voor een nieuwe airco condensor, mogelijk wel een originele, die zijn duur dat wel! Vorige jaar zelf nog eentje vervangen bij iemand voor 100,- euro inclusief testen en vullen (bij derden, want kan ik zelf niet)! had nog een originele liggen en wilde die kwijt en zonder montage raak je hem niet kwijt, stond een tijdje op MP voor 40,- euro! In 2001 rekende een bevriend bedrijf 65,- euro per uur = ca. 30,- euro per uur, maar laatst zag ik een rekening waar het uurtarief bijna 100,- euro per uur was (= ca. 220,- gulden per uur) dat is ca. 350 % tatiefstijging in 18 jaar = bijna 20% per jaar (uiteraard minder ,want is cumulatief)!
     
  13. Ik twijfel nog wat wijsheid is.. Ik denk toch eerst naar de airco specialist. Als de CO2 druktest goed is, rijden we met geluk een zomer verder en/of weten we precies waar het lek zit. Anders kost het 20-30€, en met geluk is het lek groot genoeg dat direct duidelijk is dat het de condensor is. Het zou zonde zijn om de condensor te vervangen als het toch slechts een lekke aansluiting is.

    De prijsopgave is redelijk inderdaad; 100€ voor de condensor, 1-1,5 uur arbeidsloon en dan een airco service à 90€. Wel zuur geld, nadat we net 1500€ kwijt waren aan de beurt + APK.

    Online vind ik voor 50-70€ nieuwe condensors. Met daarna 90€ voor vullen, zou ik het zelf voor de helft kunnen doen.
    Ik vind alleen niet zoveel instructies over het inbouwen, het lijkt erop demonteren van de grill en koplampen genoeg zou moeten zijn. Dat zou ik prima zelf kunnen in een middag. Maar omdat er weinig informatie voorhanden is, vind ik het moeilijk hoeveel risico er is om elders weer een lekkage te veroorzaken, bijvoorbeeld in de aansluitingen.

    @Henry Ford Jr. Voor 100€? Waar was dat?! :D Die beste man/vrouw werkt praktisch gratis dan. 40€ voor de condensor, 40€ voor het koudemiddel en 20€ voor een uur arbeid, goede deal!
     
  14. @Henry Ford Jr.
    denk dat je bevriende bedrijf in 2001 65gulden per uur vroeg oftewel ongeveer 30euro per uur, toch?
    tegenwoordig weet iedereen dat 1 gulden 1 euro is.

    goeie 12-15jaar geleden zat ik nog op school en hebben we het ook over uurloon gehad.
    die lag bij universeel op 30-40euro per uur
    en bij de dealer al 80-90euro per uur.
    heb stage gewerkt bij vw dealer, daar betaald een klant voor een up stukke minder dan als iemand met zijn phantom aankwam.
    uurloon ligt nu niet veel anders, zal misschien een tientje hoger liggen als toen.
    voor de phantom staat me bij uurloon vn 140euro (of 120 als ik me vergis)

    @PaulM
    wat wijshei is altijd de vraag, je hebt geluk of je hebt domme pech.
    het gaat erom waar je het meeste vertrouwen in hebt, en of je een gok durft te nemen.
    wie weet heb je geluk en hoeft alleen te vullen
     
  15. Dat heb ik toen zelf gerekend bij een oud klantje van me die ik vroeger die Focus had verkocht, dus eigenlijk een soort coulance/service, vrouw heeft niet veel geld, is recent gescheiden en ik heb toen een goede prijs gehad voor die FoFo en ik had die condensor nog liggen (= dood geld) dus koste me niets en de airco vullen heb ik gedaan bij een vriend van me die nog zo'n installatie heeft die ik af en toe wat help, dus ook weer voor niets, vandaar die prijs! Ik betaal als ik iets zelf niet kan of geen mogelijkheid heb officieel 35,- euro per uur bij een kleine eenmanszaak en die zegt altijd dat hij er goed mee uitkomt, maar heeft geen dure directie of luxe showroom of receptie, echt een 1-manszaak (+ gratis echtgenote voor de administratie), dus nog een ECHTE ondernemer van de oude stempel, alhoewel hij nog jong is hoor (ca. 30 jaar)!
     
  16. Ik zie nu dat hier niet meer op heb gereageerd.
    We zijn uiteindelijk bij een aircospecialist in Maarssen geweest, die had twee lekken in de condensor vastgesteld. De rest van het systeem was nog wel goed. Met diagnose en reparatie waren we 350€ verder en hebben we de hele zomer lekker koel rondgereden.
    Jammer, maar gewoon pech inderdaad.
     

Deel Deze Pagina