Airco condensor aan radiateur?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MarcoKnubben, 8 apr 2017.

  1. Ik heb ergens gelezen dat een airco condensor vastzit aan de radiateur. Klopt dit? Als ik op onderdelen zoek krijg je ze alleen los. Kan een airco pomp defect raken als de vloeistof beneden pijl is?
     
  2. #2 JW, 8 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2017
    De focus 1 is zowel met gecombineerde condensor/radiateur als met losse condensor en losse radiateur geleverd.

    De gecombineerde condensor/radiateur is bij mijn weten alleen origineel leverbaar. Dit is een vrij prijzig onderdeel. Hierdoor wordt er vaak voor gekozen om bij schade of defect de gecombineerde condensor/radiateur te vervangen door een losse condensor en losse radiateur. Dit is aanzienlijk goedkoper.


    Wanneer er als gevolg van lekkage te weinig/geen koelmiddel in het systeem zit kan de aircopomp hierdoor defect gaan. In het systeem zit naast het koelmiddel immers ook speciale compressorolie om de airco pomp te smeren. Echter zitten er drukschakelaars in het systeem welke ervoor zorgen dat de magneetkoppeling van de pomp niet wordt ingeschakeld wanneer de druk in het systeem te laag is. Wanneer de druk in het systeem afneemt als gevolg van lekkage zal de pomp dus niet meer worden ingeschakeld. De kans dat de pomp kapot loopt als gevolg van een gebrek aan koelmiddel/olie is dus relatief klein.

    Wanneer het systeem langere tijd leeg is geweest als gevolg van lekkage bestaat wel de kans dat het filter/droger verzadigd of vervuild is en vervangen moet worden.
     
  3. je hoort inderdaad om de haverklap de airco aan springen dat tik geluid zeg maar dus denk ind dat ik maar de condensor en de droger ga vervangen.
     
  4. Zal je niet eerst eens kijken of er gas inblijft? Ik heb vorige week gas laten doen in onze KA, ging er van uit dat de condensor lek was. Maar toch besloten om hem eerst te vullen om te lijken of hij het deed en lekte. Vooralsnog doet hij get weer prima. Nu kijken of dat zo blijft.
     

  5. De tik die je beschrijft zal het in/uitschakelen van de magneetkoppeling van de aircopomp zijn. Wanneer er als gevolg van lekkage te weinig druk in het systeem zit zorgen de drukschakelaars er voor dat de magneetkoppeling niet meer wordt aangestuurd. Wanneer de magneetkoppeling nog wel wordt aangestuurd is de druk in het systeem dus nog toereikend om het airco systeem in te kunnen schakelen.

    Het herhaaldelijk in/uitschakelen van de magneetkoppeling duidt in veel gevallen op een te grote luchtspleet van de magneetkoppeling. Dit is een probleem dat relatief vaak voorkomt.

    In veel gevallen is dit op te lossen door de shim (vulring) van de magneetkoppeling te vervangen door een dunner exemplaar zodat de luchtspleet weer binnen de tolerantie valt. Wanneer de luchtspleet dermate groot is geworden dat het vervangen (of zelfs weglaten) van de shim nog niet afdoende is om de juiste luchtspleet te verkrijgen kan het nodig zijn om de magneetkoppeling te vervangen.
     

Deel Deze Pagina