Airco blokkeert luchttoevoer

Discussie in 'Electronica' gestart door sbmotor, 12 jul 2011.

  1. Hallo,

    Heb een Ford Focus 1.6 II uit 2005 met airco. Nu heb ik het volgende. Op het moment dat de airco een tijdje aanstaat, dan wordt de luchttoevoer afgeknepen en komt er nauwelijks lucht uit het rooster. Beetje als je stofzuigerzak die volzit. Ventilator gaat ook beetje piepen.

    Zet ik de airco uit, dan komt er na een paar minuten heel veel ijskoude lucht uit de rooster en vervolgens weer vochtige en ongekoelde buitenlucht naar binnen. Op de autoroute in Frankrijk heb ik het een paar keer meegemaakt.
    Nadat ik de airco weer aandoe herhaalt bovenstaande zich na een half uur...

    Heeft hier iemand ervaring mee en/of oplossing. Airco is in februari bij Ford dealer schoongemaakt en filter vervangen. De airco vloeistof is in mei bijgevuld (afgepompt en weer volledig gevuld). Alles lijkt erop dat de binnenkant condenseert en het vocht de luchttoevoer blokkeert.

    Groet,

    Stefan
     
  2. vocht moet condenseren in de kachelhuis
    dit druppelt af en verdwijnt via de afwatering naar buiten het probleem hier is denk ik dat de airco te goed werkt
    simpel gezegd je verdamper bevriest
    ijsafzetting tegen de verdamper met als resultaat vermindering van lucht ventilator zit aan de andere kant vandaar

    mijn eerste gedachten is of de verdampingstemperatuur bij deze gemeten wordt en zo ja dan zit misschien hier het probleem
    je zegt dat ze hebben gereinigd
    hebben ze niet toevallig deze sensor eruit gehaald waardoor hij veel hogere temperatuur meet
    met dit als resultaat

    hoe je het goed kunt zien of je verdamper bevriest is in de motorruimte zelf
    airco volle bak aan en dan kijken of de leiding ijs afzetting krijgt
    condens is normaal maar ijs afzetting dan is het geen airco meer maar diepvrieskast aan het worden
    het grote probleem is dat de vloeistof niet gas wordt in de verdamper maar eerder erna waardoor de kans groot is dat de compressor kapot gaat door vloeistof te krijgen in plaats van gas
     
  3. Misschien is de orifice tube defect, als deze teveel koudemiddel doorlaat kan de verdamper eenvoudig bevriezen.
     

Deel Deze Pagina