1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

airbag passagiers zijden uitzetten

Discussie in 'Electronica' gestart door bullit, 28 okt 2008.

  1. Waarom andere gordel?

    Bij onze Mondeo kan on the fly gewoon de passagiersairbag uitgezet worden dmv een knop op dashboard
     
  2. Ja dat kan. Maar dan zit er toch een gordel in de auto gemonteerd die wel berekend is op het feit dat de bijrijdersairbag uitgeschakeld kan zijn.

    Als er in je auto airbags zijn gemonteerd, is de gordel berekend op het feit dat bij een impact de airbag ook uitklapt. Dat is allemaal getest en berekend aan de hand van de botsproeven die elke fabrikant (verplicht) uitvoerd bij haar modellen.
     
  3. Ik denk dat de functie ook meer bedoelt is, als iemand zijn kinderstoeltje perse op de voor stoel wil hebben of iets dergelijks.

    Waarom zou je hem uitzetten als er een normaal persoon zit... De airbag is er juist voor de veiligheid.
     
  4. Ik ben gisteren bij de dealer geweest voor meer informatie over een knop om de airbag uit te schakelen. De dealer mag de airbag niet uitschakelen. Ze wisten wel dat de knop bestaat maar hebben in het onderdelenprogramma geen nummers bij de afbeeldingen. Ik heb zelf Microcat 2008 en daar heb ik wel nummers en prijzen in staan. Ik wil eerst een keer uitzoeken of de bedrading er wel ligt om de schakelaar op aan te sluiten. Voor zover ik het kan zien komt de schakelaar naast de schakelaars van voor en achterruitverwarming. Hieronder de afbeelding van Microcat.
    [​IMG]
     
  5. Dat klopt dat de dealer de airbag niet mag uitschakelen. Bij BMW was het wel mogelijk maar er moesten ook jurisch verantwoorde papieren worden ingevuld en ondertekend door de klant om de dealer te vrijwaren.

    Maar jij hebt het over een knop om de airbag uit te schakelen. Ik denk dat het niet erg simpel is om zomaar de knop ergens "tussen" te zetten.
    Ik ben daarin niet helemaal thuis. Maar wat ik wel weet is dat het airbagsysteem zeer complex omdat het een samenhang is van diverse componenten.
     
  6. Aan de passagiersairbag van mijn focus, zitten maar 2 draadjes.... omdat je airbag-module controleerd of de airbags nog "goed" zijn, wordt er niet alleen een signaal op die draad gezet zodra ze af moeten gaan, er wordt ook over die draadjes gecommuniceerd......
    Verder kan er ook nog een weerstandje in het stekkertje zitten.... die zit er ook niet voor niets!

    Dus simpelweg een schakelaar tussen een van de draadjes zetten, dat zorgt er waarschijnlijk voor dat je airbag lampje gaat branden en misschien werkt je hele systeem wel niet goed meer, dus ik zou er inderdaad wel mee uitkijken!
     
  7. Als ik alle schema's zo eens bekijk lopen er draden naar de regeleenheid van de airbags waar de schakelaar op aangesloten moet worden. Of in elke focus de bedrading daarvoor aanwezig is weet ik niet. Ik heb in griekenland een focus gezien waarin inderdaad een schakelaar was ingebouwd om de airbag uit te schakelen. Ik denk dat het dan ook op een nederlandse focus mogelijk moet zijn. Als de passagiersairbag is uitgeschakeld gaat er ook een controlelampje op het dashboard branden zodat je kan zien dat hij is uitgeschakeld.
     
  8. Is wel interresant, maar zolang er geen zekerheid is zalk nie laten foefelen aan me auto, want zie dat het helemaal niet meer werkt of dat de airbags er zo uitfloepen
     
  9. Jou laatste alinea vind ik een goed omschreven. Ik was het eerlijk gezegd vergeten. Waarschijnlijk zal het airbag lampje gaan branden en niemand kan dan garanderen dat het airbag systeem functioneerd wanneer je het nodig hebt. Testen kun je het simpel weg ook niet.
    Tnx freaky :wink:
     
  10. Wat ik ervan gezien heb was dat het lampje dat dan gaat branden een andere kleur heeft als het normale airbaglampje. Ik ben zelf inderdaad ook niet van plan om het te gaan uitproberen. Het zou alleen voor mijn vrouw gemakkelijker zijn om de baby op de voorstoel te vervoeren. Ik heb verschillende artikelen op internet gelezen van de introductie van de focus twee waar de optie om de passagiersairbag uit te schakelen wordt genoemd. Ik vind het dan ook erg vreemd dat (meerdere) dealers er helemaal niets over weten terwijl ze wel te kennen geven dat er veel vaker om word gevraagd door klanten. Een dealer gaf zelfs aan dat zij het oplosten door de airbag los te koppelen en een weerstand tussen de bedrading plaatsten zodat het systeem denkt dat de airbag nog normaal werkt. Ik denk dat dat veel onveiliger is als een schakelaar met bijbehorend waarschuwingssysteem :wink:
     
  11. Eens, ik vind dat de fabrikant beter had na moeten denken. Zij ontwikkelen de auto's en kunnen dus ook een aftermarket airbaguitschakelsetje ontwikkelen. Dat het mogelijk is bewijst BMW.
    Die heeft het wel in haar onderdelen programma. Dat het dan kostbaar is omdat er een andere gordel moet worden gemonteerd is sub 2. Vaak zijn klanten wel bereid om geld te betalen voor extra gemak.
     
  12. Pas op, de "schakelaar" waar jij het over hebt is in werkelijkheid alleen maar een waarschuwingslampje dat aangaat op het moment dat de passagiersairbag wordt uitgezet!

    De feitelijke airbagschakelaar moet rechts bovenin het dashboardkastje gemonteerd worden, in de ronde uitsparing die daar zit. Het is een schakelaar die met de sleutel bediend moet worden.

    E.e.a. staat uitgebreid uitgelegd in Focus handleiding vanaf bladzijde 126. Daar staat ook vermeld dat het in principe mogelijk moet zijn om deze schakelaar, waarschuwingslicht, etc. achteraf door de dealer te laten inbouwen.
     
  13. Vind ik nie terug in handleiding
     
  14. Huh, da's raar! :?:

    Ik heb net effe gezocht in Microcat en daar vond ik het volgende:

    1381035 - SCHAKELAAREENH. - PASSAGIERSAIRBAG, SCHAKELAAR DEACT. PASSAGIERSAIRBAG, ALLE SEDANS EN STATIONWAGONS

    Dit is wel alleen de schakaar voor in het dashboard kastje, er komt dus nog het waarschuwingslampje bij en een kabel lijkt me; prijs is overigens 24,76 euro.
     
  15. Bladzijde 30 zo te zien hier bij mij :)

    Zit alles al klaar of moet men meer doen dan enkel die schakelaar aansluiten?
     
  16. Als dat zo is dan is het makkelijk! Wie gaat het testen of alles goed functioneerd :lol!:
     
  17. Ik heb er voorlopig vanaf gezien. Ik vind het te veel moeite / kosten omdat het iets is wat ik misschien weinig zal gebruiken. Ik heb nu isofix en een maxi cosi easyfix zodat mijn vrouw de maxi cosi eenvoudig in de auto kan klikken en geen gordels meer hoeft vast te maken.
     
  18. Denk ook niet dat ik zal laten prutsen aan het airbagsysteem, of het is dat het gewoon plug and play is
     
  19. hey goeie avond.

    Een kameraad van me heeft een bedrijf in airbag service en nog meer.
    wellicht kun je eens kontact met hem opnemen.

    heb een link voo je: http://www.cardiagnosticcenter.nl/airbagservice/index.php

    Suc6

    EDIT XR5Turbo: Leuk dat je reclame maakt voor je maat. Maar wil je zo vriendelijk zijn je zelf eerst voor te stellen in ons voorstel topic zoals iedereen dat heeft gedaan.
     
  20. Dit topic is al 2 jaar oud zie ik, maar is het iemand gelukt om achteraf de mogelijkheid om de airbag aan de passagierskant uit te schakelen in te bouwen? (Focus 2)
    Of heeft iemand het ooit eens bij de dealer laten doen?
    Mijn Fofo heeft deze optie niet, en dit is wel iets wat ik mis ivm vervoer kids. Al mijn vorige auto's met airbags hadden deze optie standaard. En dat waren niet zulke luxe wagens als mijn huidige fofo.
     

Deel Deze Pagina