1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Afwegingen aanschaf auto

Discussie in 'Algemeen' gestart door R@ymond, 6 jan 2020.

  1. Welke afwegingen nemen jullie allemaal mee bij de keuze van jullie nieuwe en/of tweedehands auto?
    Wij zijn zelf nu aan het bekijken wat wijsheid is.
    Aan de ene kant is onze huidige auto nog prima, maar wat zit er na 8 jaar aan te komen, en je wilt soms ook wel weer eens wat anders :).
    Het zal niet opwegen tegen de kosten van een nieuwe of jonge tweedehands. (buiten het feit wat je natuurlijk sowieso te besteden hebt en er voor over hebt)
    Aan de andere kant, stel we krijgen nu veel onkosten de komende jaren, dan hebben we zowel die kosten, als de nog grotere kosten over een 2-3 jaar die een nieuwe auto gaat kosten.
    Nieuw rijden is natuurlijk altijd fijn, maar de duurste optie. Een tweedehands blijft een risico hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan enz enz.
    Wat zijn de gevolgen van de al meer in trek rakende elektrische auto's. Is over een jaar of 5 dit de nieuwe standaard? Dan wordt de restwaarde van een nieuwe auto ineens wel heel laag.
    Kortom keuzes keuzes.
    Ben benieuwd naar jullie afwegingen.
     
  2. #2 tarantulatje, 6 jan 2020
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
    Een tweedehandse elektrische auto kan interessant zijn, echter hoe goed zijn de accu's nog?

    Vergeet niet dat we een tijd terug een run hadden van leaserijders die vanwege de gunstige bijtelling allemaal een mitubitshu outlander phev reden. De tesla model 3 heeft deze status nu overgenomen.
    Door de gunstige bijtelling is het interessant. De meeste kijken naar hun portemonnee ivm het milieu.

    Ik verwacht ook dat de tesla hetzelfde lot als de outlander gaar krijgen.
    De nieuw prijs is 50k. Straks over 5 jaar kost de auto nog zeker 30+ dat is veel voor de ocassionmarkt. Veel zal geëxporteerd worden. Van dat geld kan je een goede c segment auto van kopen op nieuwstaat.

    Ik denk dat hybride voorlopig de toekomst is. Elektrisch/benzine of waterstof / benzine.

    Wanneer je gaat kijken voor een ocassion op dit moment. Zal je eerst jezelf de vraag dienen te stellen. Wat ga je doen met de auto alleen woon werk? Of juist veel privé of combinatie? En wat is je budget?

    Momenteel zou ik persoonlijk zonder kortingen volledige elektrische auto's naast je laten liggen. Bij een gezin of wanneer je meer dan 10.000 kilometer per jaar of meer zal ik een a segment ( toyota aygo, Peugeot 107 enz) ook links laten liggen. Een goede b segment of c is vaak voldoende voor de meeste.

    Wil je er mee gaan trekken ( caravan , paarden trailers aanhangers enz) dan begint het vaak bij een C

    Een auto kopen is heel persoonlijk en keuzes genoeg inderdaad.

    Lees ook goed de ervaringen van mensen met het type auto wat je zoekt. Wat zijn de zwakke punten bv. Zijn dat ook punten wat je belangrijk vindt. Wanneer je een auto koopt is het daarom slim om pas aantal jaar na verschijning te kopen. De kop is eraf en je weet door andermans ervaringen wat de auto doet

    Ook een hoge kilometerstand zegt niet altijd alles. Álles staat of valt met goed onderhoud.

    Qua kosten valt het gemiddeld mee tot de 100.000 vanuit hier gaan pas echt dingen slijten. ( daarom is private lease ook duur, duur onderhoud heb je vaak niet vanwege nieuwe auto met weinig km) goed inlezen dus

    Succes met je keuze!


    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  3. Tja is hier zo langzamerhand ook een ding aan het worden,

    Eigenlijk zouden we naar elektrisch gaan neigen, aangezoen mijn wederhelft toch elke dag een km of 40 enkel naar het werk rijdt dit is goed te doen met een kleinere elektrische auto, Maar minimaal 3 weken per jaar moet er ook een caravan achter kunnen minimaal toch een trekgewicht hebben van 1500 kg (vindt ik huidige caravan 1350 kg max) dat gaat met een eenvoudige ev niet lukken ook niet met een hybride zonder de rest van het jaar met een grote bak rond te rijden. En een focus of kuga als 2e auto langs een ev dat gaaat m ook niet worden
     
  4. Dan zou je momenteel het beste voor de vakantie een auto dienen te huren. Buiten dat heb je geen trekhaak nodig. Het is jammer dat ev nog niet zo ver is

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  5. Hele interessante vraag.
    Ik heb een half jaar geleden mijn Focus nieuw gekocht en zat toen met ongeveer dezelfde afweging. Ik zal een keer overstappen op private lease, echter met alle opties werd dat toch wel prijzig. Over 3 jaar maak ik een nieuwe afweging.
    Verder zijn alle afwegingen persoonlijk, maar daarom vraag je ook hoe iedereen er over denkt :)
    Geef je niks om auto's dan zou ik voor private lease van een kleine auto gaan, ben je voor 200 euro per maand klaar incl. onderhoud, wegenbelasting en verzekering.
    Tegenwoordig hebben veel merken (ford zover ik weet nog niet) escape clausules wanneer je overstapt op een elektrische auto. En er bestaan ook mogelijkheden dat je in de zomer gunstig een grotere auto kunt huren om mee op vakantie te gaan.
    Ik heb zelf mijn Focus gekocht met Ford Options. Dit zodat ik over 3 jaar een gegarandeerde inruilwaarde heb. Zo heb ik voor mezelf het risico afgevangen dat een benzine-auto over 3 jaar niks meer waard is, wat ik overigens totaal niet verwacht. Ik los de auto bewust niet af, in het uiterste geval doe ik er aan het einde van periode gewoon afstand van. De rente staat zo laag dat deze lager is dan de korting die ik heb gekregen op de auto.

    Succes met de beslissing.
     
  6. Dat electrisch rijden de toekomat is, dat is zeker. Alleen de accu techniek is nog steeds te duur. Zolang je geen 800km met volle accu kan rijden is het ook niet heel fijn voor de vakantie. Dat samen met lange laadtijd, 30min is te lang. Situaties met 15 teslas die wachten voor supercharging heb ik al paar van gezien.

    Mijn geval was er schade op me oude auto. Kreeg ik geld voor. De auto was inc schade nog een der mate goeie restwaarde. Dat me auto 1200euro afschreef en 100.000km 5jaar mee heb gereden. Dus niks verkeerds aan. 6000 gekocht en 2500+1800euro voor de schade terug gekregen. Dus perfecte oplossing voor mij.

    Anders is het altiid een gok. Wat er aan zit te komen met je eigen auto weet je. Met andere auto weet je dat niet.
    Weet wel als ik andere koop wil me pa en me zus dat ook doen. Als me zus een andere koopt wil ik dat ook. Het is net welke motivatie vindt je om naar een andere te kijken.

    Zolang je normaal onderhoud hebt en apk door komt kun je er lang mee rijden.
    Heb je veel storingen dan wil je tuurlijk sbeller een andere auto.
    Sommige met ecoboost willen na een goeie half jaar al een andere ivm geen vertrouwen in hebben. Terwijl ik dat eerlijk gezegd dan wel weer heb. Is de enige direct ingespoten benzine motor waar ik weinig slechts over hoor
     
  7. Ik zou zeker niet de aanschaf van een auto laten bepalen omdat iemand anders een " nieuwe" auto heeft. Het gras is niet groener bij de buren

    Elektrisch is leuk maar momenteel is Nederland nog niet zover om alle voertuigen elektrisch te laten rijden. Er heerst nu al vaak overspanning op het elektra netwerk. Daarnaast het "moeten" wachten op het laden bij stations , buiten je eventuele huis aansluiting, dat is voor de zakelijke rijder die veel op de weg zit kostbare tijd. De enige zakelijke rijders die elektrisch rijden zijn momenteel de tesla model 3 door belasting voordeel. Hoeveel daarvan rijden dit omdat ze elektrisch willen?

    Ik zie hier op kort termijn nog niet echt een oplossing voor. Hybride is denk ik momenteel the way to go.



    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  8. Zo is idd mooi om te zien dat ieder zijn eigen redenen heeft voor nieuwe auto
    Aantal keer meegemaakt. Koop ik auto en dan me pa nog geen maand later.

    Belastingvoordeel is idd de grote rede dat diverse electrisch rijden kunnen veroorloven.
    Had ook veel liever meer opties gezien voor hybride auto's. Echter g/km moet snel naar 61gram/km gemiddeld voor de verkochten autos.
    Volgens mij zit meeste op 100g/km of hoger. Hoe de hybride zitten geen idee. Maar voor electrische auto is dat 0g/km.
    Dus als 50/50 gaat met brandstofauto halrn ze de norm wel.
    Vandaar dat hybride niet echt veel van zijn.
     
  9. In basis zou elektrisch voor 80% van ons gebruik best kunnen, lange afstanden van boven de 100km rijden wij niet heel veel. We kunnen bij huis opladen.
    Alleen vakanties houden mij zeker tegen wat dat betreft. Auto huren is voor 3 weken ook niet echt voordelig, en de nieuwprijs van een knappe elektrische auto is mij te hoog.
    Een hybride of plug-in hybride zou een goede optie zijn, maar daar is ook nog niet heel veel knappe keuze tussen, en zeker in het Ford gamma helaas nog steeds niet.
    Een nieuwe Focus ligt natuurlijk voor de hand, zeker in st-line mooi, maar helaas niet in 150pk met handbak. Dan zit je dus direct vast aan de duurste versie.
    Ook vrees ik dat de st-line voor ons gebruik wat te hard geveerd is, en het comfort wat mis.
    De titanium is de versie voor ons, maar ik ben niet echt gecharmeerd van zijn neus.... Verder qua uitvoering met wat opties top.

    Ik heb voor dat geld ook naar "met de kop eraf" auto's bekeken, en kwam na wat zoeken uit bij de Passat Variant 1.5tsi dsg in highline uitvoering.
    Wellicht wat saai, maar lekker ruim en erg strak qua interieur.
    De DSG blijft echter een risico en de auto is ook wel weer heel erg groot, hogere verzekering en wegenbelasting.

    Zoals gezegd, de huidige auto bevalt nog prima. Kan deze nog zonder grote problemen 4 jaar mee, en dan verder zien.
    Tegen die tijd is de hybride techniek ook stukken verder natuurlijk. Maar het schip van bijleggen wordt niet minder.
    Tevens het weer eens wat anders voor de deur speelt ook een rol. We zijn er nog lang niet uit :).
     
    tarantulatje vindt dit leuk.
  10. Heb je kinderen?
    Wat is je budget?

    Wanneer ik het zo lees rij je niet zoveel maar wil je wel comfort.

    Ik zou dan voor minimaal een B segment auto gaan tot aan een maximaal een C segment

    Een passat is een leuke wagen maar dit is een D segment. Wat inderdaad meer kosten met zich meebrengt. Natuurlijk is deze luxe en het oog wil wat, maar is het ook echt nodig?

    Is de voorloper van de huidige toyota corrolla, de Toyota auris hybride, niets voor je.
    De kleinere broer de yaris hybride kan ook interessant voor je zijn. Niet duur qua verzekering en wegenbelasting.


    Beide kunnen een aantal kilometers van de afstand die je per rit aflegt elektrisch en je rijdt dan standaard automaat.
    Qua hybride heeft toyota zich bewezen en ik heb het afgelopen jaar via mijn werk tijdelijk een prius uit 2012 gereden. Uiterlijk niet mijn smaak maar de techniek en hybride is best interessant.

    Ford gaat trouwens langzaam komen nu met de mustang volledig elektrisch en de kuga en mondeo hybride. Ik ben benieuwd naar de focus hybride

    Ik rij zelf via mijn werkgever nu een nieuwe ford focus titanium wagon van net een maand oud. Heb voor de prius zelf prive ook een focus ( 2009) gereden en vond xit zo fijne wegligging dat voor mij de keus simpel was. Ik heb ook de ST line variant gezien, maar ik vind buiten de stoerdere look hem niet mooier. De grill aan de voorkant van de st line is geheel zwart. Op de titanium is deze met een Chrome rand. De koplampen enz vind ik niet storend. Daarin tegen wat je zelf al aangaf is de titanium iets comfortabeler, maargoed ik rij er ook wat kilometers mee voor mijn werk en privé. Dan is dat prettig. Het is dat het bij mijn functie hoort , maar is toch wennen om een auto bij de dealer op te halen nieuw.

    Privé zal ik echter zelf nooit een auto nieuw kopen. Ik vind het zonde met de afschrijving en eventuele kinderziektes.

    Bij occasions zou ik zeggen lees je in het model en merk en wat zijn de sterke en zwakke punten. Wanneer komen de dure kosten eraan ( bij welke km stand) . Hoe is het onderhoud enz.

    Maar nogmaals maak een keus met je hart en verstand. Een kleine auto rijdt goedkoop maar is minder comfortabel bij langere ritten en heeft minder ruimte en bij groot ongeluk heb je niet veel te zeggen. Een luxere , grotere auto kost vaak meer , er kan eenmaal ook meer stuk gaan door alle opties. Net welk risico je wil nemen. Beide is prima maar kijk wat slim is in jullie situatie

    Mijn advies zou zijn lees je in met ervaringen van anderen en beslis hiermee wat je gaat doen

    Succes met de zoektocht.

    Ps. Ik zou zelf denk ik prive weer ford rijden puur voor de wegligging ;)














    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  11. Ook binnen de markt van hybrides is de spoeling dun als het om trekvermogens gaat. En een auto huren voor 3 weken vakantie is prijzig en de kans dat je er dan 1 krijgt met trekhaak is blijkbaar nog steeds een gok verhuurbedrijven zijn daar nog niet zo op ingesteld. En welk verhuurbedrijf heeft dan ook nog een passende bench voor honden als die al in de auto mogen komen ook een gok. Denk dat de volgende ook wel weer een focus wordt
    Ik heb nu eenmaal niet de mogelijkheid om een auto te leasen en private lease is waarschijnlijk net zo duur als kopen in mijn geval.
     
  12. Afwegingen zijn natuurlijk altijd erg persoonlijk, maar wij hebben de volgende afwegingen gemaakt:

    - Moest een auto zijn, die wij weer voor een jaar of 10 kunnen rijden a 20.000km per jaar
    - Hebben nu een ruimte gebrek, dus moest een auto worden op de groei
    - Met ervaringen uit het verleden rij ik niet graag met de "Ellende" van een ander
    - Elektro geloof ik nog niet zo in, er is geen auto op de markt voor ons budget en wensen, dus valt af.
    - Daarna nog wel gekeken naar een demo welke aan onze wensen voldoet, maar lastig te vinden
    - Spaargeld brengt op de bank niets op, we werken er hard voor, en je left maar één keer

    Dus besloten tot aankoop van een nieuwe Focus Wagon
     
    Sietse13, WPI en gerardTDCI vinden dit leuk.
  13. Leuk om alle verschillende invalshoeken te zien.

    Ik heb onlangs met de gedachte gespeeld om onze C-Max te vervangen voor een plug-in hybride maar ik kwam er al snel achter dat het voor de helft van het jaar gewoon geen zin heeft. Geen van de binnen het budget passende auto's heeft een warmtepomp voor de verwarming en dan moet de benzinemotor dus draaien om de cabine te verwarmen.

    Het idee is ontstaan omdat mijn vrouw nog maar twee keer in de week 7km geen en 7km terug rijdt met de auto en als je dat dus elektrisch kan doen is dat ideaal. De benzinemotor komt dan in actie bij langere stukken en op vakantie met de caravan er achter.

    Wat ik nog nergens kan vinden is of de Kuga PHEV ook de benzinemotor nodig heeft of dat deze elektrisch door middel van een warmtepomp kan verwarmen. Alleen is het trekgewicht van 1200kg eigenlijk net te weinig.

    Hoe dat bij de nieuwe Toyota RAV4 PHEV zit weet ik ook niet maar die is eigenlijk te groot en zeker te duur.

    Ik had nog een alternatief maar dat werd mij niet in dank afgenomen, ik heb gezegd dat ik wel een e-bike wil kopen voor die korte afstand. Leek mij een goed alternatief namelijk ;)

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  14. De allereerste vraag is: ben je nog tevreden met je oude auto? Als het antwoord "ja" is, dan is niet vervangen het goedkoopst.

    Voldoet je auto niet meer, of heb je veel kosten aan gebruik of onderhoud, of ben je hem gewoon beu (dat kan ook), dan kun je kijken naar een vervanger.

    Wat voor mij meespeelt:
    - is er een auto binnen mijn budget die beter aan mijn wensen voldoet?
    - wat is de kilometerstand van je huidige auto? Een auto is het best verkoopbaar net voor een rond getal, dus 90k, 140k, 190k etc. Zodra je bijv. op 200.001 kilometer zit, is je auto ineens minder waard
    - is het een model met alle kinderziektes eruit? Ik wil een auto die zichzelf al bewezen heeft toen hij op de weg kwam, dus geen eerste modellen van een nieuw type of techniek die volledig nieuw was

    Persoonlijk bepaal ik eerst precies wat ik wil hebben: merk, type, uitvoering, kleur etc. en ga ik dan kijken of deze te koop is. Dat is precies tegenovergesteld van kijken wat er te koop is en dan bepalen wat het beste past - in mijn ogen eindig je dan altijd met een compromis.

    Elektrisch rijden is interessant als het in je situatie past. Oftewel: als je zelden lange ritten maakt en als je makkelijk (thuis) kunt opladen. Aangezien de eerste realistische golf elektrische auto's nu pas op de markt komt, moet je geen 2e hands kopen: dan heb je een pionier-auto en dat is een risico. Er zijn echter interessante private lease deals voor elektrische auto's, wellicht past dit in je situatie.

    Hetzelfde met hybrides: heel interessant, ook als tweedehands, maar neem er wel eentje die toen al een reputatie had met hybrides. Dit maakt een hybride van het ene merk veel betrouwbaarder dan eentje van een ander merk. Koop iets dat op het moment van verkoop al "proven technology" was bij dat merk.

    Dit is althans mijn mening.
     
  15. Proven technology is inderdaad belangrijk.
    Dat is ook één van de dingen die mij zou weerhouden van bijvoorbeeld de Kia Niro als hybride ondanks dat deze 1300kg mag trekken. Er zit een bak met dubbele koppeling in en daar heb ik nog steeds niet echt vertrouwen in voor de lange termijn.
    De powersplit transmissie van Toyota heeft zich wat dat betreft al ruimschoots bewezen, ook als je puur technisch daar naar kijkt zie je direct dat er weinig fout kan gaan bij die transmissies.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  16. Mijn Focus is ietsje ouder dan die van jou, heeft wel aardig wat meer kilometers op de klok dacht ik (nu 163.500). Wat er aan kosten aan zit te komen is deels bekend: naast de kosten voor de normale jaarlijkse beurten moet je bij 10 jaar (of 200.000km) de distributieriem laten vervangen. Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat dat tegen de €500 kost. Verder kunnen er natuurlijk dingen kapot gaan. Ik heb vorige maand de eerste reparatie gehad, airco condensor kapot, kostte €490. Verder naast de normale slijtage delen geen reparatiekosten gehad sinds de auto de showroom uit reed.
    Of dat zo blijft is natuurlijk koffiedik kijken, misschien heb ik mazzel en gaat er voorlopig niks meer kapot, misschien heb ik pech en komen er meer kosten.

    Ik heb besloten voorlopig door te rijden met deze auto, hij rijdt nog steeds prima. En met deze leeftijd / kilometerstand neemt de inruilwaarde best af, duur wordt een volgende auto toch. Dat zou zomaar een kleinere auto (bv Fiesta) kunnen worden, onze zoons zijn de deur uit, we zitten zelden met 4 personen plus bagage in de auto.
     
  17. Ik heb in 2017 van destijds mijn focus mk2 uit 2009 die net over de 200.000 zat. de distributieriem + waterpomp + multiriem laten vervangen naast mijn normale beurt bij de ford dealer.

    Dat "grapje" koste mij richting de 1000 euro en dan nog exclusief de automaat spoeling en normale beurt. Bereid je maar alvast voor

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  18. Onze auto is van jan 2012 en heeft inderdaad nu pas 70000km op de teller staan.
    Opzich hebben wij ook nog geen gekke dingen gehad, airco gevuld, een lekkage opgelost, nieuwe remblokken en banden. Onderdelen die bij regulier onderhoud horen.
    Het is wel zo dat naarmate de auto ouder wordt er gewoon meer dingen aan gaan mankeren (of je moet inderdaad gewoon echt mazzel hebben).
    Al die eventuele reparaties bij elkaar op geteld, ik heb daar ook niet veel zin in. Hoeveel dat is, tsja achteraf kijk je de koe in zijn kont he :).
    Met 2 opgroeiende kinderen gaan wij voorlopig niet kleiner rijden. Ik denk dat het C-segment voor ons gewoon de beste optie is.

    Qua inruilprijs blijf ik het ook wat vaag vinden met de afschrijving. Ik heb echt het idee dat een auto gewoon elk jaar net zoveel afschijft. Dat houdt niet op.
    Waarschijnlijk is het eerste jaar het extreemst, maar zeker de 6 jaren daarna gaat dat gewoon met hetzelfde tempo naar beneden.

    Ik heb een adviesprijslijst van 2016 voor reparaties, hier wordt voor een 1.6ecoboost een bedrag van 391euro opgegeven voor de distributieriem.
    De 1.0 ecoboost 1075..... wat een geld. Gelukkig hebben wij de 1.6ecoboost.
     
  19. Mijne was destijds van 2009 en een 2.0 tcdi diesel met 208.000 toen dat diende te gebeuren ( bij de 200.000 volgens de fabrieksopgave)

    Duur onderhoud ja. Met de beurt en automaat spoeling kwam het bedrag rond de 1700 totaal uit meen ik. Dus schrik niet dat de rekening wat hoger wordt. Hoop dat het tegen die tijd gaat meevallen voor jullie



    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  20. Restwaarde is toevallig hetgeen ik mij (onder anderen) bezig houd op m'n werk, dus altijd leuk om over te hebben.
    1. afschrijving auto
    De eerste jaren dat ik mijn Focus heb (heb 'm nu twee jaar) heb ik zo'n €2000 per jaar afgeschreven gok ik. Hou ik 'm nog een paar jaar, dan daalt dat naar €1000 voor die jaren. Je moet voor jezelf nagaan welk bedrag je acceptabel vindt. Ik vind €2000 wat gortig, maar €1000 per jaar kan ik mee leven.
    2. restwaarde benzine/diesel
    De elektrische auto komt op, maar de vraag neemt maar langzaam toe. Nu is ook nog maar 10% volledig elektrisch. Ik zie niet in dat deze ontwikkeling in een stroomversnelling raakt. Er blijft nog voldoende vraag naar een benzine- of dieselauto. Elektrisch gaat dit zeker de komende 10 jaar niet vervangen, maar wordt een alternatief. En omdat er nieuw ook minder benzines worden verkocht, valt de restwaarde nog wel mee.
    3. een EV kopen
    Als tweede auto hebben wij een Alto van 2009. Die wordt vervangen door een Skoda eCitigo in de private lease. Als tweede auto, waarmee we minder dan 10.000km per jaar rijden (mijn vrouw werkt een paar dorpen verderop), is een EV ideaal. En het rijdt heerlijk. Als 'hoofd'auto is het niet minder fijn, maar wel soms minder handig. Een plugin lijkt mij ideaal, aangezien mijn woon-werk-afstand 32km enkele reis is.
    Over vijf jaar komen er veel elektrische auto's (Model 3, Kona, eGolf, Niro) terug uit de lease en ik ben benieuwd wat de prijzen dan gaan doen en wie ze gaan kopen: gaat de Nederlandse particulier ze kopen, of bieden buitenlandse klanten meer? In dat eerste geval is dat een serieuze stap naar elektrisch rijden voor de particulier. Nu is een tweedehands EV nog erg aan de prijs.
     
    gerardTDCI en tarantulatje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina