1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Afstellen versnellingsbak MTX75

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door John 1.8 Diesel, 3 dec 2011.

  1. Is je hydraulisch druklager ook vervangen?
     
  2. De waterpomp was afgelopen week ook kapot gegaan. Deze ivm tijdgebrek door een garagebedrijf laten vervangen en ook maar gelijk gevraagd of ze de versnelling konden bijstellen. Hij schakelt weer een stuk beter naar de 1 en 2, maar het achteruitrijlicht hapert nog steeds. Soms brand hij volop, dan weer wat flauwer en soms helemaal niet. Als ik de pook verder doorduw brand hij goed. Lijk me duidelijk dat die achteruitrijschakelaar niet volledig wordt ingedukt op een of andere manier. Leuk klusje voor in de kerstvakantie.
     
  3. De versnellingskabel is dus bijgesteld, maar de achteruitrij lamp hapert nog steeds. Vandaag nog maar eens de schakelaar op de bak eruit gehaald en naar het gaffeltje gekeken die de schakelaar bediend. Ik denk dat het gaffeltje niet hoog genoeg komt. Als de pook in de stand "achteruit" verder naar rechts wordt geduwd, komt hij een stuk hoger en zal dan de schakelaar waarschijnlijk wel goed bedienen. Ik denk toch dat ik zelf de versnellingskabel moet afstellen zoals Nicky heeft aangegeven want de garage heeft het dus niet verholpen.
     
  4. Als de auto gewoon soepel naar alle versnellingen gaat, kun je gerust stellen dat de kabels nu goed staan, ik zou daar afblijven en eerst is een nieuwe achteruitrijschakelaar monteren, grote kans dat deze overleden is..
     
  5. Hai Antig, Die schakelaar heb ik al recent vervangen. Hij gaat maar een heel klein stukje de bak in en er zit een klein kogel op die bij indrukken zorgt dat de lamp gaat branden. Ik heb het idee dat dat gaffeltje in de bak gewoon niet hoog genoeg komt om dat kogeltje in te drukken. Hij schakelt al wel soepeler naar de 1 en de 2, maar misschien nog niet optimaal. Het leek ook wel of er een metalen veer rondom de schakelas zat maar het was net of die gebroken was, maar dit kon ik niet goed zien. Het is zo een beetje moeilijk uit te leggen (ik kan volgens mij ook geen foto bij deze reactie toevoegen), maar als je de pook naar voor en achter beweeg, gaat er de as draaien waarbij een metalen schijf draait tussen een wit kunststof U-tje. Bij de het bewegen van de pook naar links of rechts, gaat die schijf omhoog of omlaag. Hij moet dus eigenlijk verder omhoog om die schakelaar te bedienen. Misschien als er een veer op zit, dat die hem automatisch wat verder omhoog duwt, maar zoals gezegd weet ik niet of er een veer om die as moet zitten. Het leek nu wel een helft van een veer die als een ring om de as ligt.
     
  6. Om de as die je bedoeld hoort wel een veer te zitten, als deze er nu niet zit is dat waarschijnlijk het probleem

    Gr nicky
     
  7. Hai Nicky,

    Zoals ik al meldde, leek het op een veer. Alleen waren het nog maar een stuk of 5 windingen op elkaar, die als een ringetje om die as ligt. Ik heb nog een weekje vrij, dus misschien dat ik morgen de boel weer los haal en er een foto van probeer te maken. Dan wordt het een en ander wel duidelijker misschien. Bedankt voor je reactie.
     
  8. Nee het is al duidelijk, jij hebt het over de veer die de pook weer in de middenstand moet brengen, deze breken regelmatig bij focus is, maar opzich heeft deze veer niets van doen met het in/uitschakel van de versnelling.
     
  9. Hai Antig01,

    Het blijft een probleem met dat achteruitrij licht. Ik heb wel een nieuwe veer bestelt (weet niet eens of ik die zomaar zelf kan vervangen) en hoop toch dat dit misschien het probleem verhelpt. Weet jij of er verschillende versies zijn van die schakelaar? Misschien is er 1 die wat dieper de bak ingaat zodat dan wel het kogeltje van de schakelaar helemaal wordt ingedrukt.
     
  10. Vandaag het veertje opgehaald. Maar ik zie het niet zitten om die schakel-as los te halen om die veer er omheen te leggen. Laat die oude maar lekker zitten. Toch maar weer eens de accubak en het luchtfilterhuis losgehaald om een poging te wagen om de versnellingskabel af te stellen. Erg gemakkelijk kom je er van bovenaf niet bij, dus toen maar de bodemplaat losgehaald. Dan kun je er met wat kunst en vliegwerk ook bij. Viel me op dat er veertjes zaten in de zwarte kunststof wartels die de kabel fixeren op de bak. Die veertjes liggen bij mij dus los om de kabel heen. Volgens mij zijn die veertjes bedoeld om de wartels met veerkracht aan te draaien om de wartels op zijn plaats te houden. Het lukt me niet echt om de veertjes weer te bevestigen en op te spannen Iemand een idee hiervoor?? Volgens Nicky hoef ik alleen maar het zwarte blokje te lossen en weer vast te zetten. Maar ik heb ook een wit blokje die ook zo'n geel plastic onderdeeltje heeft. Moet ik die ook niet los maken en weer vergrendelen? Ik heb gehoord dat het achteruitrijlicht moet branden bij de APK, maar dit gaat voor mij wel een probleem worden denk ik.
     
  11. Gisteravond maar even gestopt ivm het late tijdstip. De auto op de "baby brugjes" laten staan en vandaag weer verder gegaan. Een paar keer de afstelling aangepast net zo lang tot het achteruitrijlicht stabiel bleef branden. Afgesteld met de pook in zijn 3 en een tweede persoon hem steeds iets verder naar links laten duwen en toen de afstelling vergrendeld. Toen het achteruitrijlicht goed bleef brande dacht ik een proefrit te maken, maar helaas, de versnellingen waren zover versteld dat ik niet meer in de 1 en 2 kon schakelen. Toen maar weer opnieuw versteld met een losstaande pook in de 3, zodat ik in ieder geval weer alle versnellingen kan gebruiken. Ik denk nu dat het gaffeltje in de bak ingesleten of verbogen is Morgen ga ik een nieuwe schakelaar halen en ga die een stukje rondom afzagen en vijlen zodat hij wat verder de bak ingaat. Wat een gedoe om een lampje te laten branden zeg. Maar ja....niet branden is APK afkeur.
     
  12. Voor de apk kan je ook een schakelaar maken die je met de hand in en uit kan schakelen, er word namelijk niet gesproken over een automatische inschakeling over de achteruitrijdverlichting.
     
  13. Hai Nicky,

    Bedankt voor je reactie. Ik laat het een en ander natuurlijk liever automatisch werken. Maar mocht dat niet lukken, dan is jouw optie natuurlijk nog een laatste redmiddel. Morgen eerst maar even die schakelaar afzagen. Ik laat het resultaat nog wel horen.
     
  14. Dus de zeskant van de achteruitrijschakelaar aan de onderzijde rondom een paar millimeter afgezaagd. Daarna versnelling in de achteruit gezet en de schakelaar weer in de bak gedraaid net zolang totdat ik kon meten dat hij schakelde en hem nog een paar extra slagen in de bak gedraaid. Toen gekeken hoeveel ruimte er nog tussen de schakelaar zat en een bijpassende ring opgezocht en deze daarna tussen de schakelaar en de bak geplaatst. Hij werkt nu perfect en de bak schakelt na het opnieuw afstellen ook weer goed (wel een prutsklus om dat kunststof blokje te ontgrendelen zeg, maar het kan van onder- of van bovenaf heb ik gemerkt). Bedankt voor jullie tips.
     

Deel Deze Pagina