1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk afremmen op de motor

Discussie in 'Performance' gestart door getzspirit, 7 aug 2015.

  1. Mijn :focus3: remt nauwelijks op de motor in de bergen. Hebben meer mensen hier last van of ligt het aan mijn auto?
     
  2. Ligt eraan hoe steil je naar beneden gaat. Kan een gevoel zijn
     
  3. Klopt wel, ik merk het ook vergeleken met eerdere auto's
     
  4. #4 JW, 7 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2015
    Dit is volstrekt normaal. Dit is een producteigenschap van de 1.0 ECOboost.

    De interne weerstand van een 3 cilinder is al een stukje lager als die van een 4 cilinder (bij afremmen op de motor hoeft er immers een cilinder minder aangedreven te worden). Daarnaast is bij de huidige generatie motoren de interne weerstand van motor en aandrijving sowieso al zo laag mogelijk om aan de milieu eisen te voldoen en zo zuinig mogelijk te presteren.

    Verder heeft een turbomotor over het algemeen een lagere compressieverhouding als een atmosferische motor. Dit zorgt er ook weer voor dat er bij afremmen op de motor iets minder weerstand is.

    Alles bij elkaar zorgt dit er voor dat de 1.0 ECOboost stukken minder afremt op de motor als een atmosferische motor met hetzelfde vermogen. Overigens is het bij de 1.6 ECOboost ook wel merkbaar maar niet zo sterk als bij de 1.0 ECOboost. Voor je gevoel remt de 1.0 ECOboost nauwelijks af op de motor. Mij is al meerdere keren opgevallen dat als ik de van Brienenoord brug af rijd en het gas los laat de auto versnelt (van 110 naar 120 KM/H) en dus totaal niet afremt op de motor.



    Overigens is dit bij vrijwel alle gedownsizede turbo motoren het geval. Ford is hierbij echt niet de enige fabrikant waar dit verschijnsel bij optreed.
     
  5. bedankt voor de uitleg. Ik had uiteraard al zo'n vermoeden, maar vond niks op internet hierover.
     
  6. Dus de winst in brandstofverbruik ben je weer kwijt aan remblokken en schijven?
     
  7. In de praktijk betekent het verminderde afremmen op de motor bij de 1.0 ECOboost dat je bij afdalingen een lagere versnelling moet gebruiken dan dat je gewend was bij een auto met atmosferische motor van hetzelfde vermogen. Zo kan het bij steilere afdalingen nodig zijn om in de 1e versnelling af te dalen. Vanzelfsprekend ligt de snelheid waarmee je dan afdaalt lager als wanneer je in een hogere versnelling kan afdalen.

    Als je sneller (in een hogere versnelling) wil afdalen zal er inderdaad meer geremd moeten worden als bij een atmosferische motor met vergelijkbaar vermogen en zullen de remblokken en schijven dus ook harder slijten.
     
  8. Eerder van het gas afgaan nog net voor het hoogste punt en dan uit laten rollen. Hoef je minder te remmen en een lager brandstofverbruik wel in versnelling laten staan dan is het bij gaspedaal loslaten geen brandstof in de motor, zet je hem in neutraal dan gaat de motor stationair draaaien en dus wel brandstof..

    afremmen op de huidige motoren is voor personenauto's al erg beperkt daarvoor zou er een echte motorrem geplaatst moeten zijn of zoals een prius die ik eens gereden heb deed door extra elektrische energie op te wekken uit de aangedreven electromotor.(dat remde ook fors)
     
  9. Als je in de Alpen of de Dolemieten woont wel ja :schater::schater:
     
  10. Overigens ben je een held of levensmoe als je de auto in neutraal zet als je de berg afgaat. :grin:
     
  11. een 2.5 doet het goed in de bergen
     
  12. Ik was afgelopen winter in Oostenrijk met een Mondeo 1.6 Ecoboost met 4 personen en bagage. Zelfs in de 1e versnelling drukte de auto zichzelf in de toerenbegrenzer. Dus inderdaad onder aan de berg stonk het naar remblokjes.
     

  13. Ligtmaar net aan de berg en hoe % de afdaling is. Grappig detail in deze case een volvo f12 automaat laat de versnellingsbak ook in neutraal gaan bij een lichte afdaling en schakeld weer in e versnelling zodra snelheid te hoog wordt of te laag en zal navenant ook de echte motorrem bedienen.
     
  14. Vanmiddag in de Ardennen geweest en het is toch wel heel anders rijden bergaf met deze motor.

    Motorrem vrijwel afwezig en ik moest veel meer remmen vergeleken met de Mondeo.

    Ben benieuwd op wintersport.
     
  15. Dus nog langzamer van de berg af!
     
  16. Ik ken het zelf niet beter omschrijven Paul Vingerhoets,

    En afremmen op de motor is voornamelijk gunstiger in gevallen met sneeuw en ijs op de weg dan zou ik dit wel doen!
    Ik rijd zelf voornamelijk met een vrachtwagen en ben daarom redelijk gewent om op de motor af te remmen dus ik weet niet beter of ik rem op de motor af al moet ik zeggen dat 4x schijf bij normaal weer toch prettiger werkt alleen uitlaten rollen is zuiniger en minder schadelijk voor de onderdelen!
     
  17. Idem, ik snap die mensen niet die het niet doen ? Rijd je achter ze en laat je op een bepaald moment je gas los en zij wachten op het laatste moment en duwen dan op de rem.

    Ik hoef in vergelijking tot deze mensen maar een derde van de keren bij te remmen.
     

Deel Deze Pagina