1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Afkeurmaat remschijven focus voorkant.

Discussie in 'Performance' gestart door blade495, 12 okt 2013.

  1. weet iemand wat de afkeurmaat is van remschijven (voor) van een focus 1.6 van 2004. En passen de originele remblokken op gegroefde remschijven?
     
  2. voor advies tot vervanging van de remschijf is globaal altijd 2mm dunner dan de orginele dikte.
    zover als ik heb gezien klopt dit 99% van de gevallen, enkele keer is het 1.8mm bijvoorbeeld, of bij dikke schijven juist iets meer, echter dikker als 30mm heb ik nog niet gezien en ook daar was het toen 2mm als ik me goed herinder


    als je het hebt voor apk, daar bestaat geen enkele maat voor.
    er wordt alleen gevraagd of de schijf voldoende dikte heeft. aan de hand van de mening van de apk-keurmeester mag dan beoordelen of het afkeur is.
    meestal wordt er wel gekeken naar de mimiale dikte een schijf mag hebben. echter wil dit niet zeggen dat bij ieder het afkeur is.
     
  3. originele remblokken kun je gebruiken met gegroefde blokken, maar icm een setje redstuff of greenstuff remblokken kun je je gezicht van de voorrruit krabben. originele remschijven zijn niet zo wild duur, dus mocht je zelf twijfelen, vervangen, besparen op je remmen is niet het slimste om te doen, uit mijn oogpunt, er zal vast een minimale dikte zijn, maar voel eens aan je schijf, dan zul je vanzelf voelen hoe zuks slijt.

    overigens, mocht je gegroefde schijven monteren, wel ook even de blokken mee vervangen, die zijn op elkaar ingesleten!
     
  4. Oke thx voor de info:) de remblokken heb ik nieuw gekocht, wel originele. De schijven wou ik van het merk EBC pakken (gegroefde). Maar ik wist niet of die combi paste.
     
  5. Ja hoor, prima combinatie, al heb ik zelf wel sportievere remblokken gebruikt, voelt je focus net even strakker aan bij t remmen, wil t op mn ghia ook gaan zetten, tenminste aan de voorkant!
     
  6. Nou nou niet zo overdrijven.... Eerlijk gezegd is het verschil niet groot tussen goeie gewone schijven met goeie remblokken en een setje gegroefde schijven...
    Enige wat gegroefde schijven meer doen, is zorgen dat je sneller door je blokken heen bent en gaan lawaai maken met remmen. Beter kun je gaan voor 'n set goeie remschijven (TRW, ATE etc.) met een wat zachter remblok (ATE). Die grijpen goed en stevig aan. Originele blokken zijn erg hard en met name gemaakt om lang mee te gaan, doordat ze zo hard zijn remmen ze ook minder fijn en kunnen op den duur gaan piepen...

    Combi zal passen, maar verwacht geen wonderen. Ik denk dat de combi je zeker niet gaat brengen wat je wellicht hoopt.

    Voor n goeie remvertraging zijn niet alleen de remmen zelf verantwoordelijk. Maar ook de banden (ook de luchtdruk in de banden) en de staat vh onderstel.

    Timo zie mij antwoord hierboven...
     
  7. Gegroefde schijven zorgen ook nog eens voor betere koeling van je remblokken, t heeft zeker wel nut hoor. Ik ben op mn voormalige grijze sierra van 260 mm schijven met motorcraft blokken naar national sports schijven (via dennis) met motorcraftblokken gegaan. Wereld van verschil. Na 5000 remblok losgebroken van de drager, dus greenstuffblokken gekocht, national sports schijven weer even glad gemaakt op de slijper, groeven weer netjes gemaakt en er ongeveer 40.000 km mee gemaakt, tot ze niet meer apk waardig waren kwa dikte, echt een wereld van verschil, nieuwe remblokken.

    Na de laatste apk afkeur afscheid genomen na 425.000 op de nederlandse wegen bij 3 eigenaren:nocheer:

    Ik heb nu op mijn projectauto overigens de remschijven vervangen door gegroefde en geboorde schijven en ferodo remblokken, prijzig, maar bijna perfect! (240 mm is wat klein voor 1200 kilo), maar ik kan dus van harte aanraden als je de keuze kunt maken om setje sportschijven en blokken aan e schaffen, heb helemaal niets gemerkt van sneller slijten.

    Voordeel van ebc greenstuff is dat ze weinig stoffen, en je je velgen niet zo vaak hoeft te poetsen!
     
  8. #8 Marco Morello, 14 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2013
    Ik heb andere ervaringen, had ook gegroefde schijven van National op mijn Escort MK7 Clipper. I.c.m. EBC greenstuff... Schijven was ik binnen de 15.000 (!) km door. Blokken hielden het nog geen 10.000km vol.... Schijven sleten scheef af en maakte op den duur veel herrie. Ohja troep trok ook zo krom...
    Mijn focus remt nu met ATE schijven en blokken beter dan de Escort ooit heeft gedaan met die gegroefde rommel....

    En nee geen circuitwerk of echt lomp rijgedrag, wel sportief maar niet heel lomp...
     
  9. Pas m'n voorschijven vervangen voor Bosch schijven met TRW blokken.
    Ik vind het al een hele verbetering ten opzichten van de orginele die eronder zaten.
     
  10. Paar weken geleden ATE schijven en TRW blokken voor op m'n focus gelegd. Scheelt dag en nacht vergeleken met de originele vooral als ze iets wat warm zijn.

    Goed remmen en je hapt bijna in je stuur. Vandaag zag ik dat de achterschijven ook flinke groeven hebben.. Even afwachten op de keur volgende week.
    Mocht dit problemen geven dan gooi ik daar ook de zelfde combi op.
     
  11. Trw blokken ken ik niet, hoe is de prijs daarvan? Ik moet nog even kijken in wat voor staat de blokken en schijven zijn, maar voor de zekerheid.... Ebc en national sports schijven en blokken hebben namelijk wel als nadeel dat ze behoorlijk aan de prijs zijn...
     
  12. Ik had ze besteld bij mister auto.
    Was iets van 115 totaal. ( schijven+ blokken)
     

  13. En anders bestel je ATE blokken en schijven. Kosten bij carpartsdirect.nl ook iets van €100,-. En met 2 dagen binnen.

    ATE schijven zijn net zoals TRW schijven gehard (trekken minder snel krom), echter hebben de ATE schijven er ook nog een coating tegen het roesten op zitten.
     
  14. Roestcoating vindt ik eigenlijk onzin, heel af en toe dat er eens een remmetje aansleept, maar ach, ik rij ook vaak zat weg met de handrem nog erop...

    Ik ga eens bij mn garagemaatje kijken, krijg ik nog knap korting ook haha
     
  15. Ik heb sinds kort een goedkoopsetje erop zitten... Blokken van brembo en merkloze gegroefde en geboorde schijfjes. Werkt prima! Alles bijelkaar 100 euro.
     
  16. Brembo blijft ver uit de buurt van mijn auto's...
     
  17. #17 trucker0werner, 15 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2013
    bosch en trw zijn een van de blokken die orgineel door het merk vaakst geleverd wordt
    enige verschil is dat het niet op de blok direct zelf staat. en al helemaal niet op de doos.
    enkele keer zie je het op de blokken staan

    tevens als je nieuwe blokken en schijven hebt die ingereden zijn, die remmen beter dan 2de hands spul.
    vandaar bij remmen ga voor nieuwe spullen en niet voor 2de hands

    denk dat je niet snapt waarvoor die coating erop zit.
    vroeger werden de schijven met vet op de schijf in de doos gedaan. dit wordt gedaan zodat de schijf niet in de doos gaat roesten, bij montage moet je met remreiniger de schijf vetvrij maken.
    tegenwoordig gebruiken ze een grijze coating op de schijf. nu hoef je niet schoon te maken maar kun je direct het zo monteren daarna rem je de coating er zo van af.

    coating is alleen om hem niet in de doos te laten roesten. als hij eenmaal keer is gebruikt dan is de coating/vet weg en zal hij dus naar verloop van tijd gewoon gaan roesten
     
  18. Dus eigenlijk hoef je dan de remmen niet meer schoon te blaffen met remmenreiniger? Doe ik evengoed nog wel...
     
  19. Ook al staat er TRW of ATE op, het verschil met origineel of aftermarket is er zeker. Origineel zijn de blokken van Ford erg hard, en met name bedoeld om erg lang mee te gaan, dat ze dan minder fijn remmen is dan vaak het gevolg.

    Wat betreft die coating, de hele schijf zit er onder en roest na montage lang niet zo snel als schijven zonder coating.

    Bij de schijven met coating wordt juist voorgeschreven om ze NIET schoon te maken met remmenreiniger.
     
  20. Wat is het verschil tussen de gewone remschijven van ATE, en de powerdiscs van ATE?
     

Deel Deze Pagina