1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.5 EcoBoost 150pk Af/terug-toeren bij opschakelen

Discussie in 'Performance' gestart door Focus_Leon, 20 feb 2023.

  1. Goedenavond Heren (en wellicht dames;)),

    Kleine vraag over het toerental tussen het schakelen in. Als ik normaal wil rijden (op mijn manier) dan zakken de toeren eigenlijk niet snel genoeg om te matchen met de volgende versnelling. Om het toerental wel goed te laten matchen moet je ongeveer 1/2 seconden wachten voordat je de koppeling weer op laat komen. De auto houdt het toerental dan ook vast op de juiste positie.
    Persoonlijk vind ik dit veel te lang duren waardoor ik niet lekker kan rijden. Ik probeer dan eerst m'n gas extra vroeg los te laten voordat ik ontkoppel maar dan nog zakken de toeren te langzaam.
    Nu zou je zeggen koop een echte ST in plaats van een st-line... maar zijn er nog andere opties om het toerental sneller te laten zakken tijdens het opschakelen? Tunen? luchtfilter? turbo druk afblaas?

    Het gaat over een Focus 2017, 1.5L, 150PK


    Alvast bedankt voor jullie reactie;)
     
  2. Hou je de koppeling ook echt langer in. Of laat je hem wel gewoon opkomen.
    Want de motoren doen idd wat langer toeren vasthouden.
    Reden je hebt turbodruk en die zorgt ervoor dat je wat langer toeren houdt.
    Als je gas loslaat, wordt deze terug in de inlaat geblazen, waardoor de motor dus langer lucht heeft. En daar mee controleer je eigenlijk toerental bij benzine. Door de hoeveelheid lucht te regelen.

    Je kan hoe dan ook gewoon koppeling op laten komen. Doe je dit rustig . Dan rij je ook rustig.
    Door de koppeling op te laten komen rem je de motor af. Tot toerental klopt.
    Althans zo doe ik het en heb daar geen problemen met schokken.
    Ja als je te snel doet voel je dat de auto niet vloeiende beweging maakt.
     
  3. Het langzamer terug laten lopen van het toerental is puur een emissie ding. Staat verder helemaal los van de turbo anders zouden turbo motoren uit de jaren 80 en 90 daar ook last van hebben gehad.
    De huidige kleine turbo's draaien welliswaar enorm snel maar door de lage massa is die snelheid er ook heel snel uit.

    De brandstoftoevoer wordt niet ineens dicht gezet maar geleidelijk, daarom neemt het toerental langzaam af. Als er geen benzine wordt ingespoten kan je lucht de inlaat in pompen wat je wil maar dat zorgt niet voor een hoger toerental.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  4. Mocht het interessant zijn, deze video verklaart waarom en hoe:
     
    meeder en MKZ vinden dit leuk.
  5. Dank, die wilde ik er nog bij zoeken.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  6. Juist! Dat is precies wat ik bedoel. Rev Hang dus... Nu is de vraag, is dit te verbeteren? Heeft tunen van de ecu hier invloed op? of blijft het Ford motor management dit controleren?
     
  7. daar heeft een goede tuner toch wel antwoord op?
     
  8. #8 Tom91, 21 feb 2023
    Laatst bewerkt: 21 feb 2023
    Mijn auto is gechipt, maar de rev hang is er nog steeds. Dus waarschijnlijk moet de software meer aangepast worden dan alleen de gedeelten voor meer power. Ik denk niet dat elke chiptuner dit doet of kan, maar rondvragen geeft vast uitsluitsel.
     
  9. Voor dit verschijnsel heb ik zelfs mijn gaspedaal vervangen, die bleef ook echt heel zeldzaam problemen te geven,
    maar na het vervangen bleef dus net als de TS de toeren hangen, schakel je in wat lagere toeren dan merk je het amper,
    maar trek je hem goed door, dan blijft hij hoog hangen en gaat tergend langzaam naar beneden....altijd al gedacht dat het
    een product eigenschap was, nu dus bevestigd
     

Deel Deze Pagina