1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Active City Stop storing sinds ruitvervanging

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Koekemoeroetoe, 5 mrt 2020.

  1. #1 Koekemoeroetoe, 5 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
    Hallo allen,

    Enige tijd geleden heb ik een stuk grind gevangen met mijn voorruit met een nare barst als gevolg. Ik heb mijn ruit laten vervangen bij een van de bekende ruitreparateurs, maar krijg sindsdien bij elke autorit een melding van de Active City Stop ("Active City Stop Sensor geblokk. Glas schoonm."). Ben al een paar keer terug geweest naar de ruitvervanger en de auto is via hun ook naar een Ford dealer geweest, maar alles zonder succes. De auto is een Ford Focus 3.1

    Het gekke is dat de storing niet op vaste tijden komt, en ook niet altijd even lang aanwezig is. Het enige wat zeker is, is dat bij een iets langere autorit de melding tevoorschijn komt. Soms direct bij starten, soms pas na 20 minuten, en alles er tussenin. Vervolgens is de storing soms na 1 minuut alweer weg, maar vanochtend bleef ie goed een half uur staan. Ik krijg per autorit ook maar 1x de storing, als ie bij starten komt en na een minuut weer uit is, komt ie tot nu toe de rest van de rit ook niet terug.

    Wat er al is geprobeerd (naar zeggen van de ruitvervanger):
    - Nieuwe sensor geplaatst
    - Ruit schoonmaken binnen en buiten, zicht zou perfect moeten zijn
    - Software resetten
    - Volgens plaatsingsrapport is het spul gekalibreerd, al beweerde men aan de telefoon dat kalibratie bij deze sensor niet nodig zou zijn
    - Visuele controle op draadbreuk, alles lijkt goed.
    - Auto is naar de dealer gebracht, e.e.a softwarematig doorgemeten. Conclusie: we kunnen geen verbinding krijgen met de sensor, mogelijk dat de aanstuurmodule niet goed meer is.

    Wat ik vervolgens zelf nog heb geprobeerd:
    - Op het moment dat er geen storing was heb ik een (vrij glimmend) zeil (landbouwplastic) opgehangen en er op af gereden. Active city stop greep niet in. Ik wil nog een keer met een laken o.i.d. proberen, misschien dat het geglim van het plastic de LIDAR juist verstoorde.
    - Als ik de connector uit de active city stop sensor trek, krijg ik een andere waarschuwing tussen mijn tellers: "Active city stop niet beschikbaar". Dit doet mij vermoeden dat, ondanks de storing en wat de dealer zegt, de sensor wel degelijk "gezien" wordt door de auto. Anders had ik de "niet beschikbaar" melding wel gekregen.
    - Friemelen aan de draden leidt niet direct tot een storingsmelding, draadbreuk lijkt daardoor tot op zekere hoogte uitgesloten.

    Ik heb nu het aanbod liggen om de auto grondiger te laten onderzoeken. Blijkt het probleem door de ruitvervanging te komen, dan zijn de reparatiekosten voor hun. Blijkt het echter stom toeval dat de sensor er mee kapt op het moment van ruitvervanging, dan zijn de onderzoeks- en reparatiekosten voor mij. Een realistisch aanbod natuurlijk, maar gezien de uurtarieven van dealers/specialisten i.c.m. de vaagheid van het probleem kan dit gauw een grote kostenpost worden, waar ik absoluut niet niet op zit te wachten mocht de conclusie zijn dat het probleem niet door de ruitvervanging komt.

    Ik begin inmiddels behoorlijk radeloos te worden. Zijn er hier mensen die hetzelfde probleem gehad hebben? Of suggesties om nog te proberen? Ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen. En zijn er (particulier) stroomschema's beschikbaar, zodat ik eventueel zelf e.e.a. kan doormeten op draadbreuk?

    Alvast bedankt!

    Koekie
     
  2. Het zou mooi zijn als je de foutcodes hebt.

    Mooi uitgebreid verhaal trouwens:thumbs:
     
  3. Dankje, uitgebreid verhaal omdat er ook al uitgebreid getest is :mrgreen: (zonder resultaat helaas).

    Wat foutcodes betreft, die zijn er niet. Dus ook op dat gebied een dood eind :(
     
  4. Wat een mogelijkheid is, de ruit kan bijvoorbeeld niet helemaal vlak zijn op de plaats waar de Lidar doorheen moet schijnen. Als het licht teveel verstrooid wordt dan werkt het systeem niet goed meer.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  5. Als het probleem echt is opgetreden direct nadat de ruit is vervangen, dan ga ik er van uit dat daardoor het probleem is ontstaan. Ik zou dan ook de gok durven nemen om de boel te laten onderzoeken.
     
  6. #6 Koekemoeroetoe, 6 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2020
    Aan zoiets heb ik ook gedacht, maar volgens de ruitvervanger zou dit niet mogelijk zijn. Alle ruiten zouden getest zijn in de fabriek, waardoor dat uitgesloten is. Ik geloof daar zelf minder in, maar "even" een nieuwe ruit plaatsen om te proberen gaat uiteraard ook niet gebeuren. Wat ik misschien nog wel kan proberen is de sensor van de ruit halen en tijdens het rijden los alten bungelen, kijken of er dan een ook storing komt. Dan kan de ruit zelf in ieder geval niet de storende factor zijn...

    Het probleem is 100% ontstaan na het vervangen van de ruit, maar aangezien de kabels (op het oog) gewoon heel zijn en de sensor al vervangen is, is het natuurlijk heel makkelijk zeggen "het ligt niet aan ons". Ik kan er dan wel tegen in verweer gaan, maar ik weet wel wie er dan gelijk krijgt (spoiler: dat ben ik niet). Als de auto 2 dagen bij een dealer staat voor onderzoek, voor zeg €75 ex. btw per uur, dan kan ik bij de uitkomst dat ik "gewoon pech had" dus ca. €1500,- aftikken zonder dat het probleem überhaupt opgelost is. De auto is inmiddels bijna 7 jaar oud, heeft meer dan 205.000km gelopen en ik heb ook privé nog een aantal forse uitgaven in het vooruitzicht, dus ik zit echt absoluut niet te wachten op de kans dat ik zo'n bedrag mag gaan betalen...
     
  7. van wie?

    ik zou een onafhankelijke instantie (BOVAG, ANWB) er naar laten kijken en je laten adviseren door hun.
     
  8. Aanbod komt van de ruitvervanger n.a.v. contact met mijn verzekering.

    Zonder teveel op zaken vooruit te lopen heb ik nu mogelijk wel iets interessants. Ik heb vanmiddag de sensor uit z'n houder geklikt en náást de houder op de ruit geplakt met wat schilderstape. Daarna 2 ritten gemaakt van ca. 20 minuten per rit, en geen enkele storing gekregen. Morgen heb ik 2 langere autoritten voor de boeg, 35-45 minuten elk. Ben benieuwd wat er dan gebeurt. Zal het probleem dan stiekem toch aan de ruit zelf liggen?

    To be continued...
     
  9. Tuurlijk.
     
  10. als de ritten goed gaan zou ik ook die test met het laken nog even doen (als dat mogelijk is)
    ik begin daar ook steeds aan te twijfelen.
    ze zullen altijd de ruiten uitvoerig nakijken en testen maar er zal altijd een klein percentage fout doorgelaten worden en wellicht heb jij net de pech dat dat foutje voor je sensor zit.
     
  11. Inmiddels meerdere ritten gemaakt met de sensor naast de houder, in geen enkel geval een waarschuwing gekregen.

    Daarna zelfremtest gedaan, en warempel: met de sensor naast de houder werkt Active City Stop gewoon!

    Ter verificatie de sensor weer in de houder, en Active City stop grijpt niet in.

    Probleem lijkt me dus in de ruit te zitten. Ik heb inmiddels de verzekering en de ruitvervanger op de hoogte gesteld, ga er vanuit dat ik dus (weer) een nieuwe ruit krijg...

    Filmpjes van de remproef voor de geïnteresseerden:



     
  12. mooi dat je het hebt gefilmd, nu maar afwachten wat ze gaan zeggen..
     
  13. Het is wel lef hebben zo recht op je huis af :lol:
     
    gerardTDCI, tigereye en focus-piet vinden dit leuk.
  14. Mooie test, daar zullen ze toch niet echt meer onderuit kunnen zou je denken.

    Het valt mij toch wel op dat er best vaak problemen zijn na ruitvervangingen.
    Niet alleen met dit soort systemen of camera's maar ook met head up displays. Als de ruit niet goed vlak is of er niet de juiste coating op is aangebracht werkt het niet goed. Ik zou dan liever wat meer eigen risico betalen en er een originele logo ruit in laten zetten.
     
  15. Haha ja had het de eerste keer wel even warm :mrgreen: Er zit nog ca. 2 meter vrije ruimte achter dat laken, dus zodra de auto het laken raakte, direct zelf vol op de rem trappen :lol:

    Vraag 1 is natuurlijk: wat is origineel? Ford maakt zelf ook geen ruiten, kans is aanwezig dat de fabrikant van mijn vervangruit ook gewoon OEM spul levert rechtstreeks aan Ford. Standaard sturen de meeste verzekeraars je volgens mij naar de grotere ruitvervangers, en als je wel naar een dealer gaat mag je het prijsverschil zelf ophoesten. Bij mijn vorige auto (Audi A3) heb ik ook de ruit moeten laten vervangen en daar was de ruit bij de dealer meer dan 2x zo duur. En aangezien mijn Ford ruit alle mogelijke opties bevat, heb ik gezien die vorige ervaring eigenlijk niet eens gedacht aan prijzen vergelijken...

    Anyway, ik wacht af wat de verzekeraar en de ruitvervanger er op te zeggen hebben. Ga er vanuit dat dit een pechgeval was en een nieuwe ruit dit probleem niet heeft...
     
    rfknol vindt dit leuk.
  16. Ford maakt inderdaad geen ruiten en ze komen waarschijnlijk uit dezelfde fabriek.
    Maar dat heeft nog niet te betekenen dat de kwaliteit van de ruit hetzelfde is.
     
  17. Het grappige is dan dat mijn focus via ford verzekerd is bij unigarant en die geven aan dat ik bij ruitreparatie naar de ford dealer moet en dus niet naar een glasfitter.
     
    meeder vindt dit leuk.
  18. En denk je dat ze zelf die ruiten vervangen?
    Laten ze ook doen, doen wij ook bij campers ;)
     
  19. Ff een domme vraag, maar zit er geen beschermfolie of iets in die richting in de houder?
     
  20. Er zal dan waarschijnlijk wel een logo ruit, een OEM ruit in komen.
    Ik heb toch sterk het idee dat de OEM ruiten en aftermarket ruiten soms wel een verschil in kwaliteit hebben. Wij hebben het bij onze vorige auto gehad dat na een ruitvervanging de regensensor niet meer goed werkte. Je kon ook zien dat vooral aan de randen die ruit meer vervormde.
     

Deel Deze Pagina