1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achteruit rijden, licht werkt niet.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jorik, 6 aug 2009.

  1. Hallo allemaal,

    Helaas gaat het achterrijdlicht niet branden van mijn Focus 1.8 TDci, 1 fase 1. Het lampje heb ik gecontroleerd, deze werkt. Ik heb ook een aantal zekeringen gecontroleerd en deze waren ook goed. Dat is echter wel op de gok gegaan want ik heb geen idee wat het symbool is voor die lamp.

    Nou heb ik gelezen dat wellicht de schakelaar niet meer goed is. Waar kan ik die schakelaar vinden? De één zegt dat die schakelaar bij de pook zit, de ander zegt onder het luchtfilter en een derde zegt weer dat ik onder de auto moet kijken.

    Wie kan mij zeggen waar ik het probleem zou moeten zoeken?
     
  2. ik zal als eerst beginnen bij de fitting van de lamp, bij mij was deze vol met corrosie, nieuw voetje bij de dealer gehaald, nog geen 5eur, en lampje werkt weer perfect!

    haal de fitting er maar eens af, controleer deze maar eerst is.
     
  3. Bij mij waren de contactpuntjes van het stekkertje licht ge-oxideerd.
    FF de puntjes schoon schuren en een beetje contactspray was voldoende bij mij ;)
     
  4. De fitting zal ik morgen controleren.

    Sander, bedoel je de stekker die op het lampje zit?
     
  5. Schakelaar zit op de versnellingsbak, en kun je met een papierclib doorverbinden.. als de lampen dan wel branden is de schakelaar op de vernsellingsbak kapot.
     
  6. De stekker die je op de fitting klikt ;)
     
  7. Ik denk dat de fitting vies is geweest. Deze heb ik eergisteren losgehaald, daar zat veel modder op. Dat heb ik schoongemaakt zonder verder te kijken of alles nu goed werkt. Vandaag viel het op dat het licht 'ineens' weer werkte. :)
     
  8. Hij werkt helaas wéér niet. Ik snap er niets van.

    Kennelijk heeft iemand de kabels al eens vervangen, ze waren namelijk onderweg ergens onderbroken en aan elkaar gemaakt. De kabels zaten alleen niet goed aan elkaar en ze waren wat zwart uitgeslagen. Ik heb ongeveer een meter kabel vervangen en daarna met een multimeter op de fitting getest of er stroom op staat of niet. Zodra ik de auto op contact zet en de versnellingspook in de achteruit zet, staat er inderdaad stroom op de fitting. Alleen wanneer ik er een lampje in doe (ik heb er drie geprobeerd) gaat het niet branden, zelfs niet heel flauw.

    Dus: wel stroom, maar geen licht.

    Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
     
  9. Heb je ook in de fitting gemeten?
    en waar haal je je massa vandaan, van dezelfde plek als het lampje, of pak je
    ergens anders massa vandaan?
    Pak je het ergens anders vandaan....massa probleem achterlichtunit,
    wel spanning op de draad, niet in de fitting....fitting defect.
     
  10. Ik heb het op de fitting gemeten. In de fitting heb je de min- en pluspool, daarop heb ik de pennen van de multimeter gedrukt. De multimeter heb ik op voltage gezet en hij sloeg netjes uit.

    Doe ik dat verkeerd, zou ik het anders moeten meten?
     
  11. Nee, dat is de correcte meetmethode, gewoon in de fitting meten (ruim 12v DC),
    maar toch raar dat als je spanning meet in de fitting dat de lamp niet aan gaat
    of je moet toch een verkeerde lamp gebruikt hebben, maar die kans acht ik
    zeer klein.
    Wat ook kan is dat je nu onbalast meet, zodra je amperage gaat trekken dat
    er dan te veel weerstand in de fitting of massa zit, leg anders eens rechtstreeks
    een plus en min aan vanaf de bedrading naar een lampje, dan weet je iig of
    het voor de unit of in de unit fout gaat.
     
  12. Vanaf welk punt moet ik die draden dan trekken? Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar de draden van dat lampje precies beginnen.
     
  13. Heb je echt het goede lampje? Als er stroom op staat, dan doet je lampje het tenzij je lamje niet deugt...
     
  14. Als je de stekker losneemt van de unit, en je zet hem in zijn achteruit,
    dan moet er ergens op 1 van die draden spanning staan, soms kan je ook
    vanaf het lampje terug gaan volgen bij welke kleur draad je moet zijn.
    Dan zou je een draadje in de stekker kunnen duwen en daar vandaan gaan
    testen, doet hij het dan wel, dan zit het logischerwijs in de unit.

    edit:
    zie net dat je een fase I hebt, controleer ook eens de massapunten achter je achterlichten,
    die zit als het goed is aan de bestuurderskant net achter je achterlicht met een bout/parker sleutel 10
    Ooit hebben wij zonder remlicht gereden, bleek een massa probleem te zijn, de rest functioneerde
    probleemloos, was dus in/bij de kabelboom tbv de trekhaak.
     
  15. Weer bedankt voor de uitleg. Vandaag zal ik er weer mee aan de slag gaan. Nieuwe bevindingen zal ik hier uiteraard plaatsen!
     
  16. lampjes zijn goed? Kijk eens of je daar een weerstand over meet.
    Kan het niet zijn dat 1 van de polen geen contact maakt met het lampje (verbogen ofzo?)
     
  17. loopt er wel een stroom ? Als je spanning hebt betekent niet altijd dat er ook stroom loopt dus even een ampere meter in de fitting.
     
  18. Hmm, dat is een goede Br0ns.

    Zojuist heb ik nog iets gevonden van iemand met een soortgelijk probleem. Hij meette op een lampje ook 12v, maar het brandde niet. Het bleek bij hem dat er toch ergens een breukje o.i.d. zat waardoor de stroom niet goed overgebracht kan worden.

    Nu zou ik de kabels van het lampje wel wíllen vervangen, alleen ben ik bang dat je er niet bij kunt. Ik zie wel waar het binnenkomt in de kofferbak, maar dan ben ik de kabels al snel weer kwijt.
     

Deel Deze Pagina