1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achterklep knop werkt niet, CV wel, waar te zoeken?

Discussie in 'Electronica' gestart door HugoW, 15 jun 2009.

  1. Hoi,

    op mijn Focus Wagon uit 2001 doet de 'achterklep openen' knop op het dashboard, links boven, niks. De centrale deurvergrendeling doet het wel (die fout kwam ik al zoekend op dit subforum tegen), zowel met de met de handsleutel als met de afstandbediening op de sleutel. De achterklep is uiteraard wel met de sleutel te openen, het klinkt dat ook alsof er een servo geactiveerd wordt, maar de schakelaar doet dus niks. Alle zekeringen heb ik gecontroleerd, voor zover ik ze kan vinden. Waar gaat mijn zoektocht verder, en heeft iemand een schemaatje voor me?

    Dank,

    Hugo
     
  2. ik als leek zou beginnen met een testschroevendraaiertje kijken of er nog prik bij de schakelaar zit, zo ja kijken of bij het motortje alles het nog doet...
     
  3. Heb je misschien dat paneel met die schakenlaar los gehad en misschien vergeten die stekker terug te monteren ?
     
  4. De achterklep is massa geschakeld....wordt lastig meten dan met een schroevendraaier. Het klemmetje dus aan de plus hangen ipv de massa.
     
  5. De achterklep is niet massa geschakeld. Er komt een korte 12volt puls op de draad naar het slot te staan. De andere kant van de motor zit permanent aan de massa. Je zou dus even de stekker uit de slotmotor kunnen halen en er een multimeter op kunnen zetten tussen de wite/groene draad en de zwarte draad (zitten naast elkaar).
    Je meet dan heel kort +12v als je op een knop drukt of de sleutel gebruikt.
     
  6. Grappig dat mijn aftermarket centrale unit de zekering eruit knalt als de puls wordt gegeven om de klep te openen. De puls is + geschakeld. Zodra ik die pulsdraad aansluit bij de schakelaar is het boem, zekering kapot.
     
  7. De schakelaar zou best massa geschakeld kunnen zijn. Maar ik heb het over de aansturing van de slotmotor zelf. De schakelaar geeft slechts een signaaltje aan de gem/cv module om een getimede puls van 12volt op het slot te zetten.
    Dat de schakelaar massagestuurd is, dat geloof ik wel. De meeste knoppen op het dashbord zijn dat namelijk. :D
     

  8. Ah dan begreep ik je verkeerd!
     

Deel Deze Pagina