1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Acculader Focus MK4

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Pimpampet, 10 apr 2024.

  1. Goedemorgen allen,

    Omdat ik (te) vaak relatief korte stukken rijdt, merk ik dat de accu daar uiteraard last van heeft. Auto gaat snel van contact af als ik de auto op contact zet om stroom te sparen etc, start stop doet het zelden tot nooit. Ook niet na een weekend op en neer het land door.

    Situatie: ik heb anderhalf jaar geleden een nieuwe accu erin laten zetten. En rond die periode ook langs FocusSTL geweest om dit te laten checken plus wat andere instellingen te laten aanpassen in Forscan. De accu instellingen stonden inderdaad niet goed. Er zit een 70Ah, 760 AMP accu in, en hij stond ingesteld op een 50Ah, 500AMP.

    Concreet betekent dat dat hij oplaadde tot 80% van die 500AMP terwijl er een 760AMP accu in zit.

    Nu staat de SOC ingesteld op 85% opladen van de 760AMP, en had er in theorie vooe moeten zorgen dat ie nooit meer faalt.

    Ik had gedacht door die lange stukken eea recht te trekken, maar dat lijkt niet voldoende. bms sensor resetten helpt schijnbaar maar eventjes en moet officieel alleen bij vervangen accu.

    Concreet mijn vragen:

    1) Kan ik een nieuwe "start" maken met de huidige accu, dwz vol laden met acculader en daarna de BMS resetten om vervolgens laten we zeggen eens per twee weken ofzo de acculader eraan te hangen?
    2) zijn er forumleden die een dergelijke constructie toepassen van weinig rijden icm een acculader?
    3) waarom moet de + op + aangesloten en de - op chassis? Aangezien de acculader allemaal volautomatische programmas heeft en duidelijk aangeeft in de handleiding +&+ en -&- ?
    4) ik overweeg de ctek mxs 5.0 en wil deze dan met die snel klemmen / oogjes vast maken. Moet ik in dat geval ook + op + zetten en de - oog op het chassis vast zetten ?
    5) voor het vastzetten van die snelkoppeling oogjes moeten de accupolen los neem ik aan; kan dit zomaar zonder gevolgen? (Vroeger sores gehad met een oud polootje en radio codes etc)

    Dank!
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  2. Aansluiting kan op de accu klemmen en accuklem losmaken is geen probleem.
     
    Pimpampet vindt dit leuk.
  3. Kan je meer vertellen over je rijgedrag? Wat is korte stukken?
    Volledig opladen kan met een bms herstart maar let op dat bms meer doet. Een herstart bms doet ook de leeftijd van de accu op nieuw zetten.

    Start stop zal het niet snel werken op koude motor als je korte stukken rijd.

    Ik heb namelijk exact hetzelfde, maar heb na een nieuwe accu erin gezet 2 jaar terug, druppellader gekocht, multimeter en noodstarter gekocht en alles nog nooit hoeven gebruiken. Mijn advies als je auto al die tijd gewoon gestart heeft gewoon niet druk om maken. Start en stop zet ik uit om slijtage te beperken. Wellicht toch een noodstarter voor het in de winter aanschaffen:D

    Ik rij ook korte stukken van 15 minuten en 1x per week een rit van ruim een uur heen en terug.
     
  4. Één of twee keer max 10-15 min ritjes enkele reis en een of twee keer woonwerk a 25 min. Eens per maand ongeveer een rit van 1,5u+

    Ik wil de start stop juist gebruiken, omdat in die ritten ook wat files zitten en stadsritjes / stoplichten.
     
  5. Normaal zou start stop moeten werken als motor al beetje warm is, het starten met een warme motor is veel minder belastend dan op koude motor.

    Alleen bij mij werkt start stop vreemd genoeg ook niet als ik heel lang heb gereden, maar na eventjes rijden wel.

    Start en stop is altijd beetje raadsel achtig, hangt meer af dan alleen accu.
    Tot slot heeft start en stop pas echt effect als je langer dan seconde of 7 de motor stil hebt.

    Dus lang verhaal kort, wellicht dat iemand anders meer weet
     
  6. Zodra accu wat ouder wordt werkt start stop niet meer.
     
  7. De min kabel van de lader moet op het chassis komen om er zeker van te zijn dat die lading ook gemeten wordt door het bms
    Deze zit namelijk op de accupool bevestigd

    als je de min van de acculader dan op de accupool aansluit passeer je de bms waardoor deze niet kan meten wat er in de accu gestopt wordt door de externe lader.

    start/stop is van meer factoren afhankelijk dan alleen de accu, oa het gebruik van de verwarming/airco, temperatuur, ook van de motor,
     
    Dennis182 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Dat deel is dan helder, ook nav een filmpje die hier eerder in een ander topic is gedeeld. De kabel waarmee de accu geaard is op het frame heeft overigens een grotere bout dan het boutje die het dichtst bij de +accupool zit, mogelijk kan dat nog wat montage problemen geven met die 'comfort oogjes/kabels', aangezien ze vgm m6 zijn.

    Verder is S/S zeker van een hoop afhankelijk, maar zelfs met ideale omstandigheden, en zo min mogelijk spul aan (airco uit, geen stoelverwarming etc etc) werkt t nagenoeg nooit. Alleen als de accu volgeladen is met een acculader.

    Verder nog wel benieuwd naar de antwoorden op de verdere vragen puntsgewijs.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Heb zelf de ctek en is idd goeie keuze.

    Wat betreft 750amp. Is koudstartsstroom. Oftewel stroom dat beschikking hebt om startmotor rond te gooien.
    Of de accu nu 50 of 100% vol is maakt niet veel uit. Deze stroom zou hij nagenoeg moeten leveren. Ja het kan iets zakken. Ivm vermogen gelijk blijft en door lagere voeding juist meer amperage gaan lopen.

    Waar je hem aansluit maakt niet uit op de accupool is geen probleem.
    Als je hem eraf haalt heeft de bms altijd een langere tijd nodig om opnieuw de soc waarde goed in te leren. Dit kan 24uur duren.

    Laatst ook gedaan na loskoppelen was het 96%soc dit doordat hij net losgehaald was en dus spanning nog niet ingedaald is. Volgende dag was het 69%. Op zich ok als je maar 3uurtjes hebt opgeladen
     
    Pimpampet en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina