Eergisteren bij de garage geweest voor een zomerinspectie. Net als vorig jaar kwam ook nu het advies van de garage om de accu te vervangen, deze zou slecht zijn. Ik heb tot nu toe geen problemen met de accu gehad. Starten doet hij normaal, merk verder niets als de verlichting aan staat of iets dergelijks. Vorige week nog heb ik de accu en de laadstroom vanuit de dynamo doorgemeten. Accu levert 12,4 volt en de dynamo 14,4 volt. Volgende week moeten we naar zuid-frankrijk en ik zit niet te wachten op een lege accu aldaar. Wat denken jullie? Doorrijden of toch vervangen. Komen natuurlijk ten opzichte van een normale rit wel DVD schermpjes en een TomTom aan te hangen.
Afgelopen februari tijdens de grote beurt is mij verteld dat ik binnenkort ook aan een nieuwe accu moest omdat deze (nog maar) 62% zou zijn. Ik weet niet niet hoe ze dit berekend hebben. Dit is nu inmiddels zes maanden geleden en de auto start nog steeds prima, geen problemen. Waarschijnlijk omdat het zomer is en de temperatuur nog relatief hoog is. Ik denk als de winter eraan komt ik aan een nieuwe accu moet. In jouw geval zou je ff moeten checken hoeveel % de accu nog is. Op basis hiervan zou je moeten beslissen of je een nieuwe accu nodig heb. Bij twijfel zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
Nou, twijfel een beetje omdat hij het afgelopen winter prima heeft gedaan... Maar heb er geen zin in halverwege Frankrijk na het tanken leeg te staan. Hoe meet je dat percentage?
Even in jip en janneke taal. Er zijn speciale accumeters die de toestand van een accu testen. Het kan zijn dat die meter "aangeeft" dat vervanging binnen afzienbare tijd nodig zou kunnen zijn. Maargoed, niemand kan in de toekomst kijken wanneer de accu er definitief mee stopt. Dus vandaar dat de garage dat adviseerd. Onder het motto beter voorkomen dan genezen!!!!!! Ik kan ook niet in de toekomst kijken maar voor de vakantie zou ik altijd het zekere voor het onzekere nemen. Echter in de winter krijgt een accu het altijd zwaarder te voorduren dan in de zomer. 1 ding is een feit: de toestand van een accu word er nooit beter op.
Heb een Bosch S4 accu besteld met 440a en 44ah Komt rond de 90 euro uit. Zou voldoende moeten zijn voor mijn auto. Ben benieuwd. In ieder geval dank voor jullie hulp!
Ze kunnen gewoon meten hoeveel start ampére de accu nog kan leveren, die je nu besteld hebt heeft 440 A, dus die waarde controleren ze dan. Dus de genoemde 62% van jason101 is gewoon een gemeten waarde, geen berekening.....in de winter kan je dit gaan merken
Je heb een accu nu die je bij kan vullen ga gelijk voor een onderhouds vrije accu.... Desbetreffende dealer of andere winkel heeft in de comp staan welke accu je nodig heb. Een zwaardere kan je altijd nemen of het nodig is Kost alleen maar meer geld...
ik had op de oude manier nog gedaan doorrijden en 's morgens merken dat hij niet lekker start 40 minuten rijden naar werk op werk achter komen dat hij 's middags niet meer rond wou gooien accu van de zaak met startkabels meegenomen volgende dag 's morgens zelfde verhaal conclusie accu dood vervangen met de meegenomen accu op het werk gouw gedaan gemeten voor de grap zat nog maar 12% op en gaf startstroom van 30a dat is dus wel heel stuk minder dan 440 nu 510A 50ah formaat was gelijk dus gewoon erin gezet zat motorcraft accu in maar neem aan dat deze af fabriek in zitten en dan mag ik niet klagen dat hij na 11jaar dienst wil weigeren sinds dien start de wagen ook merkbaar veel beter eerst moest ik twee keer starten voor hij wou pakken nu starten en rijden
Hij start nog altijd wel goed hoor moet ik zeggen. Heel soms probleem als hij net stuk gereden heeft. Weet nog niet wat het percentage is wat de accu geeft. Deze accu zit er volgens mij ook bijna 11 jaar in en is een Motorcraft accu die je bij kunt vullen. Als de nieuwe Bosch die er vanmiddag of morgen in komt ook zo lang meegaat vind ik het prima