Accu vervangen?

Discussion in 'Electronica' started by Drumvogel, Jan 11, 2016.

  1. Ik heb sinds november een FoFo mk3 1.6 150pk ecoboost uit 2012.
    Regelmatig merk ik dat de auto niet makkelijk start. Het leek me meer een soort van startonderbreking. Maar afgelopen week ging het scherm van de radio en de Climate control op zwart. Ik heb dus het idee dat de accu niet meer naar behoren werkt.

    Zoals ik al heb kunnen lezen heeft dit ook invloed op het start/stop systeem. Daar heb ik

    Nu heb ik op Google al een zoekopdracht naar een nieuwe accu gedaan en ik vond hier uiteenlopende en soms tegenstrijdige info.

    Wat kunnen jullie mij adviseren betreffende de accu?
     
  2. Een originele (varta, Enhanced Flooded ) of een vervangende met dezelfde specificaties. Stuur me even een PB dan kan ik je eventueel even prijzen voor je opzoeken.
     
  3. Weet je wat het is...
    Wat ik heb ondervonden is dat er weinig info op het forum is te vinden over accu's. Daarom heb ik dit bericht geplaatst.
    Het verschil tussen de ene en de andere accu is nogal groot. Ik zou dus graag specificaties zien.
    Bij focus zelf vind ik alleen maten en 75Ah. Terwijl er in mijn auto een 60Ah origineel Ford zit.
     
  4. Bij de verschillende motoren zitten er verschillende accu's in. En dan kan het ook nog zijn dat de 1.6 benzine (bijvoorbeeld) in de Focus 1 een minder sterke accu heeft dan de Focus 2.
     
  5. De 1.6 Ecoboost heeft een 60AH, 590A Enhanced Flooded Accu.
     
  6. Jongens, dank jullie wel!

    Ik heb een Varta Blue Dynamic EFB 75Ah gekocht.

    Het inbouwen is best lastig. Hij zit half in de auto weg gebouwd. Je moet dus aardig je best doen om bij de massa te geraken.
    Maar het werkt en dat is wat telt.
     
  7. Je hebt nu dus een accu met hogere capaciteit geplaatst als dat er origineel in zit. Hou er dan wel rekening mee dat de accucapaciteit in de centrale configuratie van de auto is geconfigureerd. Wanneer je een accu plaatst met een andere capaciteit als er origineel in zit zal het motormanagement (dat de dynamo aanstuurt) nog steeds uitgaan van de accu capaciteit die in de centrale configuratie is geconfigureerd. Dit kan tot gevolg hebben dat de accu niet volledig of wordt geladen wat kan resulteren in bijvoorbeeld een niet werkend start/stop systeem.

    Wanneer je een accu plaatst met afwijkende capaciteit is het dus verstandig om dit ook in de centrale configuratie aan te (laten) passen naar de waarde die er het dichtste bij ligt. Daarnaast moet het battery management systeem ook worden gereset nadat er een nieuwe accu is geplaatst.
     
  8. even inhaken hierop, waaraan herken je een defet accu? Slecht starten lijkt me logisch, maar daarnaast nog meer?
    Twee maanden terug bij onderhoud bij dealer gaf men aan dat de accu slecht was, echter heb ik nooit startproblemen. Ook nu in de kou niet. Zijn er nog andere signalen waar je op moet letten?
     

Share This Page