Accu vervangen na bekende symptomen

Discussion in 'Electronica' started by Gerke76, May 2, 2024.

  1. #1 Gerke76, May 2, 2024
    Last edited: May 2, 2024
    Hoi,

    Omdat mij cruisecontrol er (weer) mee ophoud en deze weer keurig meedoet na een nachtje acculaden ben ik de OEM accu zat.

    Ik rijd meer dan 20.000 km per jaar en een accucheck bij de dealer gaf aan dat de accu doorgeladen moest worden. Dat te bedenken dat de accu nog geen 2 jaar oud is. Het ding is echter nog niet "defect" en zolang de Grote Ford Computer dit oordeel velt kan ik geen garantie claimen.

    Ze kunnen me nu de brug op bij Ford en ik wil er een BOSCH in zetten. Deze heeft in vergelijk met de Varta/OEM accu 5 Ah. meer vermogen en 60 Ah. meer start vermogen.

    Kan deze accu erin zonder dat het BCM aangepast hoeft te worden?

    Als extra aanvulling: na 48 uur laden (C-Tec intelligente lader) was de accuspanning 12,78 V. Na afkoppelen liep de spanning binnen 2,5 minuut terug naar 12,17 V.

    Laadstroom op de polen bij draaiende motor is 14,86 V. Dus dat lijkt in orde.

    # Aanvulling: net even in het "verborgen menu" de accuspanning bekeken: 11,6 V onder an sich prima weersomstandigheden.

    Mij lijkt het dat de accu matig is.

    Lees het graag!

    Grt,

    Ger
     
    Edgar Focus likes this.
  2. Dat de huidige accu minder wordt mag duidelijk zijn.
    BCM aanpassen moet u zelf weten. Resetten daarentegen is wel aan te raden.
     
    Edgar Focus likes this.
  3. Duidelijk! Dank.
     
  4. 12 78v is 99% soc zeg maar.
    Als je hem afkoppelt heb je dan de deuren open gehad. Want dan kan het zijn dat dr spanning inzakt.al zou het nooit naar 12.1volt echt zakken.
    Ieder geval nie in 2.5min. Zelf keer opgeladen. Niet naar 100%, maar toen duurde het goed 8uur voor het naar 12.4v was gezakt.
    Exacte waarde ff kwijt maar 2 5min is zeker nie goed.

    Wat betreft garantie, accu is 2 jaar geleden vervangen. Wil dus zeggen garantie al jaar geleden is verlopen. Ivm op onderdelen of reparatie maar jaar garantie op staat.
    Accu gaat tegenwoordig 3 a 4 jaar mee. Althans dan zie je de meeste problemen komen.

    Zelf betwijfel ik ook of 14.8v niet te hoog is voor het laden. Liever 14.3-14.5v. Al wordt het bij agm accu, we hebben zelf ebe accu, gezegd dat 15.5v max laagspanning. Maar hoe dat zit durf ik zo ff niet met zekerheid te zeggen
     
    Edgar Focus likes this.
  5. Nee, geen deuren o.i.d. open gehad, om te voorkomen dat verbruikers stroom trekken. Maar dan nog, een binnenlampje en stuurslotrelais zullen niet zulke terugval veroorzaken. De Bosch is besteld, met 2 jaar garantie.

    Grt,

    Ger
     
    Edgar Focus likes this.
  6. Een AGM accu is met een iets hogere spanning te laden dan een normale accu. Maar 14.8V is voor AGM de bovenkant.
    Die max 15.5V lijkt me niet correct.

    Het beste kun je de accu en dynamo even laten testen, al verwacht ik bij de dynamo geen afwijkingen.
    Dus niet alleen de spanning, want dat zegt hooguit iets voor de laadtoestand.
    Maar met name ook de interne weerstand.
    Dat meten/testen van je accu kan volgens mij elke garage wel. En afhankelijk waar je woont zijn er vast ook wel forumleden incl mezelf die dat voor je willen doen.
     
    Edgar Focus likes this.
  7. Het is vrij gebruikelijk dat er 2 jaar garantie op een accu zit. Alle Suzuki accu's hebben dat wel.
     
    Edgar Focus likes this.
  8. Er hoeft maar 1 cel minder mee te werken en je voltage zakt dan idd zo snel.

    Vandaag nog zelf gehad...3x Gel 80Ah accu's gekoppeld tot 1 grote 240Ah accu (leef accu, dus geen start accu)
    de mensen konden maar 1 1/2 dag vrij kamperen, nu 2x 210Ah lithium erin gebouwd incl. booster ivm slimme dynamo,
    toch voor de zekerheid de 2 jaar oude gel accu's doorgemeten, 1 had een voltage van 9.8v, de andere 2 keurig op
    13.1v, kortom bij de bewuste accu 1 of 2 cellen kapot en trekken de andere accus zeer rap naar beneden.
    Oke 410Ah litium aan leef accu's is wat overdreven, maar dat ze nu langer dan 1 1/2 dag vrij kunnen staan lijkt mij
    zeer plausibel.

    Als een accu tester aangeeft dat de accu doorgeladen moet worden, dan staat er altijd bij "test hem daarna opnieuw"
    maar dat zullen ze er vast niet bij gezegd hebben, want dan moet de auto een nacht aan de lader blijven staan en
    daarna weer testen....hebben ze geen tijd en zin in
     
    Edgar Focus likes this.

Share This Page